A csomagolóanyagok praktikussága és megjelenése mára a vevői elégedettséget befolyásoló egyik legfontosabb szemponttá nőtte ki magát. Így alig pár év leforgása alatt a 18-ról 26 százalékra nőtt azoknak a vásárlóknak száma, akik szerint a csomagolás szerepe nagyon vagy rendkívül fontos egy adott termékkel kapcsolatos elégedettségükben – derül ki egy az Egyesült Államokban elvégzett fogyasztói elégedettséget vizsgáló felmérésből. Az amerikai WestRock által 2000 fős mintán elvégzett kutatás szerint, az olyan tényezők, mint az ár, a termék minősége, a márka szerepe nem változott, vagy némiképp csökkent. Eközben a termékek csomagolása egyre nagyobb mértékben befolyásolja a fogyasztókat a vásárlási döntések meghozatalában. Olyannyira, hogy a megkérdezettek 35 százalékuknál fordult már elő, hogy új csomagolás miatt váltott egyik márkáról a másikra.
A csomagolás megítélésével kapcsolatban a legfontosabb szempont továbbra is a funkcionalitás, amely mellett fokozatosan egyre fontosabbá válik a külső megjelenés is. A kutatás azt mutatja ugyanis, hogy míg a fogyasztók 60 százaléka döntött egy termék újbóli megvétele mellett a csomagolás funkcionalitása miatt, addig 38 százalék döntését inkább a csomagolóeszköz esztétikussága befolyásolta. A felmérés készítői szerint mindebből az következik, hogy egyre népszerűbbé válnak az egyedi vevői igényekre szabott megoldások.
Fontos, hogy a végfogyasztóktól kapott visszajelzések ne csak a csomagolt termékeiket forgalmazó vállalatoknak adjanak iránymutatást, hanem a csomagolóipar szereplőinek is. Az utóbbi években egyébként is jelentős átalakuláson ment át az iparág. A termékek megóvása mellett egyre fontosabbá vált a marketing és a logisztikai szempontoknak való megfelelés, valamint a fenntarthatósági szempontok figyelembe vétele.
Részben erre vezethető vissza, hogy a csomagolóanyagok piacán a papír csomagolószerek nyernek egyre inkább teret. A világ hullámkartongyártó vállalatai a kartondobozok iránti növekvő keresletnek megfelelően mára már éves szinten 43,4 milliárd négyzetméternyi hullámkartont termelnek. A kartondobozok, a hullámkarton, vagy éppen a csomagolópapír mellett szól az is, hogy ezek a termékek környezetkímélőbbek, hiszen gyakran már használt alapanyagokból készülnek, ráadásul a csomagolás után ismét újrafelhasználhatóak, vagy feldolgozhatóak. Ezzel szemben a ma még mindig nagy számban alkalmazott fólia, legyen szó légpárnás fóliáról vagy a csomagolófóliáról (zsugorfóliák) sokkal inkább környezetszennyező.
A hasonló alapanyagokkal dolgozó csomagolóanyag-gyártók között folyó versenyben már az az elsődleges, hogy ki-milyen nyitott az újításokra. A folyamatos megújulásra való készség elengedhetetlen. Egyszerre van szükség a különböző technikai innovációk gyors meghonosítására, valamint a vásárlói igényekre való gyors reagálásra – mondta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.
Bár hazánkban a fogyasztói döntést leginkább meghatározó tényező továbbra is az ár, itthon is megfigyelhető a csomagolóeszközök külső megjelenésének növekvő szerepe. Az egyedi grafikai megoldások és a különböző fejlesztések lehetővé teszik, hogy a vizualitás és a funkcionalitás egyaránt megjelenjen a csomagolásoknál.
MTI