Új európai közlekedéspolitikára van szükség - jelentette ki a német Deutsche Bahn vezetője, Hartmut Mehdorn, aki az EU Bizottság adatai alapján úgy véli, hogy évente mintegy 100 milliárd euróra lenne szükség, amelyet csupán Kelet-Európában kellene a bővítéssel a vasúti forgalom korszerűsítésébe fektetni. Nem csupán az új tagországokkal való jobb személy- és áruforgalomról van szó az EU-n belül, hanem az újakhoz kapcsolódó külső országokkal - például Oroszországgal - bonyolított forgalomról is - hangsúlyozta Mehdorn, aki szerint éppen a kelet-nyugati forgalomban mutatkozik óriási pótlólagos beruházási igény.
A vasútnak, tekintve a 2015-ig várhatóan megduplázódó áruforgalmat - például az EU és Oroszország, vagy Törökország viszonylatában - jó esélye lehetne ennek kiaknázására. Bár a vasúti beruházásokba egyre növekvő mértékben kell bevonni a magánbefektetőket is, a nagy infrastrukturális programok végrehajtása elengedhetetlenül szükségessé teszi az állami részvételt –idézte az eurokratát az MTI.
Tekintettel arra, hogy Kelet-Európában a vasúti áruszállítás részaránya 38 százalék - szemben a nyugat-európai 15 százalékkal - a vasúti vezetők arra figyelmeztettek: nem szabad megengedni, hogy ezt a jelentős arányt a Nyugat-Európában korábban elkövetett hibákhoz hasonlóak veszélyeztessék.
A Nemzetközi Vasútszövetség (IUC) elnöke bírálta, hogy az unióban a közúti beruházások érezhető elsőbbséget élveznek a vasúthálózati befektetésekkel szemben. Mint mondta, az elmúlt 30 évben 16 ezerről 53 ezer kilométerre négyszereződött az autópálya-hálózat hossza. Nagyobb beruházások nélkül a vasút nem lesz képes a jelenleginél nagyobb részesedésre szert tenni, de még a jelenlegit tartani sem.
Előtérben a vasút
Az EU keleti bővítésének az európai vasúthálózattal összefüggő hatásairól tanácskozott a hétvégén Berlinben 26 európai vasúttársaság vezetője: a találkozóról kiadott határozat a résztvevők azon aggodalmának ad hangot, hogy a vasúti forgalom fejlesztése a kelet-európai beruházásoknál - ahogyan ez Nyugat-Európában is történt - a közúti fejlesztésekhez képest hátrányba kerül.