Jiri Paroubek a közlekedési miniszterhez írt levelet ez ügyben. Ennek hátterében az áll, hogy a versenypályázaton ugyancsak induló Mytia konzorcium panasza szerint a közlekedési minisztérium törvénysértő módon járt el. Az ügyben már több panasz is érkezett a minisztériummal szemben: egyesek szerint a mikrohullámú rendszereket kínáló pályázókat előnyben részesítették.
A kormányfő szerint a cseh közlekedési minisztériumban először is ki kell vizsgálni, vajon a pályázati kiírás megfelelt-e az uniós normáknak, a továbbiakról később döntenek. Hétfőn egy 640 millió eurós megrendelés keretében a bécsi Kapsch távközlési berendezésgyártónak ítélték a teherjárművek számára felállítandó csehországi elektronikus autópályadíj-számlázási rendszer felszerelési és üzemben-tartási jogát. Az erről szóló megállapodást az év végéig kellene aláírni.
A Kapsch szerelte fel a hasonló osztrák rendszert is, amely 2004 óta üzemel. Csehországban 2007-től akarják bevezetni a teherjárművek számára az autópályákon és gyorsforgalmi utakon az elektronikus autópályadíj-rendszert. Az érdeklődők sorában egyebek között a Siemens, a Kapsch, a T-Systems, az IBM, valamint a németországi üzemeltető, a Toll Collect is szerepelt. A nyertes kiválasztása 60 százalékban a megajánlott ár függvénye, 40 százalékban egyéb tényezőké, így a környezeti hatásoké, vagy a kiépítés gyorsaságáé volt.
A cseh rendszer üzembe helyezésének hivatalos időpontját 2007. január 1-re jelölték meg, de még nem eldöntött, mely járművekre terjed majd ki az elektronikus beszedési rendszer, valószínűleg csak a 12 tonna összsúly felettiekre. A tervek szerint az első szakaszban 970 kilométernyi autópályára és gyorsforgalmi útra terjesztik ki a rendszert, a 2008. január 1-től kezdődő második szakaszban ez összesen 2100 kilométernyi pályára bővül - írta korábban az mfor.hu.
A jelenleg érvényben levő matricás rendszer 712 kilométernyi cseh autópályát és gyorsforgalmi utat ölel fel. A magyarországi érdekeltséggel is rendelkező osztrák Kapsch távközlési berendezéseket, valamint vasúti, közúti irányító rendszereket gyártó cég ismét nyereséges lett a 2004/2005-ös üzleti évben a takarékossági program, és a mintegy ezer fős leépítést követően. A társaság újra vállalatfelvásárlásra készül, s nagy reményeket fűz a személyautók autópályadíj-számlázására kifejlesztett berendezés exportjától.