7p

Az MFB döntése valószínűleg végérvényesen pontot tesz a hetek óta húzódó sávolyi motorpálya ügyére. Miután a pénzintézet nem hitelezi a sokak által kritizált projektet, szinte biztos, hogy nem épül meg a pálya. Mfor.hu háttér.

Nem vállalta az óriási kockázatokat az MFB

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és annak tulajdonosi jogait gyakorló Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) pénteken úgy döntött, hogy nem köt szerződést a beruházóval a Sávolyra tervezett magyarországi MOTO GP pálya megépítésére. Az MFB az NFGM-el egyetértésében úgy látja, hogy egy ilyen nagy volumenű beruházás állami hitellel való fejlesztésének esetében széleskörű pénzügyi, jogi garanciarendszerre van szükség. Ez összetett garanciarendszer összességében nem áll fenn, közölte a bank.

Az MFB a beruházással kapcsolatos üzleti kockázatról több alkalommal egyeztetett a beruházóval. A tárgyalások végén világossá vált, hogy a beruházó nem tudja vállalni az MFB által támasztott feltételeket. Az MFB és az NFGM a kockázatok kezelésére nem kapott megnyugtató megoldási javaslatokat a beruházótól.

A döntést sejtetni engedte, hogy a motorpálya egyik legfőbb politikai patrónusa Suchman Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke csütörtökön jelentette be, hogy a sávolyi motorversenypálya építésének koordinálásáról lemond. A szocialista politikus a lépését azzal indokolta, hogy a beruházást sok vádaskodás veszi körül.

"Nem akarok részese lenni olyan projektnek, ahol mindenfajta vádaskodás elindul, a zsarolhatóságtól a megtérülés bizonytalanságával, kárt okozva a magyar nemzetgazdaságnak. A választás után majd az a politikus, az a politikai szervezet, amely a kormányzási feladatot elvégzi, az majd meghozza ezt a döntést" - fogalmazott az MR1-Kossuth Rádiónak a szocialista politikus. Suchman Tamás javasolta a projekt elhalasztását is.

A pénzügyi tárcának korábban sem tetszett a beruházás

A korábban a gazdasági, illetve az önkormányzati minisztériumok által favorizált beruházás kapcsán a háttérben hónapok óta komoly viták zajlottak, hiszen a másik két tárcával szemben a pénzügyminisztérium ellenezte a beruházás támogatását, illetve az ahhoz nyújtandó hitel és kormánygarancia megadását. A napokban publikált minisztériumi feljegyzések szerint a gazdasági kabinet 2009. október 13-án tárgyalt a magyarországi MotoGP-futam 2010-2019. közötti megrendezésének egyes kérdéseiről (a jogdíj szerződés módosításáról, valamint a jogdíj kifizetésének költségvetési forrásáról), illetve a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. részére nyújtandó beruházási kölcsönről, és az ahhoz kapcsolódó költségvetési készfizető kezességvállalásról. A testület úgy döntött, hogy a PM a fennálló problémák, aggályok kezelése érdekében folytasson egyeztetéseket az érintettekkel, azt követően nyújtsák be ismét az előterjesztést. Az egyeztetés október 14-én szűk körben lezajlott, de nem jutottak konszenzusra a felek.

A főosztályvezetők a feljegyzés szerint - korábbi véleményüket fenntartva - a MotoGP magyarországi megrendezésének támogatásával, illetve a pálya-beruházás megvalósításával kapcsolatban arról tájékoztatták a minisztert, hogy a konstrukció a hazai jogszabályokba ütközik mind a jogszabályi, mind az egyedi kezesség esetében, és ennek okait részletezik is. Kiderült: a jogszabályi kezességvállalás feltételeként előírt fedezettel a felvázolt konstrukcióban a hitel folyósításának időpontjában nem rendelkezik a hitelezett társaság, csak a beruházás teljes megvalósulását követően fog, az ingatlan értékbecslésétől függően.

Esély sem lett volna a megtérülésre

Az egyedi kezességvállalás esetén pedig nem teljesül azon feltétel, hogy a hitel visszafizetése kellően biztosított legyen. Az egyedi kezességvállalás a feljegyzés szerint azért sem alkalmazható, mert az állam a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) kormányhatározat alapján folyósított egyes hiteleiért a központi költségvetés terhére készfizető kezesként felel. Az államháztartási törvénnyel ütközik, hogy a hitel visszafizetésének egyéb állami többlettámogatás nélkül kell biztosítottnak lennie, az előterjesztésből ezzel szemben az derül ki, hogy üzleti terv megvalósulásának alapvető feltétele a MotoGP futamok megrendezése, amelyre azonban a jogdíjat állami támogatás biztosítja - mutat rá a feljegyzés.

