Az amerikai fogyasztók tavaly óta rohamosan növekvő ütemben pártolnak el a hagyományos kóláktól. A Coca-Cola és a Pepsi a diétás üdítők és az energiaitalok piacán kényszerül erősíteni.
A Coca-Cola és a PepsiCo piaci részesedése elsősorban a hagyományos kólák fogyasztásának visszaesése miatt csökkent tavaly Amerikában, írja a CNN piackutatási eredményekre hivatkozva. Az atlantai székhelyű Coca-Cola hazai piaci részesedése majdnem egy százalékkal csökkent, de még így is eléri a 43,1 százalékot, a PepsiCo-e pedig jóval kisebb arányban, mindössze 0,1 százalékkal zsugorodott, így a Coke nagy riválisa a piac 31,7 százalékát tudhatja magáénak.
A Coca-Cola birtokolja ugyan a vezető helyet az űdítőitalgyártók rangsorában, de klasszikus kólájából 3 százalékkal, a második helyen álló Pepsiből pedig 2,5 százalékkal kevesebb fogyott tavaly, mint az előző évben. Ugyanezen termékek diétás változatának viszont 5 illetve 6,5 százalékkal nőtt a forgalma. Az elemzők szerint az amerikaiak diétás kólák iránti igénye a tavalyi évben növekedett meg ugrásszerűen, és 12-15 éven belül akár ezek a változatok kerülhetnek a hagyományos kólák helyére a fogyasztási rangsor élén.
A piac harmadik legnagyobb szereplője, a brit Cadbury Schweppes 0,2 százalékkal 14,5 százalékosra növelte piaci részesedését. A Cadbury is egy diétás italának, a cukormentes Dr. Peppernek köszönhette az eredményt, amelynek 16 százalékkal nőtt a forgalma. Magyarországon is ismert termékük, a 7up viszont most szorult le először a szénsavas üdítők top tízes listájáról, amit immár húsz éve állítanak össze.
A három nagy üdítőitalgyártó cég együttesen az amerikai piac 90 százalékát birtokolja. Mivel egyre nagyobb kereslet mutatkozik a kalóriaszegény, cukormentes üdítőkre, mind a Coca-Cola, mind a Pepsi ebben a szegmensben vezet be új termékeket. Mindkét vállalat a Splenda nevű cukorpótlóval édesített üdítőket dob piacra tavasztól, a Coca-Cola pedig citromízű kólát és egy új üdítőitalt jelentet meg.
Menedzsment Fórum
A cukor már nem édes a kólagyártóknak
Az amerikai fogyasztók tavaly óta rohamosan növekvő ütemben pártolnak el a hagyományos kóláktól. A Coca-Cola és a Pepsi a diétás üdítők és az energiaitalok piacán kényszerül erősíteni.