7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarország szempontjából egy friss felmérés vegyes eredményekkel zárult, hiszen van olyan terület, mellyel a legjobbak közé kerül hazánk, míg más területen a sereghajtók közé tartozik.

A Business Europe legfrissebb felmérésben a tagállamok munkaadói szervezeteit arról is megkérdezték, 2012-ben mely területeken látják elkerülhetetlennek az átfogó reformok elindítását. Magyarországról egyébként a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) vett részt a felmérésben. A kutatásban részt vevő szervezetek 2012-ben az első három helyen a közkiadások szintjét, irányait, az adópolitikai változásokat, illetve a nyugdíj- és egészségügyi kiadások rendszerének átalakítását említették. Érdekesség, hogy 2011-ben az adózással kapcsolatos reformok iránti igény közel sem jelent meg ennyire markánsan.

A megkérdezettek arról, hogy a reformok milyen mértékben reagálnak a legfőbb kihívásokra, hazánkhoz a legkedvezőbb, "nagy mértékben" válasz született meg eredményként. Hasonlóan vélekednek például Spanyolországban, Csehországban, Franciaországban és Dániában is, az elégedetlenek közé tartozik viszont többek között Írország, Olaszország, Ciprus, 

Ahol a legrosszabbak vagyunk: munkaerőpiac

A válság talán ezt a területet érintette leginkább Európa-szerte - emeli ki a jelentés. A fellendülés érdekében rugalmas foglalkoztatási és a munkaerő mobilitását elősegítő szabályokra lenne szükség nemzeti és közösségi szinten is. Sajnálatos módon a 32 elemű listában (az EU tagállamok mellett az USA, Norvégia, Svájc, Japán és Izland is helyet kapott) a ledolgozott munkaórákat leszámítva mindegyik kategóriában az utolsók között szerepel Magyarország. A foglalkoztatás szintjét vizsgálva például semmilyen előrelépés nem történt,hiszen előző évhez viszonyítva változatlanul az utolsó helyet foglaljuk el. Egy helyet ugyan előreugrottunk, de a 15-24 év közötti munkavállalók esetében ez mégis csak az utolsó előtti helyet jelenti, míg az 55-64 éves korcsoportban változatlanul a 30. helyre került Magyarország, akárcsak a teljes munkakorú népességen belül a munkaügyi részvétel aránya szempontjából. A munkanélküliséget tekintve a szintén nem túl kedvező 24. helyet sikerült elérnünk - ez előző évhez képest mindössze egy helyes javítást jelent. A vizsgált országok közül egyébként a foglalkoztatásban a litvánok tudták egy év alatt a legnagyobb előrelépést tenni: besorolásuk ugyanis 7 helyet javult, így a sereghajtók közül már majdnem a középmezőnyben vannak, a 22. helyen.

Ahol a legjobbak között szereplünk: kereskedelem és versenyképesség

Az Unió kereskedelmi politikájában a fő hangsúly a piacbarát közösségi jogszabályok megalkotásán, a feltörekvő piacokhoz és a nyersanyagokhoz való hozzáférés biztosításán van. Ezen a területen Magyarország kiemelkedően teljesített, hiszen több export-mutató terén is a legjobban teljesítő 5 tagország között helyezkedünk el. A 2000 óta elért exportpiaci részesedésváltozás szempontjából a harmadik legnagyobb növekedést értük el a felmérés szerint, ami az öthelyes, egy év alatt történt javulásnak köszönhető. Ennyit egyébként a vizsgált országok közül egy sem tudott javítani a pozícióján. Szintén élen állunk a nettó export GDP-növekedéshez való hozzájárulása terén, valamint a high-tech export teljes exporthoz mért arányában is. A szektor egységnyi munkerőköltségének szempontjából viszont az utolsók között szerepel Magyarország: a 32 szereplős lista 27. helyét foglalja el.

Produktivitás és befektetések

Európa gazdasága a fő versenytársai (USA, Japán, Kína) mögött több tekintetben is lemaradóban van. Különösen aggasztó a K+F költések szintjének uniós szintű alakulása. Magyarország a vizsgált 32 ország között az átlag alatt teljesítők táborát gyarapítja. A GDP-hez viszonyított K+F költést tekintve ugyanis a 18. helyet, a magánbefektetések szempontjából pedig a 15. helyet foglalja el az EU-ban, ami 3 hellyel rosszabb, mint előző évben volt. Ennél nagyobb visszaesést csak Görögország tudott produkálni. A produktivitás esetében a 22. helyen áll Magyarország.

