A Széchenyi István Egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont a konferenciát a járműipari képzés és kutatás-fejlesztés helyzetének, jövőjének áttekintésére szervezte. Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke kiemelte: az egyetemek, a kutatóintézetek és az ipar együttműködése lehetőséget teremt arra, hogy a felfedező kutatásból az informatikai fejlesztésen keresztül el lehessen jutni a piacképes termékekig.
A foglalkoztatáspolitikai államtitkár elmondta, hogy a magyar járműgyártás teljesítménye 2013 szeptemberében 27 százalékkal, októberben 28 százalékkal, novemberben 21 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, tavaly a 620 járműipari cég 100 ezer embernek adott munkát.
Czomba Sándor fontosnak nevezte a megfelelő képzettségű munkaerő meglétét, a multinacionális cégek valamint a kis- és középvállalkozások együttműködését, a hazai kkv-k beszállítóvá válása, mert ez adhat alapot a gazdaság élénkülésének, a foglalkoztatás bővülésének.
Magyarországon emelkedik a GDP-arányos kutatási-fejlesztési és innovációs ráfordítás, ez elősegíti, hogy bérmunka helyett a magyar gazdaságba beágyazódó, magas szellemi értéket képviselő termelés legyen, ehhez elengedhetetlen az is, hogy a gyakorlati képzés jelen legyen az egyetemeken és a főiskolákon is - mutatott rá az államtitkár.
Pálinkás József azt hangsúlyozta: a magyar járműipar több hazai egyetemmel is együttműködik, és fontosnak nevezte az oktatás, a kutatás és az ipar közelítését, hogy Magyarországon egyre több értéket állítsanak elő.
Földesi Péter, a Széchenyi István Egyetem rektora mérföldkőnek nevezte a 2012-ben kötött Járműipari és Felsőoktatási és Kutatási Együttműködési Megállapodást, amelyet több felsőoktatási intézmény, kutatóintézet írt alá több járműipari gyártó céggel.
A sajtótájékoztató keretében oklevelet adtak át a megállapodásban szoros együttműködést megvalósító vállalatok, kamarák, egyesületek vezetőinek. A konferencia keretében bemutatták a VirCa fejlesztést, amely egyetemi kutatólaboratóriumokat köt össze virtuálisan, valamint a Széchenyi István Egyetemen fejlesztett elektromos versenyautót.
A szervezők tájékoztatása szerint a magyar állam az európai uniós források felhasználásával a Járműipari Felsőoktatási és Kutatási Együttműködés projektet 1,6 milliárd forinttal, a városok közlekedési terhelésének csökkentését célzó Smarter Transport projektet 950 millió forinttal, a hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatásokat 869 millió forinttal támogatja.
MTI