7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Három éven belül a jelenlegi 17 százalékról mintegy ötven százalékra nő a keresők részesedése a magyar online reklámpiacon, az ott keletkező plusz reklámbevétel teljes egészében a keresőkbe fog áramolni" – mondta el az mfor.hu-nak adott interjúban Peresztegi Zoltán. A Google magyarországi helytartója szerint a jelenleg ötfős magyar bázis komolyabb mértékű felduzzasztása nem várható – fejlesztőközpontot pedig azért nem hoznak hazánkba, mivel a magyar szürkeállomány mennyisége nem elégíti ki igényeiket. Jóslata szerint egyébként 2010 legnagyobb dobása itthon az Android bevezetése lesz, amely a "teljes internetet át fogja alakítani."

"Felpiszkálja a Google-t a Yahoo és a Microsoft összefogása" 

- Ahhoz képest, hogy a Google mára az egész világot behálózó óriáscég lett, tavaly 5,7 milliárd dolláros forgalom mellett 382 millió dollár profitot ért el, a Millward Brown szerint pedig már a világ legértékesebb márkája, Magyarországon három kis szobában elfér a cég – és ebben már benne van az Ön fényűzőnek korántsem nevezhető, Dunára néző, kétszer-két négyzetméteres, Google-kékre festett zuga is. Valójában mekkora a súlya a cégnek a magyar piacon?

- Pontos számokkal nem szolgálhatok, mivel a cég – Anglia kivételével – nem közöl országra lebontott üzleti eredményeket. Ráadásul a magyar vállalat inkább egy elszámoló cég, bevételeink valójában a Google Irelandban csapódnak le – az összes ügyfelünk vele áll szerződésben. A hazai cég árbevételéből tehát amúgy sem lehetne következtetni a Magyarországon ténylegesen képződő árbevételünkre.

- Akkor miben mérik az Ön munkájának sikerét?  

- Nálunk két mérce van. Egyrészt természetesen számít, hogy mennyi pénzt csinálunk, azaz mekkora reklámbevételre teszünk szert. Másrészt azt is figyelembe veszik, hogy mennyit sikerült megvalósítani Magyarországon a cég missziójából, azaz hogy a világ összes információját rendszerezzük, valamint elérhetővé és hasznossá tegyük mindenki számára.  

- Utóbbi elég altruista hozzáállásnak tűnik, ami az üzleti világtól távol áll…

- Annak tűnik, de természetesen megvan az üzleti háttere. Mondok egy példát: ha megállapodást kötünk a Széchenyi Könyvtárral, akkor hozzájárulunk ahhoz, hogy a magyar kultúra a világ minden tájáról elérhető legyen. De ez üzlet is egyben, hiszen ez a szolgáltatás sok embert vonz, mi pedig megtaláljuk azokat a cégeket, akik éppen velük kívánnak hirdetés útján kapcsolatba lépni.

- Mennyire volt sikeres ez a stratégia a reklámpiaci részesedést tekintve?  

- Míg 2007-ben nyolc százalék volt a keresők részesedése a hazai online reklámpiacon, addig tavaly már 17 százalék, és idén is legalább ekkora részesedést várok. Azt nem mondhatom el, hogy ezen belül mekkora a Google által kihasított szelet.

- Ha konkrét számokat nem is közölhet, arra azért kíváncsiak lennénk, mennyire viselte meg a céget a válság - például sikerült-e szinten tartani itthon a reklámbevételeket.

- Év elején mi is erősen megéreztük, hogy a nagy hirdető partnerek nem költöttek reklámra. Utána normalizálódott a helyzet, és annyit elmondhatok, hogy tavalyhoz képest idén egyértelműen növekedünk reklámbevételt tekintve.

- Az előbb említette, hogy a keresők részesedése az online reklámpiacon itthon 17 százalék, miközben Nyugat-Európában ez az arány átlagban már 50 százalék körül mozog. Meglátása szerint mikorra érheti el a magyar piac ezt az arányt?  

- Nagyon csalódott lennék, ha három éven belül nem érné el a keresők részesedése az ötven százalékot. Ez úgy lesz lehetséges, hogy az online reklámtorta növekedése nagyon nagy részben a keresőmarketingbe áramlik majd.

- Mire alapozza ezt a nagyfokú optimizmust?

