A társaság az idén 30 milliárd forint állami pénzből és 6-7 milliárd forint vállalkozási bevételből gazdálkodik, de lebonyolítóként rész vesz 25 milliárd forint uniós támogatású útfelújításban is. Ezek hossza két év alatt 1350 kilométer lesz, ebből idén 980 kilométer készül el.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. jelenleg úgy működik, hogy az adminisztratív teendőket a fővárosi központba koncentrálták, ahol 242 fő végzi ezt a munkát. A korábbi megyei igazgatóságok "folytatásaként" működő szervezetek vállalkoznak, végzik a közútkezelést, és a lebonyolítást. Ez a három tevékenység a cég teljes feladatainak a 15 százalékát teszi ki - mondta a vezérigazgató.
Az átszervezés lényege az lenne, hogy a megyei szervezetek - a korábbi igazgatók felügyeletével - feladatul kapnák az üzemeltetést is, amit jelenleg öt régiós szervezet lát el. Ezen öt régió helyére pedig 7 régió lépne. A szervezet átalakítása várhatóan 1-1,5 milliárd forintba kerül, és az első évben megtérül, utána már felhasználható pénzként jelentkezik. Az átszervezést a közlekedésért felelős miniszternek kell jóváhagynia.
A Zrt. teljes létszáma idén 4250 fő, ezt kívánják jövőre 4300-ra emelni. Az idei 30 milliárd forintos állami támogatás fele megy el munkabérre, negyede a téli munkákat, míg a másik negyede a kátyúzást, a táblapótlást és az útjel festést fedezi.
Ahhoz, hogy a 30 ezer kilométeres magyar úthálózat - ebben nem szerepelnek az autópályák - burkolata a jelenlegi 40 évesről 12 évesre csökkenjen, 10 éven át évi 120 milliárd forintot kellene a felújításra fordítani.
MTI/Menedzsment Fórum