A főosztályvezetők figyelmeztetnek arra is, hogy amennyiben az EDP munkacsoport (tagjai a KSH, az MNB és a PM) és/vagy az Eurostat a megtérülést kockázatosnak ítéli meg, úgy a hitel összege (vagyis annak 80 százaléka, 12,2 milliárd forint) az ESA hiányt és az adósságot a hitelrészletek felvételének időpontjában növelni fogja, ami a jelen helyzetben valószínűsíthető. A főosztályvezetők rámutatnak arra is, hogy a 2010-re vonatkozó mintegy 5 millió eurós jogdíj a maradvány-felhasználás keretében csak részben biztosítható, mivel a fedezet nincs betervezve a költségvetésbe, s a költségvetési törvényjavaslathoz készült 3 éves kitekintés 2011-2013 között szintén nem számol az évről évre növekvő összegű, évente 1,5 milliárd forintot meghaladó mértékű kiadással.

A konstrukcióval kapcsolatos állami támogatással is problémák lennének a feljegyzés szerint. Az EK-szerződés szerint ugyanis minden piacon meg nem szerezhető, gazdasági tevékenységhez kapcsoló, versenytorzítási potenciállal rendelkező, és a tagállamok közötti kereskedelmet érintő állami intézkedés (amennyiben állami források felhasználásával valósul meg) tiltott. A MotoGP kapcsán tervezni kívánt állami intézkedések (hitelnyújtás, kezességvállalás és jogdíj fizetése) tekintetében a magyar fél az Európai Bizottság (EB) vizsgálata esetén csak azzal érvelhet, hogy ezek nem nyújtanak a piacon meg nem szerezhető előnyt az érintett vállalkozásoknak.

Amennyiben létrejöhet egyáltalán a hazai jogszabályoknak megfeleltethető konstrukció, mindenképpen a Bizottság előzetes jóváhagyását kell kérni; "semmiképpen sem javaslunk a közösségi joggal való összeegyeztethetőség szempontjából bizonytalan konstrukcióban való magyar állami részvételt" - tartalmazza a feljegyzés.

Lekerül a napirendről a MotoGP

A széles sajtónyilvánosságot kapott aggodalmak kapcsán a napokban Varga István gazdasági miniszter már úgy nyilatkozott, az MFB akkor fogja a Balatonring hitelszerződését aláírni, ha a 15,3 milliárd forintos hitellel és a biztosítékokkal kapcsolatos összes feltétel rendben van, a bank és a neki dolgozó jogászok megbízhatónak tartják. A kormányszóvivő szerdán pedig azt mondta: a beruházó és a Magyar Fejlesztési Bank a következő napokban aláírhatja a hitelszerződést. Úgy tűnik azonban a jogi, és gazdaságossági aggályokra nem sikerült megoldást találni.

A döntés gyakorlatilag azt jelenti, hogy jó ideig nem lesz Magyarországon új motorpálya, továbbá a MotoGP futamoknak sem fog jó ideig otthont adni hazánk. Ezt támasztják alá az Önkormányzati Minisztérium államtitkárának, Jauernik Istvánnak a szavai is, aki úgy fogalmazott csütörtökön a közrádiónak, hogy az idén nem lesz futam, akkor jövőre sem. Szerinte ha szeptemberig nem készül el a sávolyi pálya, akkor már nem is érdemes belekezdeni az építkezésbe. A MotoGP-versenyeket rendező spanyol cég hajlandó ugyan módosítani azt a szerződést, amely szerint 2009-ben és az azt követő öt évben itt versenyek lesznek, úgy, hogy 2010-ben tízéves időtartamra jön Magyarországra a futam, de ha nincs pálya, nincs miről beszélni, újabb halasztás valószínűleg már nem lenne elfogadható – mondta el az államtitkár.

Egy kiskaput azért hagytak maguknak a felek, legalább kommunikációs szinten. Hiszen az MFB közleményében úgy fogalmaz: "a magyar kormány ugyanakkor elkötelezett a sávolyi Moto GP pálya megvalósulása mellett. Magyarország, a magyar gazdaság és turizmus valamint a balatoni régió számára alapvetően fontos, hogy a sávolyi pálya és ahhoz hasonló beruházások megvalósuljanak. A fentiek miatt a kormány  továbbra is fenntartja, hogy amennyiben a beruházó más finanszírozási konstrukcióban meg tudja valósítani a sávolyi Moto GP pálya megépítését, akkor kész állami kötelezettséget vállalni a versenyek megrendezéséhez szükséges jogdíjak biztosítására".

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!