A jelenlegi európai szabályozási rendszer nagy része az 1950-es vagy 1960-as években született, így gyakorlatilag antiknak számít. Az irányítási rendszer rádión történő kommunikáción alapul, s a forgalmat földi jeltovábbítók irányítják. A mai modern repülőgépek azonban műholdas navigációs és kommunikációs eszközökkel vannak ellátva, melyek hatékonyságát nagyban korlátozza a repülésirányítási rendszer elavultsága - írja az International Herald Tribune.
Egy korábbi EU-jelentés szerint gyakorlatilag semmiféle - a döntéshozást segítő - automatizmus nincs a jelenlegi repülésirányításba építve. A mostani, 30 légitársaság és egyéb szervezet által támogatott kezdeményezés a balesetveszély kiküszöbölésében nyújtana segítséget a légicégek pilótái és diszpécserei számára, miközben azok megválaszthatják majd saját útvonalaikat és magassági adataikat.
Az új rendszer segítségével növelhető lenne a repülés biztonsága, valamint rövidebb és megbízhatóbb útvonalak jöhetnének létre, ami miatt a környezetszennyezés mértéke is csökkenne.