Trendek
Jelenleg még nagyon-nagyon kevés e-learning program kínál testre szabási lehetőséget - és azt is csak nagyon korlátozottan. A fejlesztés természetesen nem áll meg, egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb megoldások.
A személyre szabáson kívül van még néhány olyan fejlesztési irány, ami jelentős mértékben fogja formálni az e-learning jövőjét. Az egyik ilyen fejlesztési irány a tananyag minél kisebb modulokká való lebontása. Ez nem jelent mást, mint azt, hogy az anyagot minél kisebb egységekre bontják, amelyekből - a megfelelő azonosító adatokkal (ez az ún. metadata) ellátva - felépül a végleges tananyag, ezen kívül ezek a részek később máshol is felhasználhatóak. Ha jobban meggondoljuk, ez a testre szabás alapja is, hiszen az ily módon rugalmas szerkezetűvé alakított, megfogható részekre bontott anyagból a tanuló már csak a számára szükséges modulokat látja.
A fejlődés másik iránya nem annyira az oktatás, sokkal inkább a folyamatos, munka közbeni, on-the-job képzés területére visz minket. Ez az ún. EPSS (Embedded Perfomance Support System) alkalmazások világa. Ezek a rendszerek lehetővé teszik, hogy a hagyományos, kurzusokra (azaz leginkább egyszeri eseményekre) épülő képzési forma helyett ill. mellett a tanulás folyamatosan valósuljon meg, úgy, hogy az egyén mindig csak azt az anyagot kapja meg, amire éppen szüksége van. Ez számos formában megvalósítható, a legjellemzőbb - illetve talán legkifejlettebb - formájára jó példa lehet a Microsoft Office termékeibe beépített "aszisztensek" funkció, amelyben kis figurák - elvileg - olyankor bukkannak fel segítő szándékkal, amikor éppen elakadunk a program használatában. Egyszerűbb formában ez lehet egy olyan alkalmazás, amellyel az adott szervezetnél felhalmozott tudásanyag, esettanulmányok, stb. elérhetőek (erre jó példa az Andersen Consulting-nál alkalmazott Consultant's Workbench nevű alkalmazás.)
Mindezen fejlesztéseket, technológiákat tekintve azonban nem szabad megfeledkeznünk az e-learning legfőbb céljával: hogy az egyének számára biztosítsa azokat az eszközöket, forrásanyagokat valamint - ezekbe beágyazva - módszereket, amelyekkel azok elérhetik tanulási céljaikat. Jelenleg egy köztes megoldást figyelhetünk meg: a már meglevő, hagyományos anyagokat igyekszenek valahogyan az internetre adaptálni: ennek rossz példája az, amikor a tankönyvek szövegét, plusz néhány tesztet publikálnak. Azonban ahhoz, hogy az e-learning-et teljesen ki tudjuk használni, a jelenlegi oktatási anyagokat meglehetősen át kell alakítani, új eszközöket, módszereket kell kifejleszteni, amelyek figyelembe veszik az Internet, mint interaktív médium lehetőségeit és korlátait is.
További elearning-gel kapcsolatos információk a Humántréner oldalain