3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elektronikus ügyintézés körébe tartozik minden olyan szolgáltatás, amikor az ügyfél személyes megjelenése nélkül lehetőség van az ügyintézésre.

Ide tartozik a telefonos jegyrendelés éppúgy, mint az adóbevallás számítógépes elküldése. Jelentős részét ezeknek az ügyleteknek a call centereken keresztül lebonyolított különféle intézkedések teszik ki.

A felhasználók fő elvárása, hogy a megnövekedett komfort mellett ugyanolyan biztonságot nyújtson ez a típusú ügyintézés, mint a hagyományos megoldások. Az online ügyintézés ennek nyomán rengeteg biztonsági kód, password bevezetésével jár, annak megelőzésére, hogy illetéktelenek ismerkedjenek meg személyes adatainkkal, anyagi helyzetünkkel.

Csepeli György, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium politikai államtitkára szerint még idén megindulhat az elektronikus ügyintézés hivatalos ügyek esetén is. Az online szerződéskötéshez azonban az interneten továbbított dokumentumok hitelesítésének megoldására is szükség van.
Az elektronikus aláírásról már megszületett a vonatkozó jogszabály, de a gyakorlatba még nem vezették be.
Az EU-s szabályokkal összhangban született meg az a 2001 szeptember 1-én hatályba lépett törvény, amely szabályozza a digitális aláírás használatát, azaz a nyilvános kulcsú kódolást (public key infrastructure, PKI).
A törvény több biztonsági fokozat szerint osztályozza a szignókat. A nem biztonságos egyszerű elektronikus aláírás fölé helyezhető a fokozott biztonságú, az aláíró azonosítására alkalmas szignó. Az ún. minősített, vagy fokozott biztonságú elektronikus aláírás speciális biztonságos-aláírás létrehozó eszközzel készül, melyet egyfajta tanúsítvánnyal, magánkulccsal hitelesítettek.

A digitális aláíráshoz egy szoftverre van szükség. Az aláíró egy nyilvános, és egy magán kulcsot kap. Az első segítségével az általa készített elektronikus dokumentum címzettjei ellenőrzik, hogy tényleg a feladótól származik-e a dokumentum, és nem változott-e meg a feladás óta. A másodikat csak az aláíró ismeri, ezzel írja alá az elektronikus dokumentumot, ez a magánkulcs, más néven aláírás-létrehozó adat.
Az elektronikus okiratok emellett időbélyegzővel is el lesznek látva.

A 2002. szeptembere után keletkezett adókötelezettségeivel kapcsolatos adóbevallásait és adatait már ma is digitális aláírás alkalmazásával teljesíti az az adózó, aki a Fővárosi és Pest Megyei Kiemelt Adózók Igazgatóságához (KAIG) tartozik.
Ezen adózók számára az elektronikus aláírás alkalmazása nem csupán lehetőség, hanem jogszabály által előírt kötelezettség. Jelenleg mintegy ötszáz nagyadózó számára kötelező az elektronikus adatszolgáltatás.(A Consulting nyomán)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!