A tisztán fizetős site-ok még viszonylag ritkák, viszont egyre gyakrabban találkozunk az ingyenes és a fizetős szolgáltatások kombinálásával egy oldalon belül. Ide tartoznak azok a portálok, ahonnan a komolyabb tanulmányok letöltése kerül pénzbe (pl. ClickZ Today, eMarketer), illetve ahol az archívum használatát kötik fizetéshez (pl. The New York Times vagy az Economist).
Az előfizetéses modell kapcsán is beszélhetünk a kis összegű fizetések online módon történő lebonyolításának problémájáról.
A közmű modell
A közmű (Utility) modell elsősorban az alapvető képességekre való koncentrálásról és az outsourcingról szól. Az ide sorolható szolgáltatók főként hálózati alapon működő vállalkozások számára nyújtanak támogató infrastruktúrát, "informatikai közműveket".
Tehát így a vállatok a tartalomszolgáltatásra tudnak összpontosítani, az alapvető tevékenységi körön kívül eső alkalmazásokat pedig a közműszolgáltatótól szerzik be, aki ezért állandó vagy a tranzakció mennyiségének függvényében változó díjat számít fel. A közmű modell feltétele ebben az esetben, hogy a felhasznált tartalom mérhető legyen (pay-as-you-go), illetve itt is felmerül a túlságosan kis összegű hitelkártyás tranzakciók problémája (micropayments).
Az EMC oldalán kedvünkre tallózhatunk a közműszolgáltatók között.
A cikksorozat korábbi részei
A cikk első része
A cikk második része
A cikk harmadik része
A cikk negyedik része
A cikk ötödik része
A cikk hatodik része
Előfizetéses és közmű modell
A dotcom lufi kipukkadásával és a reklámbevételek vészes leapadásával párhuzamosan a nagyobb portálok, tartalomszolgáltatók az előfizetéses modell bevezetésével próbáltak többletbevételhez jutni. Azonban az internetes újságok olvasóközönségének jelentős része nem hajlandó fizetni azért, amit eddig ingyenesen is megtehetett, illetve megtehet a konkurens oldalakon.