4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A jövő áruházában nem lesznek pénztárosok, a bevásárlókocsiból ki sem kell majd pakolni az árukat ahhoz, hogy fizessünk, a boltokat pedig hangtalanul suhanó áruszállító kocsik fogják ellátni az éj leple alatt. Mindez csak néhány szemléletes példa arra, milyen konkrét, a fogyasztók számára is érzékelhető haszonnal járhat az innováció - legalábbis ha sikerül a mindennapokban is elterjeszteni a jelenleg sokszor még kísérleti fázisban lévő fejlesztéseket. Mfor.hu háttér.

A közelmúltban Magyarországon is megnyílt az első Future Store. A Coop áruházlánc szolnoki üzletének különlegessége, hogy ultramodern, egyelőre még külföldön sem elterjedt infokommunikációs szolgáltatásokkal van felszerelve.  

Okos mérlegek, önkiszolgáló kasszák

A Jövő Áruházában "intelligens mérlegek" és "digitális polccímkék" várják a vásárlókat - előbbiek ételkészítési ötleteket adnak, utóbbiak pedig a termék árán kívül közlik annak összetevőit és a származási országot is. Mobil eszközök segítségével követhető a kosárban szereplő áru aktuális értéke is - azaz leellenőrizhetjük, nem léptük-e túl a vásárlásra szánt keretet -, a pénztárnál pedig mobiltelefonnal is fizethetünk.

Az újítások nem csak a vásárlást teszik gyorsabbá, hanem a dolgozók munkáját is megkönnyítik, ráadásul - a remények szerint - csökkentik az üzemeltetési költségeket és hozzájárulnak a fogyasztás növekedéséhez.          

A Jövő Áruháza persze nem magyar találmány - az első ilyen jellegű boltokat a hazánkban is jelenlévő német Metro áruházlánc nyitotta meg hét évvel ezelőtt Németországban. Ott pénztáros nélküli, önkiszolgáló kasszák várják a vásárlókat, amelyeknél - a bevásárlókocsira erősített laptop és leolvasó segítségével - a jövőben akár úgy is fizethetünk, hogy közben nem kell kipakolni az árut.  

"Ezek a fejlesztések egyelőre még kísérleti szakaszban vannak, nem csak itthon, hanem a határokon túl is. Elterjedésük attól függ, sikerül-e általuk lényegesen csökkenteni a költségeket, illetve növelni a forgalmat” - mondta el az mfor.hu-nak Duma László, a Magyar Logisztikai, Készletezési és Beszerzési Társaság (MLKBT) elnökségi tagja.

Igaz, ez csak akkor derülne ki, ha elég sok üzletben mernék alkalmazni az újításokat - azaz számuk elérne egy kritikus tömeget, magyarázta a szakértő. "Ez a modell még Nyugat-Európában sem kristályosodott ki, és becslésem szerint még mintegy tíz év kell ahhoz, hogy itthon találkozhassunk velük a bevásárlás során” - tette hozzá Duma László.

Csendes éjek az áruszállításban

A logisztikai innovációnak köszönhetően szintén nagy, a mindennapokra is hatással lévő változások várhatók a boltok ellátásában is. Duma László szerint a közeljövőben rohamosan elterjedhetnek a csendes, elektromos hajtású autók a városi áruszállításban, így jelentősen csökkenhet egyes városrészek éjjeli zajterhelése.

Ennek természetesen feltétele a törvényi háttér változása is."Az egyik út, hogy a jövőben csak az ilyen áruszállítók kaphatnának behajtási engedélyt sűrűn lakott területekre, de az is megoldás lehet, ha a hagyományos, kevésbé környezetbarát teherszállító autók csak térítés ellenében használhatnának bizonyos útszakaszokat” - érvelt az MLKBT elnökségi tagja.

A technológiai jellegű innovációk mellett komoly változásokat hozhatnak a logisztika területén az úgynevezett üzleti innovációk is - igaz, ezek elsősorban a vállalatokat, és kevésbé a fogyasztókat érintik majd.

Már a versenytársak is szövetkeznek


Duma László szerint az egyik legfontosabb jövőbeni trend, hogy a versenytárs cégek is közössé teszik ellátási láncaikat - azaz közösen oldják meg a szállítást vagy éppen a raktározást. Az első látásra meglepő összefogás célja, hogy a vállalatok a jelenleginél jobban ki tudják használni a rendszerben lévő tartalékokat és csökkentsék költségeiket.

Bár az ilyen típusú együttműködések jelenleg még külföldön is gyerekcipőben járnak, elterjedésük már csak idő kérdése, véli az MKBT elnökségi tagja. Mivel pedig a hálózatokat kiépítő cégek többségükben multik, ezért a változás hulláma előbb-utóbb hazánkat is el fogja érni.  

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!