A Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetségének (IFPI) kedden ismertetett jelentése, a Digital Music Report szerint 6,9 százalékkal 6,9 milliárd dollárra növekedett a digitális piac forgalma, így a teljes piac 46 százalékát teszi ki. 2014-ben összesen 14,97 milliárd dolláros bevételt generált a zeneipar, ami a 2013-as évhez képest 0,3 százalékos visszaesést jelent.
A hagyományos hanghordozók eladásának forgalma szintén 46 százalékát teszi ki a világpiacnak. A maradék 8 százalékot az előadói és egyéb jogokból származó bevételek adják.
A zeneipar mindig élen járt a digitális fejlődés követésében. Ezt a vezető pozíciót őrzi meg azzal is, hogy lépést tart a digitális forradalommal, teret enged ugyanis a fogyasztók igényének, akik már nem a zene birtoklására, hanem elérésére vágynak - mondta Frances Moore, az IFPI vezetője.
Ennek megfelelően további átrendeződésekre lehet számítani. Tavaly például 39 százalékkal növekedett a streaming-zenehallgatást nyújtó szolgáltatások, többek közt a Spotify forgalma, míg a letöltéseké 8 százalékkal csökkent.
Világszerte 41 millióan rendelkeznek előfizetéssel, ez 2013-hoz képest 46,4 százalékos növekedés. Az előfizetések forgalma ennek megfelelően a digitális piac 23 százalékát teszi ki és 1,6 milliárd dollárt generált. Az új szolgáltatások, mint a Jay-Z rapper által elindított Tidal várhatóan tovább növelik a forgalmat.
Egyes országokban, például Franciaországban, Németországban és Japánban egyelőre továbbra is a fizikai hanghordozók forgalma a domináns - derül ki az IFPI jelentéséből.
Újításként vezetik be a zeneiparban, hogy globális szinten összehangolják a dalok és lemezek megjelenésének dátumát is. Július 10-től tehát minden országban ugyanattól a naptól, mindig péntektől lesz elérhető a friss megjelenés.
Az elmúlt év legsikeresebb albuma a Jégvarázs című film filmzenéje lett: tízmillió példányban kelt el. A leghallgatottabb dal Pharrell Williams Happy című száma volt, amelyet 13,9 millió alkalommal vásároltak meg. A legnagyobb forgalmat generáló művész 2014-ben Taylor Swift lett.
MTI