A nagy nemzetközi sportesemények a globális gazdaságra is pozitív hatással vannak, ilyenkor rendre megugrik az elköltött összeg nagysága. Ugyanez a tendencia hazánkban is megfigyelhető négyévente: elsősorban a vendéglátósok és a sörgyárak örülnek a világbajnokságoknak.
Szinte mindenre többet költünk
Egy brit felmérés szerint a megkérdezettek 63 százaléka tervezi, hogy többet költ majd a világbajnokság ideje alatt. A szigetországban kétezer embert kérdeztek meg, akik úgy nyilatkoztak, hogy elsősorban ételre, italra, újságpapírra és sportfogadásra költenek többet, mint átlagosan.
Nagy-Britanniában néhány áruház már most, egy hónappal az esemény előtt akciósan árulja a tévéket, várhatóan ők arra számítanak, hogy az elektronikai cikkek iránt is megugrik majd a kereslet. A megkérdezettek 21 százaléka válaszolt úgy, hogy fogadni fog a világbajnokságra, az emberek 31 százaléka pedig tervezi, hogy vesz szeszes italt a rendezvény alatt.
A fentiek miatt a brit szupermarketek is komoly árversenybe kezdhetnek, elsősorban a sör és az élelmiszerek árában licitálhatnak egymás alá. Az angol fociválogatott szereplése ugyanakkor nem befolyásolja a költéseket: csak minden tizedik megkérdezett nyilatkozott úgy, hogy a nemzeti csapat mezét vagy zászlóját is megveszi a világbajnokság miatt.
Negyedével megugorhatnak a sportfogadások
Négy éve hazánkban is arról lehetett hallani, hogy jelentősen megnőtt bizonyos termékek iránt a kereslet: elsősorban tévéből és sörből fogyott a szokásos mennyiség többszöröse. A foci-világbajnokságok hagyományos nyertesei a sörgyártók mellett a vendéglátósok és a sportfogadással foglalkozó cégek.
"Idén nem készülünk speciális akcióval a világbajnokság idejére. Néhány helyen, ahol lesznek nagy kivetítők, ott kihelyezett fogadást biztosítunk majd a rajongóknak, de azt még pontosan nem tudom meg mondani, hogy hány ilyen hely lesz" - mondta az mfor.hu kérdésére Somorai László, a Szerencsejáték Zrt. szóvivője.
A szakember hozzátette: az utóbbi évek tapasztalatai alapján a világbajnokság ideje alatt 20-30 százalékkal növekedhet a Tippmix és a Tippmax forgalma az átlagos hónapokhoz képest.
Az állami szerencsejáték-társaság mellett a magánkézben lévő online fogadóirodák is nagyot kaszálhatnak a világ egyik legnagyobb sporteseményével idén nyáron, várhatóan ők is jelentős forgalomnövekedéssel számolhatnak. Négy éve mintegy 1,6 milliárd forintot fizetett ki a fogadóknak a három magyar nyelvű fogadócég (Sportingbet, Betandwin, Expekt). A Szerencsejáték Zrt. tippmixén mindössze 1,03 milliárdot zsebelhettek be a szerencsés nyertesek.
Az új regisztrációk száma a Sportingbetnél elérte a hatezret a vb alatt, a társaság a tervezett forgalmának a négyszeresét realizálta az esemény kapcsán.
Folyna a sör, csak legyen jó idő
A foci és a sör szinte minden emberben összekapcsolódik, így nem meglepő, hogy rendre a sörgyártók szoktak a világbajnokságok nagy nyertesei lenni. 2006-ban például a német söripar minden értékesítési rekordot megdöntött, bár ehhez hozzájárult az is, hogy Németországban volt a világbajnokság, így ezrével érkeztek a drukkerek a világ minden részéről.
"Mi nem kezeljük kiemelten a nyári eseményt, nem kapcsolódunk hozzá közvetlenül, nem szponzoráljuk. Ha már a fociról beszélünk, akkor számunkra a Bajnokok Ligája számít kiemelt eseménynek" - mondta kérdésünkre Kiss Éva, a Heineken hazai PR-vezetője.
A Heineken a BL-döntő után nyáron inkább a fesztiválokra koncentrál, ugyanakkor mindenképpen számítanak forgalomnövekedésre a foci-vb alatt. "A jelenlegi zord időjárás nem segíti a forgalmunkat, az év első négy hónapjának tapasztalatai eddig nem túl biztatóak" - vázolta fel Kiss Éva. A szakember szerint az időjárás sokat segíthet a vb alatt is, így bíznak abban, hogy júniusban és júliusban a jelenleginél kedvezőbb idő lesz.
2006-ban, a legutóbbi világbajnokság alatt júniusban még nem látszott emelkedés az átlagos forgalomhoz képest, júliusban azonban mintegy 60 ezer hektoliterrel több sör fogyott Magyarországon, mint egy átlagos hónapban. Ez nagyságrendileg 10 százalékos növekedést jelent - mondta Kiss Éva.
A sok-sok sört valahol el is kell fogyasztani, így a vendéglátósok is nagyot szakíthatnak a nyári világbajnoksággal. Az utóbbi években hazánkban is egyre jobban elterjedt, hogy baráti társaságok közösen nézik kivetítő előtt a meccseket. Várhatóan idén is több vendéglátóhely készül hatalmas plazmatévékkel és kivetítőkkel, hogy a drukkerek igényeit kielégítsék.
Beke Károly
Menedzsment Fórum