A MÁV Rt. ugyanakkor közleményben tudatta, hogy a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft. kiadta a közforgalmú pályaszakasz használatára jogosító engedélyt a Magyar Magánvasút Rt. (MMV Rt.) részére. Ez az engedély azonban nem terjed ki a MÁV kezelésében lévő vágányokra, amellyel kapcsolatosan az MMV azért jelentette be használati igényét, mert azon szénosztályozó - áru berakodáshoz és osztályozásához szükséges eszköz - található.
A GKM közleménye szerint a magyar tulajdonú vasúti cég már felajánlott pályahasználati díjat a pályákat kezelő MÁV Rt.-nek azért, hogy a magyar síneken közlekedhessen, ám a MÁV kedd óta nem engedett hozzáférést számukra. A minisztérium utal arra, hogy a hatályos törvények szerint az autópályákhoz hasonlóan már magántársaságok is használhatják a vasutat, amennyiben fizetnek érte. Mint azt közölték, a tárca meghozza a szükséges lépéseket, miután Antal Dániel vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos pénteken tájékozódik a helyszínen. Mivel az 1.500 tonna szenet megrendelő magyarországi erőműnek haladéktalanul szüksége van a szállítmányra, ezért a GKM közbenjárásától függetlenül a szénport pénteken teherautókra rakodják át - tájékoztatott a GKM.
A MÁV szerint három napja kapta meg az MMV kérelmét a használattal kapcsolatosan, azonban tekintettel arra, hogy ebben a speciális kérésben a magyar vasúttársaságnak nincs kialakult gyakorlata, ezért egyhetes intézkedési időt kért. A vasúttársaság közlése szerint jelenleg, nemzetközi szinten sincs egységesen kialakult gyakorlat arra vonatkozóan, hogy az üzemi vágányokat a vasúttársaságok a maguk használatában tartják, vagy azok a közforgalmú pályák használatának részét képezik. A MÁV Rt.-hez most első ízben érkezett ilyen kérés. Ezt a MÁV Rt. nem utasította el, pusztán időt kért arra, hogy a nemzetközi gyakorlatot megvizsgálva kialakítsa az üzemi vágányok használatára vonatkozó eljárás módját.
Az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott tagállamok közül például a lengyel és a szlovák vasúttársaságok esetében az árufuvarozási részlegek kezelésében maradtak az üzemi vágányok. Az üzemi vágányok a mindennapos forgalmi tevékenység végzéséhez szükségesek, ezért eddig azok a mindennapos használat miatt nem képezték vizsgálat tárgyát - mutat rá közleményében a MÁV. (MTI)
Kapcsolódó anyagok
Megkezdte működését a MÁV első kihívója
A tervezettnél korábban kezdődik a vasúti liberalizáció
Egy magántársasággal keveredett összetűzésbe a MÁV
A MÁV Rt. már harmadik napja nem engedi egy magántársaság tehervonatát a magyar vasúti pályára lépni, ezért a GKM miniszteri biztosát küldi a helyszínre tájékozódni - közölte a Gazdaság és Közlekedési Minisztérium (GKM) csütörtökön.