Egyre több szervezet nyújt lehetőséget az elektronikus ügyintézésre, hangzott el az IIR által szervezett "E-ügyintézés" konferencián. Az Ügyfélkapu rendszeren keresztül már az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH), az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) és az Országos Nyugdíjbiztosítási Felügyelet (ONYF) hivatalai felé is lehetőség (és bizonyos esetekben már kötelezettség is) van sokkal egyszerűbben intézni a járulékbevallási és adatszolgáltatási ügyeket.
Kissné Veres Ilona az ONYF rendszerfejlesztési és -felügyeleti főosztályvezetője a konferencián elmondta, hogy a felügyelet e-szolgáltatásai igen népszerűek mind a magánszemélyek, mint pedig a munkaadók körében.
A foglalkoztatók számára az elektronikus adatszolgáltatás lehetőségét 2007. április 16-tól indította el az ONYF. Ennek köszönhetően többek között a nyugdíjbiztosítási ügyekben használatos valamennyi kérelmet, nyilatkozatot és bejelentési űrlapot elektronikusan is ki lehet tölteni és be lehet küldeni.
Magánszemélyektől eddig több, mint ötezer űrlap érkezett, a statisztikák szerint pedig mintegy 16 ezer munkaadó majdnem 140 ezer dolgozóra vonatkozóan küldött már be adatlapot. A foglalkoztatók ügyintézéskor minden esetben e-mail értesítést is kapnak az adatszolgáltatás teljesítéséről.
Az ONYF elektronikus ügyintézési rendszereiben nincs lehetőség pénzbefizetésre. A lapunknak nyilatkozó szakember szerint ennek azonban nincs gyakorlati jelentősége, mivel a nyugdíjbiztosításban az eljárások költség- és illetékmentesek.
Rába Ferencre az ONYF informatikai főigazgató-helyettese szerint a leggyakoribb panaszok az ügyfelek részéről, hogy nem minden internetes böngészővel lehet kitölteni az űrlapokat. Régebbi verziójú vagy ingyenes programokkal ugyanis nem minden funkció érhető el, de erre több helyen igyekeznek felhívni a figyelmet.
Az ONYF szakemberei lapunknak elmondták, hogy szolgáltatásaikat a felhasználók igényei szerint alakítják. A visszajelzések azonban elég pozitívak, az ügyfelek összességében elégedettek az ügyintézési lehetőségekkel.
A felhasználók mellett ugyanakkor a felügyelet munkatársai is elégedettek, tapasztalataik szerint nagyon ügyesen használják a rendszert az ügyfelek. Az elektronikus rendszer használata mellett ráadásul maguktól is törekszenek arra, hogy a szükséges igazolásokat beszkennelve, elektronikus úton küldjék meg.
Körte Ildikó