A svájci Lyoness Holding Europe AG. 15 európai országban működtet leányvállalatokat, amelyek vásárlói közösségeket hoznak létre Lyoness néven. Ennek lényege, hogy a tagok nem árengedményt kapnak a partnerüzletekben, hanem a vásárlásaik után visszatérítés jár nekik.
A GVH eljárása azért indult, mivel a visszatérítésről megtévesztő tájékoztatások jelentek meg a sajtóban PR cikkek, illetve szintén PR rádió és tévé interjúk formájában. Ezeket az anyavállalat szervezte és adta meg a tartalmukat, a magyar leányvállalat csak a megjelentetésről gondoskodott. Az egyik probléma az 1 százalékos visszatérítés volt. A PR anyagokból nem derült ki, hogy ahol a kereskedő árrése 4 százaléknál kisebb, ott csak fél százalék a vásárlás utáni visszatérítés. Nem derült fény arra sem, hogy 2009. április 20-ig 260 ezer, azt követően pedig 300 ezer forint értékben kellett vásárolni ahhoz, hogy a tag számlájára kerüljön a visszatérített összeg. A számla úgy volt értelmezhető, hogy az a tag saját bankszámláját jelenti, holott az a Lyoness rendszerében vezetett virtuális számla.
Gond volt a rendszer használatának ingyenességével is. A Lyoness Cashback Kártya 24 hónapos érvényességi ideje lejártát követő meghosszabbítása csak akkor nem kerül pénzbe, ha a tag havonta legalább nettó 39 ezer forintért vásárol. Aki ezt nem teljesíti, az 12 euróért kap új kártyát.
Az egymillió forintos bírsággal kapcsolatban a GVH közleményében jelezte: enyhítő körülménynek számított a jogsértés elismerése, és az is, hogy a jövőbeli ügyfelek a szerződés megkötéséig további információkhoz juthatnak a Lyoness rendszerről.
A Lyoness hétfőn közleményt juttatott el az MTI-hez, amelyben hangsúlyozta: elkötelezett a jogkövető piaci magatartás mellett, a határozat alapján intézkedéseket foganatosít a jövőbeni esetleges hibák elkerülése, illetve a vásárlók megfelelő tájékoztatása érdekében. A közlemény emlékeztet: a GVH több mint egy éven keresztül, teljes körűen vizsgálta a Lyoness külső és belső kommunikációját, a rendszer működését, és a tagok rendszerhez való csatlakozását. A cég a vizsgálat során folyamatosan együttműködött a hatósággal a lehető legrészletesebb információkat és dokumentációs anyagokat biztosította az ellenőrzési folyamat során.
A Lyoness 2009. június és 2009. október között folytatott, több száz megjelenésből álló nagyszabású reklámkampányai során, kettő elektronikus és egy nyomtatott médiumban közzétett fizetett megjelenésben azt a tájékoztatást adta, hogy a fogyasztókat vásárlásaik után megillető visszatérítés mértéke minden esetben 1 százalék. Mivel több ezerből egy-egy "termékpartner" ez alól kivételt képez, ezért a GVH nem találta kielégítőnek az elhangzott információkat - jegyezte meg a közlemény .
A Lyoness hangsúlyozta: képviselői az eljárás során elmondták, hogy a fogyasztóknak - a törzsvásárlói rendszerbe történő belépés előtt - a hirdetésekben szereplő tájékoztatáson túlmenően, minden részletre kiterjedő módon meg kell ismerniük a rendszert, és el kell fogadniuk az "Általános Üzleti Feltételeket". Ez pedig egyértelműen tartalmazza, hogy a visszatérítés mértéke mely esetekben csökken fél százalékra.
A GVH azonban nem látta helytállónak azt az állítást, amely szerint a törzsvásárlók költéseinek 1 százalékát vásárlásaik után azonnal jóvá is írják számlájukon. Az összeg ugyan valóban azonnal megjelenik a törzsvásárló Lyoness webirodájában fenntartott számláján, azonban ezen legalább 3.000 forintnak kell összegyűlnie - a banki költségek miatt, amit a Lyoness teljes mértékben magára vállal - ahhoz, hogy a törzsvásárló saját bankszámlájára a tényleges készpénzátutalás megtörténjen.
A cég közölte azt is: a Cashback kártya két évig valóban ingyenes, azonban amennyiben a törzsvásárló által lebonyolított vásárlások értéke nem éri el a Lyoness által meghatározott összeget, érvényességi idejének lejártával a kártya előállításának költségét szükséges kifizetni. A Lyoness rendszer használata mindezek mellett ingyenes marad, a törzsvásárló a saját kártyáját elő tudja állítani, hiszen a Cashback kártya bármikor ingyenesen letölthető a törzsvásárló webirodájából, és kinyomtatva használható a vásárlások során.
MTI/mfor.hu