A lap szerdai számában idézett Bajor Tibor szerint az egykori monarchia kései utódállamai gyors intézkedésekkel még részesülhetnek az előnyökből, amelyek egy ilyen lépésből származhatnak.
A szakember egy tanulmányban állítja, hogy az osztrák állami vasút szállítási lehetőségei és szerződéses útvonalai 2008-tól lényegében megegyeznek a monarchia kőrvasúthálózatának nyomvonalával. Ugyanakkor utal arra, hogy a legutóbbi fejlesztésekkel Bécs közelébe terveznek egy olyan logisztikai központot, amely képes lesz fogadni az orosz széles nyomtávú vagonokat is.
Ez utóbbi terv egyszerre érintené hátrányosan Ukrajnát, Szlovákiát és Magyarországot - ezek az országok elesnének a kelet-nyugati vasúti tranzitszállításoktól, Záhony szerepe például jelentősen csökkenne a nyomtávváltásban.
A szerző szerint a három ország úgy tudna sikeresen fellépni az osztrák hálózategyesítési folyamat következményei ellen, ha a vasúti átrakók közelében azonnal világszínvonalú ipari-gazdasági térségfejlesztésbe kezdenek - azt is szükségesnek tartja: valamennyi európai vasúti szállító vállalat számára biztosítva legyen, hogy saját terminálján maga rakja át, tárolja és továbbítsa szállítmányait.
MTI