3p

Elfogadta a brit Cadbury édességgyártó csoport vállalatvezetése kedden a világ második legnagyobb élelmiszeripari óriáscége, az amerikai Kraft Foods Inc. csaknem 12 milliárd fontos (3500 milliárd forintos), készpénzes és részvényes átvételi ajánlatát.

Az ügylettel - ha azt a két cég részvényesei is elfogadják -  az egyik legpatinásabb brit nagyvállalat függetlensége szűnik meg, egyúttal a világ első számú édesipari vállalata jön létre.     A Cadbury 1824-ben alakult; legismertebb terméke, a Dairy Milk csokoládé 1905 óta létezik.

A Kraft széles termékportfoliójába olyan márkanevek tartoznak, mint például a Toblerone és a Milka csokoládé, vagy a Philadelphia sajtkészítmények.

A Cadbury és a Kraft Foods a felzárkózó térségben is erősen jelen van: termékeiket árulják Magyarországon, Oroszországban és az ázsiai feltörekvő piacokon is.

A Cadburyt - amely jelenleg 45 országban 60 ezer alkalmazottat foglalkoztat - John Cadbury alapította Birminghamben. A cég először egyetlen boltból állt, amely teát, kávét és forró csokoládéitalt kínált, a józanság jegyében: Cadbury ugyanis kifejezetten az alkoholfogyasztás alternatívájaként hirdette termékeit.

A Kraft a végleges, megemelt ajánlatban 840 pennyt kínál a Cadbury egy-egy részvényéért; ezen belül 500 penny a készpénz, a többi újonnan kibocsátandó Kraft-részvény. A Cadbury-részvényesek ezen felül részvényenként 10 penny rendkívüli osztalékot is kapnak.

Mindez együtt 11,9 milliárd fontra (19 milliárd dollárra) értékeli a Cadburyt.

A megajánlott - és a cégvezetés által elfogadott - vételár még kedden is tartalmazott némi prémiumot a tőzsdei árfolyam felett: a Cadbury részvénye az átvételi ügylet hírére 29,50 pennys, 3,65 százalékos nyereséggel 837,00 penny volt a Londoni Értéktőzsde kedd déli kereskedésében.

Az osztalékkal együtt 850 pennys részvényenkénti vételár azonban 50 százalékos prémium ahhoz az 568 pennys árfolyamhoz képest, amelyen a Cadbury papírja a Kraft első, tavaly őszi - akkor még ellenséges - átvételi kísérletének bejelentése előtt zárt.

Az amerikai cég végső árajánlata egyben a tizenháromszorosa a Cadbury tavalyi alapszintű - kamat- és adófizetés, valamint leírások előtt számolt - pénzügyi eredményének (EBITDA). Ezt a többszöröst a brit cég vezetése a londoni tőzsdén kedden közzétett nyilatkozatában "vonzónak" nevezte.

A Kraft már tavaly szeptember óta próbálkozik a Cadbury átvételével. Eredeti ajánlatát azonban - amelyben csak 300 penny volt a részvényenkénti készpénzes rész, és amelynek értéke összességében 745 penny volt részvényenként - a brit vállalat vezetése akkor még indulatosan elvetette, azzal az érvvel, hogy a Kraft "fillérekért akarja megvenni" a Cadburyt. Az első ajánlat összesen 10,5 milliárd fontra értékelte a brit céget.

A Cadbury iránt egy másik amerikai édesipari óriás, a Hershey is érdeklődött, ám elemzői vélekedések szerint a Krafttal létrejött egyezség nyomán valószínűsíthetően már nem tesz ellenajánlatot.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!