2001. április 22. 11:00

A tanulmány röviden áttekinti a logisztika fogalmát, kialakulását, jelentését, és a vállalati logisztikai rendszereket.

4. A logisztika feladatai és célkitűzései

A logisztika feladata anyagok és információk rendszereken belüli és rendszerek közötti áramlásának tervezése, szervezése, irányítása és ellenőrzése, valamint az ehhez szükséges tárgyi feltételek megteremtése.

Az anyagok értelmezése: nyersanyagok, alapanyagok, alkatrészek, félkész termékek, késztermékek, és egyebek, tehát az adott anyagáramlás tárgyai. Az információ az anyagra és az anyagáramlásban közreműködő elemekre vonatkozik. Az információ áramlás mindig az anyagáramláshoz kapcsolódik, de egyes esetekben az információ áramlás anyagáramlás nélkül is képezheti a logisztikai rendszer alkotó részét. A rendszer egy általános és relatív fogalom, értelmezhető vállalatként, gazdasági körzetként, vagy akár egy egész országot is jelölhet.

A logisztika célja az úgynevezett 6M elv, vagyis hogy a piaci, termelési, és egyéb igényekhez alkalmazkodva a megfelelő áru, a megfelelő időpontban, a megfelelő helyre, a megfelelő mennyiségben, a megfelelő minőségben, és a megfelelő költséggel eljuttatható legyen. Fontos itt kiemelni azt, hogy a megfelelő költségráfordítás elérése csak egyike a hat célkitűzésnek, és a többihez képest nem rendelkezik kiemelt jelentőséggel. Ez is azt jelzi, hogy a logisztika több tényező figyelembevételével végrehajtott folyamat optimalizálásra ösztönöz.

A logisztika céljainak eléréséhez különböző tudományterületek törvény-szerűségeit, eredményeit használja fel. Ezek közül elsősorban a rendszerszemlélet, a szabályozáselmélet, az operációkutatás, a matematikai statisztika, és az információelmélet játszanak jelentős szerepet. Mindezeket figyelembe véve a logisztika interdiszciplináris, integratív tudománynak tekinthető.

5. Vállalati logisztikai rendszerek

A vállalat anyagáramlási szempontból olyan nyílt rendszernek tekinthető, mely a beszerzési és az értékesítési piacokon keresztül kapcsolódik a környezetéhez, amint ez az 1/1. ábrán is látható. A vállalati logisztikai rendszer feladata a vállalat és a beszerzési valamint az értékesítési piacok közötti, továbbá a vállalaton belüli anyagáramlás és a hozzá tartozó információáramlás megtervezése, megszervezése, irányítása és ellenőrzése, a megbízható logisztikai szolgáltatási színvonal tartós biztosítása.

Ez utóbbi is kihangsúlyozandó, hiszen a logisztikai rendszerek teljesítményei tulajdonképpen szolgáltatások (pl. szállítás, raktározás, stb.), ezért a költségek minimalizálása mellett a másik fő cél a szolgáltatási színvonal növelése. A logisztikai szolgáltatási színvonal meghatározó elemei az elosztási - ellátási logisztikában például a szállítási idő betartása, a szolgáltatás rugalmassága, minősége és megbízhatósága.