A GfK kutatóintézet a Transparency International részére készített felmérést az országban. A cseh vállalatvezetők többsége a korrupciót eleve az állami megrendelések világával kapcsolta össze, és a megkérdezettek többsége mondta azt, hogy a rendelés sorsa gyakran már a tenderek meghirdetése előtt eldől.
A fenti körülményeket figyelembe véve, azoknak a cégeknek, amelyek talpon kívánnak maradni hasonlóan kell eljárniuk - véli a megkérdezett cégvezetők fele. A korrupció ilyen formáját is elutasítók negyven százalékos arányt képviseltek. Ebből következően a megkérdezettek négyötöde szerint a nem etikus vállalkozói magatartás inkább előnyt jelent az üzletben. A főnökök szerint egyébként azok a cégek, amelyek kapcsán megvesztegetés merül fel, gyakran jobb gazdasági eredményeket produkálnak, és ez esetenként ellensúlyozza az üzleti hírnevük károsodásából származó hátrányokat is.
Némileg másképp látják a helyzetet a Csehországban tevékenykedő brit vállalatvezetők, akik szerint a vállalat renoméján esett csorbánál csak egy háborús helyzet árt többet az üzletnek. Fontosnak nevezték a pozitív modellt, a vállalati és az állami vezetés szintjén is. A britek inkább hajlanak arra, hogy a vállalkozásoknak legyen belső etikai kódexük, s esetükben a normák írásba foglalása gyakoribb is, mint a cseheknél.