Az élelmiszer vásárlásánál a fontossági szempontok közül Magyarországon holtversenyben első az áru frissessége és minősége mellett az ára. Az árat második helyre sorolják a szlovákok, csehek és lengyelek is. Magyarországon a harmadik helyen a széles választék, negyediken a kiszolgálás gyorsasága, ötödiken a személyzet udvariassága, míg hatodikon az üzlet és környezetének tisztasága áll.
A szokásokhoz tartoznak az élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok. Magyarországon holtversenyben első az áru frissessége és minősége mellett az ára is. Az árat második helyre sorolják a szlovákok, csehek és lengyelek is. Utána már eltérnek a vásárlási döntések okai. Nálunk harmadik helyen a széles választék, negyediken a kiszolgálás gyorsasága, ötödiken a személyzet udvariassága, míg hatodikon az üzlet és környezetének tisztasága áll. A szlovákoknál harmadik a bolt tisztasága, negyedik a választék, ötödik az árcímkék láthatósága, hatodik pedig a kiszolgálás gyorsasága. A csehek preferencia-sorrendjében harmadik a választék, negyedik szintén az árcímkék láthatósága, ötödik az, hogy kiismerjék magukat az eladótérben, hatodik pedig a gyorsaság.
A láncok közül a legtöbb magyar háztartás számára az élelmiszerek fő beszerzési helye a Coop és a Tesco holtversenyben. Harmadik a Penny Market.
Szlovákiában kimagaslóan vezet az ottani Coop, majd a Tesco és Billa következik. Csehországban Kaufland, Plus, majd egyforma mértékben Coop és Penny Market a sorrend. Lengyelországban A Biedronki emelkedik ki, és némileg a Tesco. Utána hét lánc következik egyforma mutatóval.
A GfK elemzése szerint a közeljövő várható legfontosabb változásai Közép-Kelet-Európában, hogy folytatódik az új üzletek nyitása, további vállalatok jelennek meg, és előreláthatóan lesznek cégfelvásárlások. A globális hatások még jobban érvényesülnek, miközben folytatódik a koncentráció, a legnagyobb kereskedelmi vállalatok ereje növekszik. Fokozatosan megjelennek az alternatív értékesítési csatornák, és egyre fontosabb lesz a fogyasztói igények még jobb megismerése.
Élelmiszerkereskedelmi trendek a régióban
Amíg a magyar, szlovák és lengyel háztartások élelmiszerre a legtöbb pénzt kis boltokban adják ki, addig Csehországban a hipermarket vette át a vezetést, és általánosan megállapítható ennek a típusnak az előretörése - áll a Fessel-GfK legfrissebb jelentésében. A régióban miden nagyobb lánc megjelent, a legnagyobb forgalmat a Metro és a Tesco bonyolította.