- Arra, hogy ma mi számítunk a leghatékonyabb hirdetési eszköznek, és ezt a hirdetők is kezdik felismerni. A hatékonyság egyrészt a kattintásalapú fizetésnek köszönhető – ennek egyébként mindig is mi voltunk az élharcosai, de ma már a tartalomszolgáltatóknál is kezd elterjedni. Ami viszont tényleg Google-unikum, az a relevencia-alapú hirdetéskiszolgálás. Ez azt jelenti, hogy az adott hirdető helye a találati oldalon nem csak attól függ, hogy mennyit fizet nekünk, hanem attól is, hogy az adott kulcsszóra keresők közül mennyien klikkelnek rá. A felhasználók így részben maguk állítják fel a szponzorált linkek közötti sorrendet, azaz a tömegek bölcsessége beépül a találati oldalakba. A két szempont, a kialkudott ár és a felhasználók "szavazata" egyébként azonos súllyal esik latba a végső sorrend kialakításánál.

- Visszatérve azon jóslatára, hogy három éven belül tripláznak a magyar online
piacon, együtt jár-e ez a magyar főhadiszállás felduzzasztásával?

- Ahhoz, hogy piaci részesedésünk a háromszorosára nőjön, nem feltétlenül kell nagyságrendekkel növelni a dolgozók számát. Mi a Google-nál a skálázhatóságban hiszünk, termékeink algoritmusokra épülnek, legtöbször emberi beavatkozás nélkül, objektíven működnek. Ami pedig a fejlesztéseket illeti, meglátásom szerint a már ma is létező, nagy fejlesztőközpontoké a jövő, amelyek a világ legkülönbözőbb piacait szolgálják ki.

- Van-e esély arra, hogy Magyarországon is létrehozzon a Google egy ilyen bázist?

- A jelenlegi helyzet szerint a közeljövőben nincs. Ennek fő oka, hogy Magyarországon nincs elegendő mennyiségű szürkeállomány ahhoz, hogy egy megfelelően nagy fejlesztőközpontot lehessen létrehozni – azaz kevés olyan fejlesztő kerül ki a hazai egyetemekről, aki meg tud felelni az elvárásainknak.  

- Térjünk át néhány aktuális témára. A Yahoo a nyáron jelentette be, hogy a Microsoft közelmúltban debütált keresőjét, a Binget használja majd a jövőben a Google hegemóniájának megtörése érdekében. Az első hírek szerint a terv működni látszik, a Bing egyre népszerűbb az USA-ban. Mit szól ehhez a Google?

- Lehetséges, hogy a Google-nak rövid- vagy akár hosszabb távon is piaci részesedésvesztést okozhat a Microsoft-Yahoo szövetség. Összességében viszont felpiszkál és további innovációra késztet minket, azaz hozzásegít missziónk teljesítéséhez. A felhasználók számára pedig egyértelműen jó hír a Bing erősödése, hiszen így nagyobb lesz a választék.  

- Szintén közelmúltbeli hír, hogy a Google elindította zenekeresőjét. Magyarországon azonban ez a szolgáltatás – sok más fejlesztéséhez hasonlóan - nem érhető el. Mi ennek az oka, és mikorra várható ebben változás?

- Konkrét időpontot nem tudok mondani, mivel ezeket soha nem jelentjük be előre. Egyébként mindig az adott piacon mutatkozó igény alapján döntjük el, érdemes-e ott is próbálkozni a szolgáltatás bevezetésével. Az elmúlt két-három évben egyébként rohammértékben nőtt a Magyarországon is elérhető Google-fejlesztések száma. Ami a Music Search-t illeti, ennek bevezetése az Egyesült Államokon kívüli, legálisan licencelt zenék online hallgatását kínáló szolgáltatókkal folytatott tárgyalások függvénye.

- Végezetül árulja el, mi lesz a legnagyobb dobásuk Magyarországon a közeljövőben?

- Az Android mobil operációs rendszer. Egy éven belül itthon is megindul a forradalom, hihetetlen áttörésnek leszünk tanúi, amely a teljes internetet át fogja alakítani. Az ehhez szükséges adatkapcsolatot pár éven belül standard díjért érhetjük el, abban pedig szinte biztos vagyok, hogy a kapcsolódó Google-szolgáltatások ingyenesek lesznek – az üzleti modellt később találjuk ki rá. Mondok egy példát: az én androidos készülékemen fut egy olyan alkalmazás, amely a mobilkészülék beépített kamerájával képes vonalkódot leolvasni. Ez az alkalmazáson belül össze van kötve az árösszehasonlító adatbázisokkal. Tehát ha bemegyek egy boltba, akkor a készülék meg tudja nekem mondani, hogy a kiválasztott termék egy másik üzletben mennyibe kerül. Ráadásul rögtön kidobja, hol van a legközelebbi márkabolt, és a térképet is elém teszi. Nekem csak annyi dolgom lesz, hogy egy gombnyomással felhívjam a boltot, van-e még készleten az áruból. Ezzel tehát olyan információtömeg lesz a kezemben, amely végtelen, ma még nehezen felmérhető lehetőségeket nyit meg a felhasználók előtt. Akik most kételkednek ebben, azok nem látják a jövőt.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!