4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járat szerencsétlensége miatt az Air France valamennyi tengerentúlra közlekedő Airbus A330-as és A340-es repülőgépén lecseréli a külső sebességmérő szondákat - közölte kedden a francia légitársaság többségi szakszervezete, az SNPL.

A lezuhant repülő katasztrófájának pontos oka nem ismert, de a vizsgálatok jelenleg arra irányulnak, hogy megállapítsák: vajon a gép külső műszerei, köztük a sebességmérő szondák eljegesedtek-e. Elképzelhető, hogy a számítógépes rendszer ezért diktált túl gyors vagy túl lassú tempót a repülőnek, s ez vezetett a végzetes hibához.

Az SNPL tájékoztatása szerint az Air France vezetősége hétfőn este közölte a pilóták szakszervezeteivel, hogy néhány napon belül valamennyi sebességmérő szondát lecserélnek az A330-as és A340-es repülőgépeken, a régi típusú szondával felszerelt gépek pedig nem szállhatnak fel. A bejelentést megelőzően a légitársaság egyik másik szakszervezete, az Alter ugyanis felszólította a pilótákat és a személyzetet: tagadják meg a munkát az olyan A330-asok és A340-esek fedélzetén, amelyeken a háromból legalább két szondát nem cseréltek ki.

Közben az AFP hírügynökség közzétett egy belső feljegyzést, amelyhez a napokban jutott hozzá. Ebben az Air France munkatársai 2008-ban figyelmeztették a pilótákat, hogy a gépek sebességmérő műszereivel gond lehet. A november 8-i keltezésű dokumentumokban "számos közjátékról" esik említés, melyek mind az Airbus A330 és A340-nel állnak kapcsolatban.

Ezek olyan "anomáliák", amelyek a sebességmérők meghibásodására vezethetők vissza. A két oldalas dokumentumban szereplő hibák között szerepelnek hamis sebességmérések, a kapitány és a másodpilóta monitorán megjelenő sebességadatok különbözősége és a robotpilóta automatikus kikapcsolódása. Két, nevét megnevezni nem kívánó AirFrance pilóta is megerősítette a dokumentum hitelességét, véleményük szerint ha ezeket a hibákat figyelembe veszik és kezelik, az Airbus tragédiája megelőzhető lett volna.

A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) pénteken hozta nyilvánosságra, hogy az Airbusról küldött automatikus üzenetek elemzésekor eltérést talált a különböző műszerek által mért sebességek között, azaz a gép egymástól eltérő információkat kapott a sebességmérőktől, miközben hatalmas viharba került. A BEA az is közölte: a fedélzeti sebességmérőt nem cserélték le, szemben a gyártó cég ajánlásával, de ebből még korai volna arra következtetni, hogy ez szerepet játszhatott a szerencsétlenségben, idézte a hivatal álláspontját az MTI.

Az Air France másnap jelezte, hogy április 27-én, azaz még az AF 447-es katasztrófája előtt megkezdte a sebességmérők lecserélését, de a folyamatot a tragédia miatt felgyorsítja. Már egy tavaly novemberi belső Air France jelentés megállapította, hogy "több jelentős incidens" történt az A330 és A340 típusok fedélzetén a sebességmérők hibájából. A pilóták szakszervezetei szerint azóta nem történtek megfelelő intézkedések a probléma megismétlődésének elkerülése végett.

Az Alter szakszervezet elsősorban azt kifogásolja, hogy a probléma ismeretében is engedélyezte az Air France a régi típusú sebességmérőkkel felszerelt Airbusok repülését. A szondák teljes körű lecserélését eredetileg csak a következő hetekben tervezte a légitársaság.

A szakemberek azt remélik, hogy a katasztrófa okát a gép fekete dobozának segítségével sikerül feltárni. Ugyan korábban volt olyan vélemény, hogy a repülő adatait rögzítő műszer soha nem kerül elő, most mégis van rá remény, a brazil haditengerészet megtalálta a szerencsétlenül járt Airbus farkát (azaz a függőleges vezérsíkot). A fekete dobozt pedig ennek közelében, a gép hátsó részén, a törzsben szokták elhelyezni.

Az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata május 31-én zuhant az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 emberrel. A szerencsétlenül járt gép fedélzetén négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utas is volt. A zuhanást senki nem élte túl. Eddig összesen 29 holttest került elő.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!