A CECRA becslése szerint 2013-ban 12,054 millió új személygépkocsit vesznek nyilvántartásba Európában, ami 3,8 százalékkal kevesebb, mint 2012-ben. A szervezet becslése az Unió 27 tagországában végzett felmérésére alapul (kivétel Ciprus és Málta, ahonnan jelenleg még nem érkeztek adatok 2012-re nézve), ami szerint a Magyarországon az új autók forgalomba helyezésének volumene 18 százalékkal fog növekedni.
A CECRA becslése szerint az EU 27 tagállamának többségében csökkenni fog a személygépkocsik regisztrációja. A legsúlyosabb visszaesést a görögök szenvedik el, 40,2 százalékot (35 ezer autós regisztrációt várnak), ami amúgy is szomorú, hiszen ugyanilyen mértékben csökkent 2011 és 2012 között is az új autók forgalomba helyezése. A hellén állam után a svédek következnek a prognózis szerint 10 százalékos visszaeséssel (252 ezer autót várnak).
A Moody's autópiacot érintő prognózisa szerint 2013-ban az autópiaci kereslet 2,9 százalékkal fog növekedni úgy, hogy közben az európai kereslet 3 százalékkal csökken, míg a kínai 8,5 százalékos növekedhet.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a 2012-ben az új autók regisztrációja 8,2 százalékkal csökkent Európában, amekkora visszaesésre az 1993-ban mért 16,9 százalékos szűkülés óta nem volt példa. Ez így pedig 19 éves mélypontot jelent.
Magyarok az élen, az MGE nem örül
A CECRA prognózisa szerint az új autó vásárlások a magyar piacon fognak a legnagyobb mértékben növekedni, ahol tavaly 17,6 százalékos bővülést regisztráltak. Mögöttünk Litvánia következik 15 százalékos bővüléssel (63 ezer autó), majd meglepetésre Spanyolország 7 százalékossal.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 0,4 százalékponttal magasabb regisztrációs számot mért 2012-re vonatkozóan. Az MGE évértékelésében azt írta, hogy a személygépjármű forgalomba helyezés 18 százalékos növekedése örvendetes tény, azonban van néhány tényező, amely legalább is árnyalja a képet. A legfontosabb, hogy a céges vásárlás aránya elérte, sőt esetenként meghaladta a 80 százalékot, ami igen egészségtelen arány és egyértelműen jelzi, hogy a magánvásárlók továbbra sem jelentek meg a piacon.
Emellett a jelentősen növekvő használt autó import szerkezete igen kedvezőtlen irányt vett. 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú használt autók aránya 76 százalékról 25 százalékra esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya 5 százalékról 34 százalékra, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig 3 százalékról 21 százalékra emelkedett.
mfor.hu