5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jelentősen javult a Magyar Suzuki Zrt. eredménye tavaly, azonban ez nem az árbevétel növekedésének, hanem főleg a készletre való termelésnek volt köszönhető. A szentgotthárdi Opel-gyár azonban fájdalmas éven van túl, jelentősen csökkent eredménye 2010-hez képest. Mfor.hu-háttér.

Suzuki: komoly profitugrás a készletezés miatt

A 2010-es 4,6 millió euró után tavaly 31,2 millió euró (mintegy 9,4 milliárd forint) volt a Magyar Suzuki Zrt. mérleg szerinti eredménye - derül ki a cég csütörtökön közzétett beszámolójából. Vagyis első ránézésre komoly eredményjavulást ért el a japán gyártó esztergomi üzeme, azonban ha az árbevételt is megvizsgáljuk, akkor kiderül, hogy az értékesítés nem nőtt hasonló ütemben.

A 2010-es 1,535 milliárd euró után tavaly 1,581 milliárd eurós (közel 475 milliárd forint) bevételt ért el a Magyar Suzuki. Ezen belül 1,416 milliárdot tett ki az export, a belföldi értékesítés pedig 164,7 millió euró értékben adtak el Suzukikat, vagyis még mindig majdnem tízszer annyit termel külföldre a magyar gyár, mint hazai keresletre. A beszámoló kiegészítő mellékletéből az derül ki, hogy ugyan csökkent a részaránya, de továbbra is Olaszország a Magyar Suzuki legfőbb exportpiaca, a 2010-es 302,8 millió euró után tavaly 262,1 millió euró értékben szállított a cég oda. A második legnagyobb a francia exportpiac, mely a németet előzte meg tavaly. Franciaországba 184,2 millió euró értékben vittek ki Suzukit itthonról, míg a németek 147,3 millió eurós forgalmat generáltak a gyárnak.

A fentiekből az látszik, hogy a cég eredménye kiugróan nőtt, azonban ez nem a javuló eladási adatoknak volt betudható. De nem is rendkívüli eredménynek, hiszen az üzemi eredmény a 2010-es 10,4 millió euróról 38,5 millióra emelkedett. Vagyis valahol az árbevétel és az üzemi eredmény között kell keresni a növekedés okát, vagy a költségekben, vagy pedig az egyéb bevételekben. A költségek nem csökkentek az előző évhez képest, hiszen a személyi jellegű ráfordítások ugyan 50,5 millió euróról 48 millióra csökkentek annak köszönhetően, hogy a 2010-es 3348 után tavaly 2983 fő volt az átlagos foglalkoztatotti létszám, az anyagjellegű kiadások viszont 1,37-ről 1,44 milliárd euróra nőttek.

A beszámolóból az derül ki, hogy a saját termelésű készletek aktivált állományváltozása áll a jelentős profitnövekedés hátterében, hiszen ez a 2010-es 7,7 millió eurós mínusz után tavaly 8,5 millió eurós pluszt jelentett. Ez a 16,2 millió eurós növekedés pedig indokolhatja a 26,6 milliós profitnövekedés tetemes részét. Az állományváltozás mögött pedig vélhetően az áll, hogy a Magyar Suzuki Zrt. tavaly erőteljesen elkezdett készletre termelni, ezt támasztja alá az is, hogy a saját termelésű készletek állománya a 2010-es 25 millió euróról 33,5 millió euróra emelkedett. Vélhetően a gyár vezetősége abban bízik, hogy lassan elkezd javulni a gazdasági helyzet, és akkor a készleteket értékesíteni tudják.

A profitemelkedés másik fő oka az egyéb bevételekben keresendő, ezen a soron 60,2 millió euróról 70,7 millióra nőtt a Suzuki bevétele. Az egyéb bevételek részletezéséből az derül ki, hogy a növekedés főleg a garanciabevételeknek köszönhető, ugyanis a 2010-es 22,5 millió euró után tavaly 34,7 milliót kapott a Magyar Suzuki ilyen jogcímen a japán anyacégtől.

Szenvedett az Opel

Arról már áprilisi elején beszámoltunk, hogy az Audi Hungaria Motor Kft. tavaly 759,2 millió euró, vagyis majdnem 225 milliárd forint mérleg szerinti eredményt ért el. A győri cég ebből társasági adót továbbra sem fizetett, amivel 34 milliárd forintot spórolt meg magának, a költségvetés viszont ennyi bevételtől esett el.

A harmadik nagy autóipari üzemünk, az Opel szentgotthárdi gyára már közel sem muzsikált olyan jól, mint az Audi vagy a Suzuki. Az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. (korábban General Motors Powertrain Magyarország Autóipari Kft.) mérleg szerinti eredménye a 2010-es 9,7 millió euróról 1,1 millióra esett vissza. Ez jórészt a költségek növekedésének volt köszönhető, hiszen az árbevétel nem csökkent hasonló ütemben, az előző évi 82,2 millió euró után még tavaly is 76 milliót tett ki. Ráadásul az egyéb bevételek is emelkedtek az előző évi 44 564 euróról 303 247-re.

Az anyagjellegű ráfordítások viszont jelentősen emelkedtek, tavaly 29,7 millió eurót tettek ki az egy évvel korábbi 24,1 millió után. A személyi jellegű ráfordítások ezzel párhuzamosan 15,2 millióról 16,9 millió euróra növekedtek. Mindezekből adódott a cég 3,8 millió eurós üzemi eredménye, mely majdnem negyede volt az egy évvel korábbi 14,6 millió eurónak.

A fentiek mellett 800 ezer eurós rendkívüli eredményt kellett elszámolnia az Opelnek, illetve egymilliárd eurónyi adófizetési kötelezettsége is volt a cégnek, jórészt ez indokolja, hogy a végére alig maradt valami a profitból.

Tavaly december végén egyébként a szentgotthárdi Opelnek 13,3 millió eurós követelése volt kapcsolt vállalkozásokkal szemben, melyből a legnagyobb részt, 12,9 millió eurót a német General Motors Powertrain - Germany GmbH adóssága tett ki. Az egyéb követelések összege 11,4 millió euró volt, ebből 7,4 millió a fedezetkezelői letét volt, 2,2 millió pedig a visszatérítendő magyar áfa. A rövid lejáratú kötelezettségek összege 77,8 millió euró volt az év végén, ez szinte teljes egészében a német Adam Opel AG felé fennálló cash pool kötelezettség volt.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!