3p

A MÁV Rt. már harmadik napja nem engedi egy magántársaság tehervonatát a magyar vasúti pályára lépni, ezért a GKM miniszteri biztosát küldi a helyszínre tájékozódni - közölte a Gazdaság és Közlekedési Minisztérium (GKM) csütörtökön.

A MÁV Rt. ugyanakkor közleményben tudatta, hogy a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft. kiadta a közforgalmú pályaszakasz használatára jogosító engedélyt a Magyar Magánvasút Rt. (MMV Rt.) részére. Ez az engedély azonban nem terjed ki a MÁV kezelésében lévő vágányokra, amellyel kapcsolatosan az MMV azért jelentette be használati igényét, mert azon szénosztályozó - áru berakodáshoz és osztályozásához szükséges eszköz - található.

A GKM közleménye szerint a magyar tulajdonú vasúti cég már felajánlott pályahasználati díjat a pályákat kezelő MÁV Rt.-nek azért, hogy a magyar síneken közlekedhessen, ám a MÁV kedd óta nem engedett hozzáférést számukra. A minisztérium utal arra, hogy a hatályos törvények szerint az autópályákhoz hasonlóan már magántársaságok is használhatják a vasutat, amennyiben fizetnek érte. Mint azt közölték, a tárca meghozza a szükséges lépéseket, miután Antal Dániel vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos pénteken tájékozódik a helyszínen. Mivel az 1.500 tonna szenet megrendelő magyarországi erőműnek haladéktalanul szüksége van a szállítmányra, ezért a GKM közbenjárásától függetlenül a szénport pénteken teherautókra rakodják át - tájékoztatott a GKM.

A MÁV szerint három napja kapta meg az MMV kérelmét a használattal kapcsolatosan, azonban tekintettel arra, hogy ebben a speciális kérésben a magyar vasúttársaságnak nincs kialakult gyakorlata, ezért egyhetes intézkedési időt kért. A vasúttársaság közlése szerint jelenleg, nemzetközi szinten sincs egységesen kialakult gyakorlat arra vonatkozóan, hogy az üzemi vágányokat a vasúttársaságok a maguk használatában tartják, vagy azok a közforgalmú pályák használatának részét képezik. A MÁV Rt.-hez most első ízben érkezett ilyen kérés. Ezt a MÁV Rt. nem utasította el, pusztán időt kért arra, hogy a nemzetközi gyakorlatot megvizsgálva kialakítsa az üzemi vágányok használatára vonatkozó eljárás módját.

Az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott tagállamok közül például a lengyel és a szlovák vasúttársaságok esetében az árufuvarozási részlegek kezelésében maradtak az üzemi vágányok. Az üzemi vágányok a mindennapos forgalmi tevékenység végzéséhez szükségesek, ezért eddig azok a mindennapos használat miatt nem képezték vizsgálat tárgyát - mutat rá közleményében a MÁV. (MTI)

Kapcsolódó anyagok
Megkezdte működését a MÁV első kihívója
A tervezettnél korábban kezdődik a vasúti liberalizáció

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!