3p

Továbbra is sok húskészítményt vásárolunk. A párizsi, kolbász és a többiek kiskereskedelmi eladása értékben 6 százalékkal emelkedett 2008 július-2009 júniusban, az előző hasonló időszakhoz képest. Így a piac mérete túllépett az évi 205 milliárd forinton. Mennyiségben stabilan meghaladja a 165 ezer tonnát a bolti eladás.

Az önkiszolgálással eladott áru egyre népszerűbb, annak ellenére, hogy átlagosan közel egyharmaddal drágább, mint a csemege pultoknál, kimérve értékesített húskészítmények.

Az előrecsomagolt, önkiszolgáló szegmensre - értékben - már 61 százalék jutott a bolti eladásból, ami 2 százalékponttal nagyobb, mint egy évvel korábban. A másik oldalon, a csemege pult részaránya 41-ről 39 százalékra csökkent. Kimérve a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár egy kilogramm húskészítménynél, sertésből a tavaly május-júniusi 1 119 forint után idén az ötödik-hatodik hónapban 1 224 forint. Ugyanakkor önkiszolgálásban a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár egy év alatt 1 485-ről 1 614 forintra emelkedett.

A fogyasztók legjobban a többek között párizsit és virslit magában foglaló vörösárukat kedvelik. Értékben az eladások 25 százaléka jutott rájuk a legutóbbi tizenkét hónap adatai szerint. Hasonlóan népszerű a száraz és félszáraz kolbász, 23 százalékos mutatóval, 2008 július-2009 júniusban. Utánuk a főtt sonkák következnek 12, majd a felvágottak és szalonnák 9-9, továbbá egyéb kolbászok 8 százalékkal. A többi szegmens részaránya 5 százalék vagy kevesebb. Ezek a mutatók alig változnak, egyik évről a másikra.

A húskészítmény a Nielsen által folyamatosan mért 90 élelmiszer kategória közül a legnagyobb forgalmat bonyolítja le. Az utána következő sör kiskereskedelmi forgalma évi 115 milliárd forint körül mozog.

Az összes húskészítmény mennyiségben mért bolti eladásából az utóbbi két évben, stabilan 79-79 százalékot vitt el a sertéshús, 19-19-et a baromfi- és mindössze 2-2-t a marhahús. 

Figyelemre méltó a húskészítményeknél a kereskedelmi márkák növekvő aránya: idén május-júniusban 33 százalék jutott rájuk, a mennyiségben mért bolti eladásból. A tavalyi hasonló periódusban 30 százalékot regisztrált a Nielsen. 

Változnak a vásárlás színhelyei. Összességében ugyanis tovább koncentrálódott a húskészítmények kiskereskedelme. A hipermarketre változatlanul 32 százalék jut a mennyiségi eladásból, 2008 július-2009 júniusban. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres szegmens mutatója viszont 31-ről 33 százalékra emelkedett. Ugyanakkor 1-1 százalékponttal csökkent az 51-200 négyzetméteres, valamint az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek részaránya; 6, illetve 17 százalékra.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!