3p

A mai napig nincs pontos válasz arra, miért zuhant az Atlanti-óceánba az Air France menetrendszerinti járata 228 emberrel a fedélzetén június elején. Szakértők szerint a szerencsétlenség összefüggésben áll a sebességmérők meghibásodásával, azt a korábbi feltételezést viszont elvetik, hogy a gép már a levegőben szétesett. A tragédia rejtélyéről a fátylat lerántani képes black boxot nem találták meg – igaz, december végi információk szerint jövőre újabb keresés indulhat a térségben. Az mfor.hu az év legnagyobb visszhangot kiváltó légi katasztrófájának történéseit és folyományait idézi fel.

Jövő februárban újraindulhat a keresés az Atlanti-óceánban a szerencsétlenül járt Air France-gép roncsai után, adta hírül a közelmúltban a Spiegel a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) közlésére hivatkozva. A kutatás célja, hogy mégis sikerüljön feltárni a 228 áldozatot követelő szerencsétlenség okait.

Mint ismert, a francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó Airbus A330-as típusú gépe június elsején zuhant az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utassal. A gép roncsait és az első áldozatokat június 6-án találták meg a brazil Fernando de Noronha szigettől 650 kilométerre északkeletre az óceánban.

Bár a történtek után brazil, francia és amerikai egységek is nagy erőkkel keresték a repülőgép fekete dobozát, az erőfeszítések nem vezettek eredményre, emiatt "a katasztrófa pontos körülményei és okai továbbra sem ismertek" - áll a történések hátterét feltárni hivatott jelentésben.

Sértetlenül zuhant az óceánba

A megtalált roncsok vizsgálatát követően szakértők annyit állapítottak meg, hogy a repülőgép – a korábbi feltételezésekkel ellentétben – nem robbant fel és nem is tört darabjaira a levegőben, hanem teljesen sértetlenül, alsó részével, "egy erős, vertikális irányú gyorsulás" végkifejleteként csapódott az Atlanti-óceánba.

Az európai légiipari hatóság (EASA) arra a következtetésre jutott, hogy a sebességmérők meghibásodása szerepet játszott a tragédiában. Erre utal, hogy a repülőgép a szerencsétlenség előtt automatikus vészjelzéseket küldött ki, mivel a sebességmérők problémái miatt több rendszere is működésképtelenné vált.  

Időközben az is kiderült, hogy - a brazil és a szenegáli légügyi szervek közötti adatátviteli problémák miatt - csak a lezuhanás után mintegy hét órával adtak ki riasztást. Sokáig azt sem tudták, hova tűnt az A330-as – a brazil partokat még elhagyta, az afrikai légtérbe viszont már nem érkezett meg.  

A szerencsétlenség természetesen nem múlt el következmények nélkül. Az EASA például már június végén felszólította a légitársaságokat, hogy A330-as és A340-es gépeiken cseréljék ki a már több esetben is problémásnak bizonyult, a francia Thales cég által gyártott sebességmérőket, és helyettük az amerikai Goodrich szondáit használják.

Ezzel párhuzamosan a BEA kétségeit fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a sebességmérők nagy magasságban, rossz időjárási körülmények között is megfelelően működnek. Emiatt az intézet gyakorlatilag azt követeli, hogy a jövőben szigorítsák ezen szondák engedélyeztetési eljárásait.

Kirúgták a biztonsági főnököt

Az Air France egyébként öt hónappal a tragédia után menesztette biztonsági főnökét. Pierre-Henri Gourgeon, a légitársaság vezérigazgatója ezzel párhuzamosan közölte: meg van győződve arról, hogy a gép pilótái nem okolhatók a katasztrófáért.

W. B.


Menedzsment Fórum  
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!