2p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az EU keleti bővítésének az európai vasúthálózattal összefüggő hatásairól tanácskozott a hétvégén Berlinben 26 európai vasúttársaság vezetője: a találkozóról kiadott határozat a résztvevők azon aggodalmának ad hangot, hogy a vasúti forgalom fejlesztése a kelet-európai beruházásoknál - ahogyan ez Nyugat-Európában is történt - a közúti fejlesztésekhez képest hátrányba kerül.

Új európai közlekedéspolitikára van szükség - jelentette ki a német Deutsche Bahn vezetője, Hartmut Mehdorn, aki az EU Bizottság adatai alapján úgy véli, hogy évente mintegy 100 milliárd euróra lenne szükség, amelyet csupán Kelet-Európában kellene a bővítéssel a vasúti forgalom korszerűsítésébe fektetni. Nem csupán az új tagországokkal való jobb személy- és áruforgalomról van szó az EU-n belül, hanem az újakhoz kapcsolódó külső országokkal - például Oroszországgal - bonyolított forgalomról is - hangsúlyozta Mehdorn, aki szerint éppen a kelet-nyugati forgalomban mutatkozik óriási pótlólagos beruházási igény.

A vasútnak, tekintve a 2015-ig várhatóan megduplázódó áruforgalmat - például az EU és Oroszország, vagy Törökország viszonylatában - jó esélye lehetne ennek kiaknázására. Bár a vasúti beruházásokba egyre növekvő mértékben kell bevonni a magánbefektetőket is, a nagy infrastrukturális programok végrehajtása elengedhetetlenül szükségessé teszi az állami részvételt –idézte az eurokratát az MTI.

Tekintettel arra, hogy Kelet-Európában a vasúti áruszállítás részaránya 38 százalék - szemben a nyugat-európai 15 százalékkal - a vasúti vezetők arra figyelmeztettek: nem szabad megengedni, hogy ezt a jelentős arányt a Nyugat-Európában korábban elkövetett hibákhoz hasonlóak veszélyeztessék.

A Nemzetközi Vasútszövetség (IUC) elnöke bírálta, hogy az unióban a közúti beruházások érezhető elsőbbséget élveznek a vasúthálózati befektetésekkel szemben. Mint mondta, az elmúlt 30 évben 16 ezerről 53 ezer kilométerre négyszereződött az autópálya-hálózat hossza. Nagyobb beruházások nélkül a vasút nem lesz képes a jelenleginél nagyobb részesedésre szert tenni, de még a jelenlegit tartani sem.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!