Nem vállalta az óriási kockázatokat az MFB
A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és annak tulajdonosi jogait gyakorló Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) pénteken úgy döntött, hogy nem köt szerződést a beruházóval a Sávolyra tervezett magyarországi MOTO GP pálya megépítésére. Az MFB az NFGM-el egyetértésében úgy látja, hogy egy ilyen nagy volumenű beruházás állami hitellel való fejlesztésének esetében széleskörű pénzügyi, jogi garanciarendszerre van szükség. Ez összetett garanciarendszer összességében nem áll fenn, közölte a bank.
Az MFB a beruházással kapcsolatos üzleti kockázatról több alkalommal egyeztetett a beruházóval. A tárgyalások végén világossá vált, hogy a beruházó nem tudja vállalni az MFB által támasztott feltételeket. Az MFB és az NFGM a kockázatok kezelésére nem kapott megnyugtató megoldási javaslatokat a beruházótól.
A döntést sejtetni engedte, hogy a motorpálya egyik legfőbb politikai patrónusa Suchman Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke csütörtökön jelentette be, hogy a sávolyi motorversenypálya építésének koordinálásáról lemond. A szocialista politikus a lépését azzal indokolta, hogy a beruházást sok vádaskodás veszi körül.
"Nem akarok részese lenni olyan projektnek, ahol mindenfajta vádaskodás elindul, a zsarolhatóságtól a megtérülés bizonytalanságával, kárt okozva a magyar nemzetgazdaságnak. A választás után majd az a politikus, az a politikai szervezet, amely a kormányzási feladatot elvégzi, az majd meghozza ezt a döntést" - fogalmazott az MR1-Kossuth Rádiónak a szocialista politikus. Suchman Tamás javasolta a projekt elhalasztását is.
A pénzügyi tárcának korábban sem tetszett a beruházás
A korábban a gazdasági, illetve az önkormányzati minisztériumok által favorizált beruházás kapcsán a háttérben hónapok óta komoly viták zajlottak, hiszen a másik két tárcával szemben a pénzügyminisztérium ellenezte a beruházás támogatását, illetve az ahhoz nyújtandó hitel és kormánygarancia megadását. A napokban publikált minisztériumi feljegyzések szerint a gazdasági kabinet 2009. október 13-án tárgyalt a magyarországi MotoGP-futam 2010-2019. közötti megrendezésének egyes kérdéseiről (a jogdíj szerződés módosításáról, valamint a jogdíj kifizetésének költségvetési forrásáról), illetve a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. részére nyújtandó beruházási kölcsönről, és az ahhoz kapcsolódó költségvetési készfizető kezességvállalásról. A testület úgy döntött, hogy a PM a fennálló problémák, aggályok kezelése érdekében folytasson egyeztetéseket az érintettekkel, azt követően nyújtsák be ismét az előterjesztést. Az egyeztetés október 14-én szűk körben lezajlott, de nem jutottak konszenzusra a felek.
A főosztályvezetők a feljegyzés szerint - korábbi véleményüket fenntartva - a MotoGP magyarországi megrendezésének támogatásával, illetve a pálya-beruházás megvalósításával kapcsolatban arról tájékoztatták a minisztert, hogy a konstrukció a hazai jogszabályokba ütközik mind a jogszabályi, mind az egyedi kezesség esetében, és ennek okait részletezik is. Kiderült: a jogszabályi kezességvállalás feltételeként előírt fedezettel a felvázolt konstrukcióban a hitel folyósításának időpontjában nem rendelkezik a hitelezett társaság, csak a beruházás teljes megvalósulását követően fog, az ingatlan értékbecslésétől függően.
Esély sem lett volna a megtérülésre
Az egyedi kezességvállalás esetén pedig nem teljesül azon feltétel, hogy a hitel visszafizetése kellően biztosított legyen. Az egyedi kezességvállalás a feljegyzés szerint azért sem alkalmazható, mert az állam a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) kormányhatározat alapján folyósított egyes hiteleiért a központi költségvetés terhére készfizető kezesként felel. Az államháztartási törvénnyel ütközik, hogy a hitel visszafizetésének egyéb állami többlettámogatás nélkül kell biztosítottnak lennie, az előterjesztésből ezzel szemben az derül ki, hogy üzleti terv megvalósulásának alapvető feltétele a MotoGP futamok megrendezése, amelyre azonban a jogdíjat állami támogatás biztosítja - mutat rá a feljegyzés.
