5p

A Simicska Lajossal való szakítás a reklámpiacon is új viszonyokat teremtett tavaly, így 2014-hez képest visszaesett az állami költések súlya.

Örömtelinek tartják a piaci szereplők, hogy tovább tudott bővülni a reklámtorta, ugyanakkor az érintetteknek számos kihívással kellett szembenéznie az utóbbi időben. Mint az éves adatok ismertetésekor hangsúlyozták, a 2014-ben elindult szabályozási folyamatok - kiemelten a reklámadó -, tavaly már erősen éreztették a hatásukat. Míg az ősszel bevezetett az ügynökségi bónuszt szabályzó reklámtörvény módosítása váratlanul érte a reklámipari szereplőket és piaci bizonytalanságot okozott.

Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke kiemelte, "bár a piac kezd magára találni, de a módosított, egységes 5,3 százalékos reklámadó csaknem teljes mértékben ellenpontozza a reklámipari növekedést.  Egyértelműen látszik, hogy kiszámítható, a piacot támogató szabályozásra van szükség ahhoz, hogy a reklámipar, mint a gazdaság hajtómotorja, hatékonyan és megfelelő súllyal tudja betölteni szerepét.”

A már említett jogszabályi változások a digitális szegmensben tovább mélyítették a globális szereplőkkel szemben a hazai szereplők versenyhátrányát az előbbiek javára. A nemzetközi szereplők hazai aránya tovább nőtt 2015-ben: ma már a hazai digitális költések csaknem felét külföldi cégek birtokolják. A Magyar Reklámszövetség szerint összességében kijelenthető, hogy a végbement jogszabályváltozások nem segítik a magyar online szereplők fejlődését.

Simicska félreállítása a piacon is érződött

A tájékoztatón ugyan más kontextusban került elő, de míg korábban Simicska Lajos médiabirodalmához óriási összegek folytak be. A médiavállalkozóval való szakítás, illetve az új kormánybarát médiaportfolió felállítása miatt az állami pénzeket számottevően visszafogták.

2014-ben a teljes reklámtorta 20 százalékát tették ki az állami költések. Ezeknek a pénzeknek az újracsatornázása időt vett igénybe, hiszen tavaly több hónapi előkészítő munka után állt fel a Nemzeti Kommunikációs Hivatal és az első nagy tenderek is csak a nyáron jelentek meg. Mindez 2015-ben megtorpanást okozott a piacon az állami költések tekintetében.

"A piaci tendenciák ellenére a Reklámtorta közel 3 százalékos növekedése azt mutatja, hogy a reklámipar stabilizálódik, annak ellenére is, hogy az állami költések elmaradása az érzékenyebb piacokat - mint például a rádió, vagy a köztér - jobban érintette. Ugyanakkor megnyugtató, hogy a televízió tartja a pozícióját a reklámtortában, és az idén erős verseny várható a tévés piacon. A globális online szereplőknek kedvezőbb versenyhelyzetet teremtő jogszabályváltozások pedig összességében a teljes digitális piac első helyre ugrását eredményezték" – mondta el Hivatal Péter a Magyar Reklámszövetség elnökségének és ügyvezetőségének tagja.

Az online piac vitte el a legnagyobb szeletet

Barnóth Zoltán, az IAB Hungary elnöke kiemelte a digitális reklámköltések kapcsán: “A várakozásoknak megfelelően a tavalyi évben többszörös mérföldkőhöz érkezett a hazai digitális reklámpiac: immár Magyarországon is a digitális a reklámpiac legnagyobb szelete, számszerűen most először haladja meg az 50 milliárdos szintet (14%-os növekedéssel 56 milliárd forintosra bővült), és kiegyenlítődött a belföldi és globális szereplők súlya, akik tehát fele-fele arányban osztoznak a költésekből a digitális reklámpiacon.

Az American Apparel botrányos hirdetései

A tévés reklámbevételek két hete már ismertté váltak, a 3 százalékos bővülés kapcsán Kovács Krisztián, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke ismét pozitív képet festett. Véleménye szerint a teljes reklámpiaci bővülést minimálisan meghaladó növekedés biztosította, hogy a televízió megőrizte kiemelkedő részesedését a teljes tortából.

Kovács Tibor, Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke azt hangsúlyozta, hogy a hazai nyomtatott sajtóban egy egészséges egyensúly alakult ki, hiszen az előfizetői és a reklámbevétel mellett a lapkiadok az online hirdetésekből is részesedtek. A sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 57,952 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő 6,27 milliárd forintnyi online bevétellel együtt 2015-ben meghaladta a 96 milliárd forintot.

Huszics György, a Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség elnöke a direkt marketing piac számait összegezte: "A hazai direkt marketing piac mérete 2015-ben 29,3 milliárd forint volt - lényegében nem változott a 2014-es méréshez képest (29,5 milliárd forint). Az egyes csatornák esetében azonban komoly elmozdulás látható. A címzett és címezetlen küldemények területén tapasztalt visszaesést kompenzálni tudta a mobil, call center, e-mail marketing és adatbázis terület, ami azért is jó hír, mert a trendek alapján az utóbbiaknál várható növekedés fogja meghatározni a piac további bővülését."

A közterületi reklámköltések kapcsán Hantosi Bálint, az Out of Home társelnöke azt mondta, hogy az OOH piac 2015-ben kettős évet zárt. A jó, hogy a kereskedelmi bevételek látható módon növekedtek ugyanakkor a 2014-es állami- és választási megrendelések az egész hirdetési piacon és ezen belül az OOH szegmensben is nagymértékű csökkenést mutattak 2014-es évhez képest. Összességében pozitív, hogy az eladások nem csökkentek olyan arányban (-3%), mint amilyen arányban a fentiek alapján kellett volna, hiszen a kereskedelmi bevételek növekedése az állami és választási hirdetések drasztikus csökkenését nagyrészt kompenzálni tudta.

A 2015-ös teljes rádiós reklámtorta 9,06 milliárd forint. Ennek kapcsán Turi Árpád a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületé (RAME) elnöke azt mondta, a tavalyi árbevételi adatok jól tükrözik az év közben bekövetkezett iparági változásokat.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!