4p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rossznak tartja a saját belföldi ügyfeleinek fizetési magatartását a vállalatok egyharmada, miközben a nemzetközi üzleti partnerek ennél sokkal pozitívabbnak látják a magyar fizetési morált – ez derült ki az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmányából. A vizsgált közép-kelet európai országok közül jellemzően nálunk tapasztalható a leggyakrabban fizetési késedelem.

Kritikusak és borúlátóak a fizetési magatartás megítélésében a magyar cégek, de védekeznek a nemfizetések ellen – így lehetne összefoglalni az Atradius tanulmányának magyar vonatkozású részeit. A Fizetési Szokások Barométer elnevezésű felmérés keretében hat ország (Ausztria, Cseh Köztársaság, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia) vállalatait kérdezték országuk követeléskezelési jellemzőiről és a fizetési kockázatokról.

A tanulmány szerint a belföldi üzleti partnerek fizetési szokásainak értékelése Magyarországon a legrosszabb – a hazai vállalkozások háromnegyede ügyfeleit „rossznak” vagy „közepesnek” minősítette, így a magyar cégek voltak a leginkább kritikusak valamennyi vizsgált ország közül.

„Ez abból a tényből eredhet, hogy itt a legnagyobb a különbség a fizetési határidők és a tényleges fizetési időpont között. Átlagosan hét nap az eltérés, ami azért is szomorú, mert a fizetési határidők viszont nagyon hosszúak” – nyilatkozta Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító magyarországi fióktelepének vezetője.

A közép-kelet európai országok közül Románia mellett Magyarország rendelkezik a leghosszabb fizetési határidőkkel: a vállalkozások leggyakrabban 15 és 30 nap közötti fizetési határidőt említettek a felmérés során. Ugyanakkor minden ország – Magyarország kivételével – igazítja a hitelezési határidőket az ügyfelük gazdasági ágazatától és származási országától függően nagyjából azonos mértékben, 40 százalék és 44 százalék közötti arányban. A magyar vállalatok csak az esetek egyharmadában (34 százalék) biztosítanak eltérő fizetési határidőket a fentiek függvényében.

Minden marad a régiben 

A felmérésbe bevont közép-kelet európai vállalkozások között a késedelmes fizetés inkább szórványosan volt tapasztalható, semmint rendszeresen. A legrosszabb helyzetben mégis Magyarország van, a cégek majdnem fele késedelembe esik a tartozásai rendezésével, áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.

A tanulmány szerint a magyar vállalatok szkeptikusak a belföldi vállalkozások fizetési magatartásának jövőbeni javulását illetően. A „Ha a jövőre gondol, Ön szerint a fizetési szokások az Ön országában javulni vagy romlani fognak az elkövetkező hat hónapban?” kérdésre a vállalatok 23 százaléka mondta azt, hogy egyértelműen romlani fog, és 50 százalékuk, hogy nem fog változni a helyzet.

Meglepő módon ebben a kérdésben Románia vállalatai voltak a legoptimistábbak. Annak ellenére, hogy a fizetési szokások tekintetében Románia áll a legrosszabbul, a megkérdezettek 22 százaléka gondolja úgy, hogy egyértelműen javulni fog a jövőbeni fizetési szokások kultúrája – talán azért, mert ők rendelkeznek a legnagyobb mozgástérrel a javulás irányában.

Alábecsülik a hazai kockázatokat 

A külföldi üzleti partnerek azonban másként látják a magyar vállalatokat: a fizetési szokásokat – német cégekéhez hasonlóan – átlagosnak tartják. Vanek Balázs szerint ez az ellentmondás azt mutatja, hogy a külföldiek alábecsülik a magyarországi kockázatokat. Tavaly Magyarországon tízezer vállalatból 165 felszámolás alá került, míg ez a szám Európában mindössze 67, Németországban pedig 90.

Vanek Balázs szerint ugyanakkor bizakodásra adhat okot, hogy más vizsgált országokkal összehasonlítva, a magyar vállalatok szélesebb körben használnak intézkedéseket annak érdekében, hogy megvédjék magukat a behajthatatlan követelésekkel szemben. Azonban több mint 20 százalékuk még így sem rendelkezik védelemmel. A magyar cégek a leginkább az „átvételkor fizetés” módszerét alkalmazzák a védelem eszközeként – ezt a rendszert az ország vállalkozásainak több mint a fele használja, és 19 százalékuk rendelkezik hitelbiztosítási szerződéssel.

Az is biztató, hogy egy kulcsfontosságú ügyfél esetleges nemfizetése általánosságban nem okozna komoly gondot a magyar vállalkozások szerint. A cégek egyharmada úgy nyilatkozott, hogy egy ilyen esemény nem okozna számukra súlyos pénzügyi problémákat. Ugyanakkor ugyanilyen arányban arculati problémákkal szembesülnének, vagyis a fő ügyfél fizetésének hirtelen leállása komoly kárt a cég hírnevében okozna.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!