3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Versenyt futnak az idővel az Atlanti-óceánba zuhant Air France-gép roncsai után kutató csapatok. A tragédia körülményeit rögzítő fekete doboz ugyanis csak június 30-ig bocsát ki magából jeleket – ha addig nem találják meg, akkor valószínűleg örökre az óceán mélyén marad. A június elsejei katasztrófa 228 áldozatot követelt, eddig ötven holttestet sikerült kiemelni a vízből.

Bár a hivatalos közlemények szerint továbbra is nagy erőkkel kutatnak a június elsején lezuhant Airbus A330-as repülőgép fekete doboza után, a keresés eddig nem hozott eredményt. Az idő pedig egyre sürget, hiszen a black box mindössze egy hónapig, azaz ez esetben június 30-ig bocsát ki magából jeleket.

Hegység az óceán mélyén


A keresést ráadásul több tényező is nehezíti. Az talán még a kisebbik rossz, hogy hatalmas, mintegy 17 ezer négyzetkilométeres területet kell átfésülniük az óceánon a katonai erőknek. Az igazi problémát az jelenti, hogy a katasztrófa helyszínén, a vízfelszín alatt hatalmas hegyvonulatok húzódnak, az óceán mélysége így 1000 és 4600 méter között változik. "Ez olyan, mintha a repülőgép az Andok előhegységeiben zuhant volna le" - idézi a kutatással megbízott csoport egyik résztvevőjét a DPA hírügynökség.

A hivatalosan FDR-nek, azaz Flight Data Recordernek nevezett doboz megtalálása azért kiemelten fontos, mivel az általa rögzített adatok alapján pontosan vizsgálhatók a baleset körülményei és lehetséges okai. A tűzálló, többrétegű, általában titánbevonatú, igen durva behatásoknak is ellenálló szerkezetet áltálában a gép farokrészében helyezik el, mivel zuhanás esetén így az egész géptest mint törési zóna tompítja az ütközés erejét. A könnyebb megtalálhatóság érdekében az újabb típusok már rádiójel sugárzásával vagy víz alatti szonárjelekkel hívják fel magukra a figyelmet.

Lüktető hangot keresnek

Bár a kutatás során különösen érzékeny víz alatti mikrofonokat is bevetnek, szakemberek szerint ezek is csupán mintegy két kilométeres körzetben képesek fogni a jeleket. "Egy halkan lüktető hangot keresünk" – magyarázta a Párizs melletti Le Bourget-ban tartott légiipari vásáron a napokban Paul Louis Arslanian, a kutatással megbízott csoport vezetője.

Az akció jelenleg brazil, francia és amerikai erők bevonásával folyik – egy elsősorban a fekete doboz felkutatásával megbízott francia tengeralattjáró a múlt héten ért a helyszínre.

Arslanian egyébként továbbra is elzárkózik attól, hogy a tragédia okát illetően találgatásokba bocsátkozzon. Mint mondta, egyelőre nincs magyarázat erre, a túl korai okfejtések pedig rossz irányba vihetnék el a dolgokat, nyilatkozta a vezető.

A holttesteken végzett vizsgálatok alapján szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a repülőgép már a levegőben darabokra hullott – ennek oka azonban nem ismert. Annyi biztosnak tűnik, hogy robbanás nem történt a fedélzeten.           

50 holttestet és 400 roncsdarabot találtak

Az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó Airbus A330-as típusú gépe június elsején zuhant az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utassal. A gép roncsait és az első áldozatokat június 6-án találták meg a brazil Fernando de Noronha szigettől 650 kilométerre északkeletre az Atlanti-óceánban.

Eddig összesen ötven holttestet és mintegy 400 roncsdarabot emeltek ki a vízből. Az áldozatok utáni keresést egyelőre nem hagyják abba, azonban most már kétnaponta felülvizsgálják, van-e értelme a folytatásnak.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!