A lezuhant repülő katasztrófájának pontos oka nem ismert, de a vizsgálatok jelenleg arra irányulnak, hogy megállapítsák: vajon a gép külső műszerei, köztük a sebességmérő szondák eljegesedtek-e. Elképzelhető, hogy a számítógépes rendszer ezért diktált túl gyors vagy túl lassú tempót a repülőnek, s ez vezetett a végzetes hibához.
Az SNPL tájékoztatása szerint az Air France vezetősége hétfőn este közölte a pilóták szakszervezeteivel, hogy néhány napon belül valamennyi sebességmérő szondát lecserélnek az A330-as és A340-es repülőgépeken, a régi típusú szondával felszerelt gépek pedig nem szállhatnak fel. A bejelentést megelőzően a légitársaság egyik másik szakszervezete, az Alter ugyanis felszólította a pilótákat és a személyzetet: tagadják meg a munkát az olyan A330-asok és A340-esek fedélzetén, amelyeken a háromból legalább két szondát nem cseréltek ki.
Közben az AFP hírügynökség közzétett egy belső feljegyzést, amelyhez a napokban jutott hozzá. Ebben az Air France munkatársai 2008-ban figyelmeztették a pilótákat, hogy a gépek sebességmérő műszereivel gond lehet. A november 8-i keltezésű dokumentumokban "számos közjátékról" esik említés, melyek mind az Airbus A330 és A340-nel állnak kapcsolatban.
Ezek olyan "anomáliák", amelyek a sebességmérők meghibásodására vezethetők vissza. A két oldalas dokumentumban szereplő hibák között szerepelnek hamis sebességmérések, a kapitány és a másodpilóta monitorán megjelenő sebességadatok különbözősége és a robotpilóta automatikus kikapcsolódása. Két, nevét megnevezni nem kívánó AirFrance pilóta is megerősítette a dokumentum hitelességét, véleményük szerint ha ezeket a hibákat figyelembe veszik és kezelik, az Airbus tragédiája megelőzhető lett volna.
A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) pénteken hozta nyilvánosságra, hogy az Airbusról küldött automatikus üzenetek elemzésekor eltérést talált a különböző műszerek által mért sebességek között, azaz a gép egymástól eltérő információkat kapott a sebességmérőktől, miközben hatalmas viharba került. A BEA az is közölte: a fedélzeti sebességmérőt nem cserélték le, szemben a gyártó cég ajánlásával, de ebből még korai volna arra következtetni, hogy ez szerepet játszhatott a szerencsétlenségben, idézte a hivatal álláspontját az MTI.
Az Air France másnap jelezte, hogy április 27-én, azaz még az AF 447-es katasztrófája előtt megkezdte a sebességmérők lecserélését, de a folyamatot a tragédia miatt felgyorsítja. Már egy tavaly novemberi belső Air France jelentés megállapította, hogy "több jelentős incidens" történt az A330 és A340 típusok fedélzetén a sebességmérők hibájából. A pilóták szakszervezetei szerint azóta nem történtek megfelelő intézkedések a probléma megismétlődésének elkerülése végett.
Az Alter szakszervezet elsősorban azt kifogásolja, hogy a probléma ismeretében is engedélyezte az Air France a régi típusú sebességmérőkkel felszerelt Airbusok repülését. A szondák teljes körű lecserélését eredetileg csak a következő hetekben tervezte a légitársaság.
A szakemberek azt remélik, hogy a katasztrófa okát a gép fekete dobozának segítségével sikerül feltárni. Ugyan korábban volt olyan vélemény, hogy a repülő adatait rögzítő műszer soha nem kerül elő, most mégis van rá remény, a brazil haditengerészet megtalálta a szerencsétlenül járt Airbus farkát (azaz a függőleges vezérsíkot). A fekete dobozt pedig ennek közelében, a gép hátsó részén, a törzsben szokták elhelyezni.
Az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata május 31-én zuhant az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 emberrel. A szerencsétlenül járt gép fedélzetén négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utas is volt. A zuhanást senki nem élte túl. Eddig összesen 29 holttest került elő.