Az Eurobarométer által készített felmérés szerint az európaiak kevesebb mint fele (46 százalék) elégedett hazája vasúthálózatával, noha az elégedettek aránya nőtt 1997 óta (akkor 41 százalék volt). Az elégedettek aránya Finnországban a legmagasabb (67 százalék), és Bulgáriában a legalacsonyabb (18 százalék). Közép- és Délkelet-Európa tagállamaiban (Csehország, Magyarország, Szlovénia, Szlovákia, Lengyelország, Románia, Bulgária és Görögország) az elégedettség általában véve alacsony.
Az Európai Bizottság által hétfőn nyilvánosságra hozott adatok alapján a piac megnyitása számos kedvező hatással járna az európaiak többsége szerint. A válaszadók 72 százaléka úgy vélte, csökkennének a jegyárak, 71 százalék szerint javulna a vonatokon nyújtott szolgáltatások színvonala, 70 százalék szerint a vonatok kényelmesebbek és tisztábbak lennének. A válaszadók 68 százalékának az a véleménye, hogy sűrűbbek lennének a járatok, 66 százalék szerint pontosabbak lennének a vonatok, 63 százalék szerint javulna a vasúttársaságok irányítása, 62 százalék pedig úgy ítélte meg, a piac megnyitása révén több állomást és szakaszt lehetne kiszolgálni.
Abszolút többségben vannak, akik úgy vélik, hogy a verseny fokozása a vasúti ágazatban előnyös lenne az egyes érdekeltek számára. A megkérdezettek 78 százaléka szerint az utasok, 68 százaléka szerint a magán vasúttársaságok, 55 százaléka szerint pedig a vasúti alkalmazottak is előnyöket élveznének.
Az uniós polgárok 70 százaléka reméli, hogy a verseny nyomán a fapados légitársaságok mintájára a vasúti ágazatban is megjelennek a kifejezetten olcsó szolgáltatások, 43 százaléka pedig abban bízik, hogy a vonatok prémium szolgáltatásokat (étkezés, filmek, újságok stb.) kínálnak majd. Az európaiak csaknem kétharmada (65 százalék) továbbá azt szeretné, ha többféle jegyvásárlási mód közül választhatna (például internetes és telefonos vásárlás, vagy a vonaton való jegyváltás).
Az Európai Bizottság a következő hónapokban el kívánja fogadni az úgynevezett negyedik vasúti csomagot: az abban szereplő intézkedések célja a belföldi vasúti személyszállítási piac megnyitása a verseny előtt (az Európai Vasúti Ügynökség szerepének megerősítése révén), az újonnan kifejlesztett gördülőállomány piacra jutásának felgyorsítása, valamint a vasúti infrastruktúra irányításának javítása.
MTI