A főosztályvezetők figyelmeztetnek arra is, hogy amennyiben az EDP munkacsoport (tagjai a KSH, az MNB és a PM) és/vagy az Eurostat a megtérülést kockázatosnak ítéli meg, úgy a hitel összege (vagyis annak 80 százaléka, 12,2 milliárd forint) az ESA hiányt és az adósságot a hitelrészletek felvételének időpontjában növelni fogja, ami a jelen helyzetben valószínűsíthető. A főosztályvezetők rámutatnak arra is, hogy a 2010-re vonatkozó mintegy 5 millió eurós jogdíj a maradvány-felhasználás keretében csak részben biztosítható, mivel a fedezet nincs betervezve a költségvetésbe, s a költségvetési törvényjavaslathoz készült 3 éves kitekintés 2011-2013 között szintén nem számol az évről évre növekvő összegű, évente 1,5 milliárd forintot meghaladó mértékű kiadással.
A konstrukcióval kapcsolatos állami támogatással is problémák lennének a feljegyzés szerint. Az EK-szerződés szerint ugyanis minden piacon meg nem szerezhető, gazdasági tevékenységhez kapcsoló, versenytorzítási potenciállal rendelkező, és a tagállamok közötti kereskedelmet érintő állami intézkedés (amennyiben állami források felhasználásával valósul meg) tiltott. A MotoGP kapcsán tervezni kívánt állami intézkedések (hitelnyújtás, kezességvállalás és jogdíj fizetése) tekintetében a magyar fél az Európai Bizottság (EB) vizsgálata esetén csak azzal érvelhet, hogy ezek nem nyújtanak a piacon meg nem szerezhető előnyt az érintett vállalkozásoknak.
Amennyiben létrejöhet egyáltalán a hazai jogszabályoknak megfeleltethető konstrukció, mindenképpen a Bizottság előzetes jóváhagyását kell kérni; "semmiképpen sem javaslunk a közösségi joggal való összeegyeztethetőség szempontjából bizonytalan konstrukcióban való magyar állami részvételt" - tartalmazza a feljegyzés.
Lekerül a napirendről a MotoGP
A széles sajtónyilvánosságot kapott aggodalmak kapcsán a napokban Varga István gazdasági miniszter már úgy nyilatkozott, az MFB akkor fogja a Balatonring hitelszerződését aláírni, ha a 15,3 milliárd forintos hitellel és a biztosítékokkal kapcsolatos összes feltétel rendben van, a bank és a neki dolgozó jogászok megbízhatónak tartják. A kormányszóvivő szerdán pedig azt mondta: a beruházó és a Magyar Fejlesztési Bank a következő napokban aláírhatja a hitelszerződést. Úgy tűnik azonban a jogi, és gazdaságossági aggályokra nem sikerült megoldást találni.
A döntés gyakorlatilag azt jelenti, hogy jó ideig nem lesz Magyarországon új motorpálya, továbbá a MotoGP futamoknak sem fog jó ideig otthont adni hazánk. Ezt támasztják alá az Önkormányzati Minisztérium államtitkárának, Jauernik Istvánnak a szavai is, aki úgy fogalmazott csütörtökön a közrádiónak, hogy az idén nem lesz futam, akkor jövőre sem. Szerinte ha szeptemberig nem készül el a sávolyi pálya, akkor már nem is érdemes belekezdeni az építkezésbe. A MotoGP-versenyeket rendező spanyol cég hajlandó ugyan módosítani azt a szerződést, amely szerint 2009-ben és az azt követő öt évben itt versenyek lesznek, úgy, hogy 2010-ben tízéves időtartamra jön Magyarországra a futam, de ha nincs pálya, nincs miről beszélni, újabb halasztás valószínűleg már nem lenne elfogadható – mondta el az államtitkár.
Egy kiskaput azért hagytak maguknak a felek, legalább kommunikációs szinten. Hiszen az MFB közleményében úgy fogalmaz: "a magyar kormány ugyanakkor elkötelezett a sávolyi Moto GP pálya megvalósulása mellett. Magyarország, a magyar gazdaság és turizmus valamint a balatoni régió számára alapvetően fontos, hogy a sávolyi pálya és ahhoz hasonló beruházások megvalósuljanak. A fentiek miatt a kormány továbbra is fenntartja, hogy amennyiben a beruházó más finanszírozási konstrukcióban meg tudja valósítani a sávolyi Moto GP pálya megépítését, akkor kész állami kötelezettséget vállalni a versenyek megrendezéséhez szükséges jogdíjak biztosítására".