3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A mai napig nincs pontos válasz arra, miért zuhant az Atlanti-óceánba az Air France menetrendszerinti járata 228 emberrel a fedélzetén június elején. Szakértők szerint a szerencsétlenség összefüggésben áll a sebességmérők meghibásodásával, azt a korábbi feltételezést viszont elvetik, hogy a gép már a levegőben szétesett. A tragédia rejtélyéről a fátylat lerántani képes black boxot nem találták meg – igaz, december végi információk szerint jövőre újabb keresés indulhat a térségben. Az mfor.hu az év legnagyobb visszhangot kiváltó légi katasztrófájának történéseit és folyományait idézi fel.

Jövő februárban újraindulhat a keresés az Atlanti-óceánban a szerencsétlenül járt Air France-gép roncsai után, adta hírül a közelmúltban a Spiegel a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) közlésére hivatkozva. A kutatás célja, hogy mégis sikerüljön feltárni a 228 áldozatot követelő szerencsétlenség okait.

Mint ismert, a francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó Airbus A330-as típusú gépe június elsején zuhant az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utassal. A gép roncsait és az első áldozatokat június 6-án találták meg a brazil Fernando de Noronha szigettől 650 kilométerre északkeletre az óceánban.

Bár a történtek után brazil, francia és amerikai egységek is nagy erőkkel keresték a repülőgép fekete dobozát, az erőfeszítések nem vezettek eredményre, emiatt "a katasztrófa pontos körülményei és okai továbbra sem ismertek" - áll a történések hátterét feltárni hivatott jelentésben.

Sértetlenül zuhant az óceánba

A megtalált roncsok vizsgálatát követően szakértők annyit állapítottak meg, hogy a repülőgép – a korábbi feltételezésekkel ellentétben – nem robbant fel és nem is tört darabjaira a levegőben, hanem teljesen sértetlenül, alsó részével, "egy erős, vertikális irányú gyorsulás" végkifejleteként csapódott az Atlanti-óceánba.

Az európai légiipari hatóság (EASA) arra a következtetésre jutott, hogy a sebességmérők meghibásodása szerepet játszott a tragédiában. Erre utal, hogy a repülőgép a szerencsétlenség előtt automatikus vészjelzéseket küldött ki, mivel a sebességmérők problémái miatt több rendszere is működésképtelenné vált.  

Időközben az is kiderült, hogy - a brazil és a szenegáli légügyi szervek közötti adatátviteli problémák miatt - csak a lezuhanás után mintegy hét órával adtak ki riasztást. Sokáig azt sem tudták, hova tűnt az A330-as – a brazil partokat még elhagyta, az afrikai légtérbe viszont már nem érkezett meg.  

A szerencsétlenség természetesen nem múlt el következmények nélkül. Az EASA például már június végén felszólította a légitársaságokat, hogy A330-as és A340-es gépeiken cseréljék ki a már több esetben is problémásnak bizonyult, a francia Thales cég által gyártott sebességmérőket, és helyettük az amerikai Goodrich szondáit használják.

Ezzel párhuzamosan a BEA kétségeit fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a sebességmérők nagy magasságban, rossz időjárási körülmények között is megfelelően működnek. Emiatt az intézet gyakorlatilag azt követeli, hogy a jövőben szigorítsák ezen szondák engedélyeztetési eljárásait.

Kirúgták a biztonsági főnököt

Az Air France egyébként öt hónappal a tragédia után menesztette biztonsági főnökét. Pierre-Henri Gourgeon, a légitársaság vezérigazgatója ezzel párhuzamosan közölte: meg van győződve arról, hogy a gép pilótái nem okolhatók a katasztrófáért.

W. B.


Menedzsment Fórum  
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!