3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elearning sorozatunk negyedik részében a szerző bemutatja, az elearning tartalmát, hogy mit tanulunk, mit tanulhatunk ilyen formában.

Trendek


Jelenleg még nagyon-nagyon kevés e-learning program kínál testre szabási lehetőséget - és azt is csak nagyon korlátozottan. A fejlesztés természetesen nem áll meg, egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb megoldások.

A személyre szabáson kívül van még néhány olyan fejlesztési irány, ami jelentős mértékben fogja formálni az e-learning jövőjét. Az egyik ilyen fejlesztési irány a tananyag minél kisebb modulokká való lebontása. Ez nem jelent mást, mint azt, hogy az anyagot minél kisebb egységekre bontják, amelyekből - a megfelelő azonosító adatokkal (ez az ún. metadata) ellátva - felépül a végleges tananyag, ezen kívül ezek a részek később máshol is felhasználhatóak. Ha jobban meggondoljuk, ez a testre szabás alapja is, hiszen az ily módon rugalmas szerkezetűvé alakított, megfogható részekre bontott anyagból a tanuló már csak a számára szükséges modulokat látja.

A fejlődés másik iránya nem annyira az oktatás, sokkal inkább a folyamatos, munka közbeni, on-the-job képzés területére visz minket. Ez az ún. EPSS (Embedded Perfomance Support System) alkalmazások világa. Ezek a rendszerek lehetővé teszik, hogy a hagyományos, kurzusokra (azaz leginkább egyszeri eseményekre) épülő képzési forma helyett ill. mellett a tanulás folyamatosan valósuljon meg, úgy, hogy az egyén mindig csak azt az anyagot kapja meg, amire éppen szüksége van. Ez számos formában megvalósítható, a legjellemzőbb - illetve talán legkifejlettebb - formájára jó példa lehet a Microsoft Office termékeibe beépített "aszisztensek" funkció, amelyben kis figurák - elvileg - olyankor bukkannak fel segítő szándékkal, amikor éppen elakadunk a program használatában. Egyszerűbb formában ez lehet egy olyan alkalmazás, amellyel az adott szervezetnél felhalmozott tudásanyag, esettanulmányok, stb. elérhetőek (erre jó példa az Andersen Consulting-nál alkalmazott Consultant's Workbench nevű alkalmazás.)

Mindezen fejlesztéseket, technológiákat tekintve azonban nem szabad megfeledkeznünk az e-learning legfőbb céljával: hogy az egyének számára biztosítsa azokat az eszközöket, forrásanyagokat valamint - ezekbe beágyazva - módszereket, amelyekkel azok elérhetik tanulási céljaikat. Jelenleg egy köztes megoldást figyelhetünk meg: a már meglevő, hagyományos anyagokat igyekszenek valahogyan az internetre adaptálni: ennek rossz példája az, amikor a tankönyvek szövegét, plusz néhány tesztet publikálnak. Azonban ahhoz, hogy az e-learning-et teljesen ki tudjuk használni, a jelenlegi oktatási anyagokat meglehetősen át kell alakítani, új eszközöket, módszereket kell kifejleszteni, amelyek figyelembe veszik az Internet, mint interaktív médium lehetőségeit és korlátait is.


További elearning-gel kapcsolatos információk a Humántréner oldalain

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!