4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Lyoness Holding Europe AG.-t és a Lyoness Hungary Kft.-t - együttesen - egymillió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mivel nem a valóságnak megfelelő tájékoztatásokat tettek közzé a kínált vásárlási kedvezményekről - közölte a GVH.

A svájci Lyoness Holding Europe AG. 15 európai országban működtet leányvállalatokat, amelyek vásárlói közösségeket hoznak létre Lyoness néven. Ennek lényege, hogy a tagok nem árengedményt kapnak a partnerüzletekben, hanem a vásárlásaik után visszatérítés jár nekik.

A GVH eljárása azért indult, mivel a visszatérítésről megtévesztő tájékoztatások jelentek meg a sajtóban PR cikkek, illetve szintén PR rádió és tévé interjúk formájában. Ezeket az anyavállalat szervezte és adta meg a tartalmukat, a magyar leányvállalat csak a megjelentetésről gondoskodott. Az egyik probléma az 1 százalékos visszatérítés volt. A PR anyagokból nem derült ki, hogy ahol a kereskedő árrése 4 százaléknál kisebb, ott csak fél százalék a vásárlás utáni visszatérítés. Nem derült fény arra sem, hogy 2009. április 20-ig 260 ezer, azt követően pedig 300 ezer forint értékben kellett vásárolni ahhoz, hogy a tag számlájára kerüljön a visszatérített összeg. A számla úgy volt értelmezhető, hogy az a tag saját bankszámláját jelenti, holott az a Lyoness rendszerében vezetett virtuális számla.

Gond volt a rendszer használatának ingyenességével is. A Lyoness Cashback Kártya 24 hónapos érvényességi ideje lejártát követő meghosszabbítása csak akkor nem kerül pénzbe, ha a tag havonta legalább nettó 39 ezer forintért vásárol. Aki ezt nem teljesíti, az 12 euróért kap új kártyát.

Az egymillió forintos bírsággal kapcsolatban a GVH közleményében jelezte: enyhítő körülménynek számított a jogsértés elismerése, és az is, hogy a jövőbeli ügyfelek a szerződés megkötéséig további információkhoz juthatnak a Lyoness rendszerről.

A Lyoness hétfőn közleményt juttatott el az MTI-hez, amelyben hangsúlyozta: elkötelezett a jogkövető piaci magatartás mellett, a határozat alapján intézkedéseket foganatosít a jövőbeni esetleges hibák elkerülése, illetve a vásárlók megfelelő tájékoztatása érdekében. A közlemény emlékeztet: a GVH több mint egy éven keresztül, teljes körűen vizsgálta a Lyoness külső és belső kommunikációját, a rendszer működését, és a tagok rendszerhez való csatlakozását. A cég a vizsgálat során folyamatosan együttműködött a hatósággal a lehető legrészletesebb információkat és dokumentációs anyagokat biztosította az ellenőrzési folyamat során.

A Lyoness 2009. június és 2009. október között folytatott, több száz megjelenésből álló nagyszabású reklámkampányai során, kettő elektronikus és egy nyomtatott médiumban közzétett fizetett megjelenésben azt a tájékoztatást adta, hogy a fogyasztókat vásárlásaik után megillető visszatérítés mértéke minden esetben 1 százalék. Mivel több ezerből egy-egy "termékpartner" ez alól kivételt képez, ezért a GVH nem találta kielégítőnek az elhangzott információkat - jegyezte meg a közlemény .

A Lyoness hangsúlyozta: képviselői az eljárás során elmondták, hogy a fogyasztóknak - a törzsvásárlói rendszerbe történő belépés előtt - a hirdetésekben szereplő tájékoztatáson túlmenően, minden részletre kiterjedő módon meg kell ismerniük a  rendszert, és el kell fogadniuk az "Általános Üzleti Feltételeket". Ez pedig egyértelműen tartalmazza, hogy a visszatérítés mértéke mely esetekben csökken fél százalékra.

A GVH azonban nem látta helytállónak azt az állítást, amely szerint a törzsvásárlók költéseinek 1 százalékát vásárlásaik után azonnal jóvá is írják számlájukon. Az összeg ugyan valóban azonnal megjelenik a törzsvásárló Lyoness webirodájában fenntartott számláján, azonban ezen legalább 3.000 forintnak kell összegyűlnie - a banki költségek miatt, amit a Lyoness teljes mértékben magára vállal - ahhoz, hogy a törzsvásárló saját bankszámlájára a tényleges készpénzátutalás megtörténjen.

A cég közölte azt is: a Cashback kártya két évig valóban ingyenes, azonban amennyiben a törzsvásárló által lebonyolított vásárlások értéke nem éri el a Lyoness által meghatározott összeget, érvényességi idejének lejártával a kártya előállításának költségét szükséges kifizetni. A Lyoness rendszer használata mindezek mellett ingyenes marad, a törzsvásárló a saját kártyáját elő tudja állítani, hiszen a Cashback kártya bármikor ingyenesen letölthető a törzsvásárló webirodájából, és kinyomtatva használható a vásárlások során.

MTI/mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!