3p

Olyan új reklámszabályok elfogadására készül az Európai Unió, amely - remények szerint - fellendíti a tagállamok televíziós piacát. Cél, hogy a néző egyre kevésbé zavaró hirdetésekkel találkozzon, miközben a műsorszórókat új jövedelemforráshoz juttatják, amelynek egyik eszköze lehet a termékelhelyezés.

Hogyan változtak tévénézési szokásaink? - táblázatokkal

Az már régóta ismert tény, hogy mi magyarok rendkívül sok időt töltünk televíziónézéssel. Az AGB Nielsen médiakutató cég friss felmérése szerint - amelyet a konferencia szaknapján ismertettek - 263 percet tévéztünk naponta tavaly, amely jelentősen több az európai átlagnál (216 perc). Nálunk csak az Egyesült Államokban fordítanak erre több időt (267 perc), a közel-keletiek esetében pedig az érték megközelíti a miénket (262 perc).


A kutatásból kiderült, hogy míg 1996-ban még a családi tévénézés volt a jellemző, ma már az egyéni televíziózás dominál. Tíz évvel ezelőtt a legtöbb háztartásban csak egy tévékészüléket tartottak, a tavalyi eredmények szerint pedig a háztartások felében több televízió is megtalálható. Az analóg csatornák mellett egyre inkább terjed a digitalizálás, illetve jellemző a tévéplatformok megoszlása - ismertette a felmérés eredményeit Vörös Csilla, a piackutató cég ügyvezető igazgatója.

1996-ban még a szűk csatornaválaszték volt a jellemző, a magyar nyelvű csatornák száma az akkori nyolcról mára 65-re növekedett, és a jövőben elérheti a 80-at is. Jelenleg Magyarországon átlagosan 18 csatornát tudnak fogni az emberek. Ugyanakkor azok, akik több mint 36 csatornával rendelkeznek, ezeknek mindössze 30 százalékát nézik rendszeresen.

Továbbra is sokan tévézünk

Érdekesség, hogy a főműsoridőben televíziót nézők száma gyakorlatilag nem változott, 6,5 millió körül mozog napjainkban is. A videó- illetve DVD-nézésre fordított idő is változatlan, továbbra is 11-12 percet töltünk naponta ilyen tevékenységgel.

Leginkább az 50 év felettieknél nőtt a televíziózásra szánt idő, míg '96-ban 268 percet töltöttek naponta ezzel a tevékenységgel, tavaly 353 percet. Nem növekedett jelentősen ez a szám a 4-17 évesek körében (150-ről 181-re), amelynek elsősorban az az oka, hogy ez a korosztály egyre inkább az internet felé fordul. Elmondható, hogy a reklámfogyasztás a csatornakínálat bővülésével arányosan növekedett.

Vörös Csilla hangsúlyozta, hogy a kutatási adatok alapján a televíziónak változatlanul domináns a szerepe, így korai lenne még azt eltemetni. Hozzáfűzte: a televíziózás afelé halad, hogy a jövőben bármikor, bárhol elérhető legyen ez a tevékenység. A tartalmak letölthetővé válnak, és a fogyasztó választja meg, hogy azokat mikor nézi meg. Bár még nemzetközi szinten sem jelentős, meghatározó lehet a jövőben a mobiltelevíziózás is. 

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!