2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Elfogadta hétfőn az Európai Unió szakminisztereit tömörítő tanács azt az uniós irányelvet, amely az alternatív üzemanyagtöltő állomások kiépítésének menetrendjét hivatott lefektetni.

Az uniós jogszabályt pár napon belül kihirdetik az EU hivatalos közlönyében, majd 20 nappal később hatályba is lép. Ezt követően az uniós tagállamoknak két évük lesz, hogy benyújtsák az Európai Bizottságnak arra vonatkozó stratégiáikat, hogyan tervezik kiépíteni az alternatív üzemanyaggal, árammal, hidrogénnel vagy földgázzal működő autók utántöltéséhez szükséges alapvető infrastruktúrát. A bizottság a jogszabály szerint segítséget nyújt majd a tagállami tervek összehangolásához.

Az utántöltő hálózatokat típustól függően 2020 és 2030 között kell kiépíteni. A döntést ismertető közlemény szerint például 2020 végére megfelelő infrastruktúrát kell kiépíteni az egész EU-ban ahhoz, hogy az árammal vagy sűrített földgázzal (CNG) működő autók legalább a városokban és külvárosokban mindenhol közlekedhessenek.

A közlemény arra is kitér, hogy a hálózatok kiépítésében kulcsszerepet kell kapjon a magántőke, a projektekhez az uniós versenyjoggal összhangban nyújtható állami támogatás, a szabályoknak megfelelő projekteket pedig az EU Horizont 2020 programjából és a határokon átívelő, tagállamok összekötését szolgáló beruházásokat előmozdítani hivatott, úgynevezett Európai Összekapcsolási Eszközből is lehet támogatni.

A közlemény tanúsága szerint az uniós álláspont az, hogy az alternatív üzemanyaggal működő járművek akkor lesznek versenyképesek és elérhetőek bárki számára, ha rendelkezésre áll az utántöltésükhöz szükséges infrastruktúra. A jelenleg ugyanis meglehetősen drága járművekre igencsak alacsony a kereslet, ami az EU szerint ördögi kört hoz létre; nincsenek töltőállomások, mert kevés az ilyen jármű, az árak magasak, mert nincs megfelelő kereslet, a vevőket pedig visszatartja, hogy nincsenek töltőállomások, és sokba kerülnek a járművek.

Az EU a töltőállomások megteremtésének előírásával igyekszik megtörni ezt a láncot, ami mellesleg csökkentené az olajfüggőséget és az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását is. Az Európai Bizottság számításai szerint az alternatív üzemanyagok elterjedésével évente 2,3 milliárd euróval kevesebbet kellene kőolajszármazékokra költeni.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!