Miután szombaton a brazil légierő megtalálta a június elsején 228 fővel a fedélzetén lezuhant Air France utasszállító repülőgép két férfi utasának holttestét a brazil Fernando de Noronha szigettől 650 kilométerre északkeletre az Atlanti-óceánban, vasárnap estig újabb tizenöt áldozatra bukkantak a tragédia helyszínén. A holttestek közül kilencet a Constuitucao nevű brazil fregatt, nyolcat pedig a francia Ventose fregatt emelt ki az óceánból.
Az illetékesek azt nem hozták nyilvánosságra, milyen állapotban leltek az áldozatokra. A holttesteket hetven kilométerre találták meg attól a helytől, ahonnan az Airbus A330-as gép az utolsó jelzéseket küldte, írja a Spiegel.
A keresésben jelenleg már tizenöt katonai repülőgép vesz részt. A legnagyobb erőkkel (kilenc gép) a brazilok képviseltetik magukat; a franciák öt, az amerikaiak pedig egy gépet küldtek a térségbe.
Atomtengeralattjáró is keresi a fekete dobozt
Emellett várhatóan szerdára a helyszínre ér a francia Emeraude nevű atomtengeralattjáró, amely főleg a fekete doboz felkutatásában vesz majd részt. Megtalálása azonban komoly nehézségekbe ütközhet, mivel ezen a területen az óceán a hat kilométer mélységet is eléri.
Az idő mindenesetre sürget, mivel a fekete doboz akkumulátora mintegy 30 napig tart ki, ráadásul az idő előrehaladtával gyengülnek a kisugárzott jelek. A hivatalosan FDR-nek, azaz Flight Data Recordernek nevezett doboz megtalálása azért kiemelten fontos, mivel az általa rögzített adatok alapján pontosan vizsgálhatók a baleset körülményei és lehetséges okai.
A tűzálló, többrétegű, általában titánbevonatú, igen durva behatásoknak is ellenálló szerkezetet egyébként áltálában a gép farokrészében helyezik el, mivel zuhanás esetén így az egész géptest mint törési zóna tompítja az ütközés erejét. A könnyebb megtalálhatóság érdekében az újabb típusok már rádiójel sugárzásával vagy vízalatti szonárjelekkel hívják fel magukra a figyelmet.
Sebességproblémái lehettek az A330-asnak
Ami a tragédia okát illeti, továbbra is tartja magát az a feltételezés, hogy a sebességmérők nem működtek megfelelően. Többek között ez vezethetett ahhoz, hogy – mint arra a repülőgépről érkező utolsó jelek következtetni engednek – a hatalmas viharba került gépnek sebességproblémái voltak, azaz túl lassan repült és lezuhant.
Mint arról korábban beszámoltunk, az Air France gépe közép-európai idő szerint június elsején nulla órakor szállt fel a riói repülőtérről, és 11 óra 10 perckor kellett volna leszállnia Párizsban. A repülőnek azonban - 216 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén - az Atlanti-óceán felett nyoma veszett, azonban több mint öt nap kellett ahhoz, hogy a roncsok nyomára bukkanjanak.
A dugig telt gépen összességében több mint 30 nemzet állampolgára utazott, a legnagyobb számban franciák (61-en), brazilok (58-an) és németek (26-an). Az utasok között négy magyar, két felnőtt és két gyerek is volt.
Menedzsment Fórum