2007. november 13. 15:29

Olyan új reklámszabályok elfogadására készül az Európai Unió, amely - remények szerint - fellendíti a tagállamok televíziós piacát. Cél, hogy a néző egyre kevésbé zavaró hirdetésekkel találkozzon, miközben a műsorszórókat új jövedelemforráshoz juttatják, amelynek egyik eszköze lehet a termékelhelyezés.

Hogyan változtak tévénézési szokásaink? - táblázatokkal

Az már régóta ismert tény, hogy mi magyarok rendkívül sok időt töltünk televíziónézéssel. Az AGB Nielsen médiakutató cég friss felmérése szerint - amelyet a konferencia szaknapján ismertettek - 263 percet tévéztünk naponta tavaly, amely jelentősen több az európai átlagnál (216 perc). Nálunk csak az Egyesült Államokban fordítanak erre több időt (267 perc), a közel-keletiek esetében pedig az érték megközelíti a miénket (262 perc).


A kutatásból kiderült, hogy míg 1996-ban még a családi tévénézés volt a jellemző, ma már az egyéni televíziózás dominál. Tíz évvel ezelőtt a legtöbb háztartásban csak egy tévékészüléket tartottak, a tavalyi eredmények szerint pedig a háztartások felében több televízió is megtalálható. Az analóg csatornák mellett egyre inkább terjed a digitalizálás, illetve jellemző a tévéplatformok megoszlása - ismertette a felmérés eredményeit Vörös Csilla, a piackutató cég ügyvezető igazgatója.

1996-ban még a szűk csatornaválaszték volt a jellemző, a magyar nyelvű csatornák száma az akkori nyolcról mára 65-re növekedett, és a jövőben elérheti a 80-at is. Jelenleg Magyarországon átlagosan 18 csatornát tudnak fogni az emberek. Ugyanakkor azok, akik több mint 36 csatornával rendelkeznek, ezeknek mindössze 30 százalékát nézik rendszeresen.

Továbbra is sokan tévézünk

Érdekesség, hogy a főműsoridőben televíziót nézők száma gyakorlatilag nem változott, 6,5 millió körül mozog napjainkban is. A videó- illetve DVD-nézésre fordított idő is változatlan, továbbra is 11-12 percet töltünk naponta ilyen tevékenységgel.

Leginkább az 50 év felettieknél nőtt a televíziózásra szánt idő, míg '96-ban 268 percet töltöttek naponta ezzel a tevékenységgel, tavaly 353 percet. Nem növekedett jelentősen ez a szám a 4-17 évesek körében (150-ről 181-re), amelynek elsősorban az az oka, hogy ez a korosztály egyre inkább az internet felé fordul. Elmondható, hogy a reklámfogyasztás a csatornakínálat bővülésével arányosan növekedett.

Vörös Csilla hangsúlyozta, hogy a kutatási adatok alapján a televíziónak változatlanul domináns a szerepe, így korai lenne még azt eltemetni. Hozzáfűzte: a televíziózás afelé halad, hogy a jövőben bármikor, bárhol elérhető legyen ez a tevékenység. A tartalmak letölthetővé válnak, és a fogyasztó választja meg, hogy azokat mikor nézi meg. Bár még nemzetközi szinten sem jelentős, meghatározó lehet a jövőben a mobiltelevíziózás is. 

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

3 millió forintból mindent elérhetsz

A céljaidhoz elég lenne 3 millió forint? A legjobb személyi kölcsönökkel felújíthatod a lakásod, lecserélheted az autód, de saját vállalkozásodat is beindíthatod. Használd személyi kölcsön kalkulátorunkat és legyen tiéd a legkedvezőbb hitel a törlesztőrészlet nagysága alapján: a CIB Bank Előrelépő személyi kölcsönének 60 654 forint a havi törlesztőrészlete, a THM pedig 8,17 százalék, de szintén kedvező a Raiffeisen Bank ajánlata: a törlesztőrészlet 60 757 forint, a THM pedig 8,92 százalék. A Cetelem Saját Ritmus kölcsönt 61 767 forintos törlesztőrészlettel és 9,47 százalékos THM-mel érhetjük el. A Budapest Bank Prémium kölcsöne havi 64 152 forintos törlesztőrészlettel és 10,50 százalékos THM-mel lehet a miénk. További ajánlatok, esetleg nagyobb hitelösszeg érdekel? Használd ezt a hitelkalkulátort!