Közkiadások, államadósság és költségvetési pálya

Az Európai Unió az elmúlt másfél évben számos olyan szabályt alkotott, amely éppen a fenntartható költségvetési egyensúly szigorúbb kikényszerítésére irányult. Magyarország az államadósság GDP-hez viszonyított mértékét tekintve a 20. helyet foglalja el az összesített listában, ugyanakkor a költségvetési hiány tekintetében csak Norvégia előzi meg hazánkat, hiszen egy év alatt a legnagyobb javulást értük el ezen a területen: 9 helyet javítottunk előző évhez képest. Ezzel kapcsolatban azonban meg kell jegyezni azt, hogy a hétfő reggel megjelent KSH adatok szerint is a kedvező változás mindössze az egyszeri tételeknek, különösen a magánnyugdíjpénztári vagyonnak volt köszönhető tavaly. A legmagasabb személyi jövedelemadó-kulcsot illetően szintén a legnagyobb javulást érte el Magyarország, hiszen 2010-hez képest 6 helyet javítva a 4. helyre kerültünk - csak Csehországban, Bulgáriában és Litvániában alacsonyabb a magánszemélyeket terhelő adókulcs. A hazánk által elért változás a 16 százalékos egykulcsos adó bevezetésének köszönhető.

Pénzügyi szektor stabilitása

A válság hatására számos új szabályozó eszközt vezettek be a pénzügyi szektorban. Uniós és hazai szinten is fokozott figyelemmel kell lenni arra, hogy a szigorúbb szabályozási környezet ne vesse vissza a pénzügyi intézmények hitelkihelyezési hajlandóságát annyira, ami már veszélyezteti a növekedési kilátásokat. A pénzügyi szektort érintő mutatókban Magyarország szintén a hátsó régióban található, így a GDP-százalékában mért nettó külföldi eszközök arány és szintén a GDP százalékában mért banki források aránya szempontjából is a lista végén kapott helyet hazánk. A nettó eszközöket illetően 2 helyet javítottunk - ezzel a legnagyobb változást produkálva -, a banki forrásokkal kapcsolatban pedig egy helyet rontottunk is. Így ezen a két területen még bőven van hova fejlődni.

Fontos feladatok, fejlődési pontok

Összesítve a jelentés szerint a nemzeti reformprogramok megfelelnek a tavaly elfogadott stabilitási-versenyképességi paktum, az Euró Plusz Paktum alapelveinek, csak Olaszország, Magyarország és Szlovénia nem építette be a javasolt pontokat megfelelően a nemzeti reformprogramjaiba. Ezt támasztja alá a jelentés az a része is, mely az egyes területeken elért reformokat minősíti. Eszerint a munkaerőpiaci intézkedések terén csak közepesen felelt meg hazánk, hiszen egyes részeken elégtelennek, más területeken megfelelőnek bizonyultak a reformok, így például a munkaerőpiaci mobilitás terén is kielégítőnek bizonyulnak a 2011-es reformok. Ezzel szemben például ami a banki  hitelezési feltételeket illeti, a tavaly végrehajtott intézkedéseket elégtelennek minősítette a jelentés.

A Business Europe megállapítása szerint az euró megerősítése létfontosságú a gazdasági növekedés beindítása és a határokon átívelő befektetések szempontjából egyaránt. A közös valuta megerősítése azonban önmagában nem elégséges. A nemzeti szintű strukturális gazdasági reformok és a fiskális egyensúly megteremtése minden tagország számára komoly kihívást jelent 2012-ben, ezen intézkedések nélkül pedig elképzelhetetlen a gyors gazdasági fellendülés Európában. Az elmúlt évben a közkiadások terén, illetve a pénzügyi stabilitás megteremtésében történtek jelentős előrelépések, ugyanakkor a befektetések és a produktivitás szintjének növelésére csak kevés sikeres példát láthatunk az Unió tagországaiban.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!