Úgy tűnik, nem elég egy cég, vagy egy márka internetes nevét bejegyeztetni, meg is kell tudni védeni azt. A legismertebb cégeknek, hírességeknek egyre több fejtörést okoz a webcímek eltérítése.
Nemrégiben még gyakran lehetett olyan cégekről olvasni, melyek "elfelejtették" idejében bejegyeztetni internetes címüket és mire észbe kaptak, csak kisebb vagyonért vásárolhatták meg azt a szemfüles domainnév kereskedőktől. A legismertebb cégek nevét ma már nem könnyű megszerezni, számosan próbálkoznak viszont a "néveltérítés" más módszereivel. A leggyakrabban alkalmazott trükk a hasonló hangzású, vagy a szándékosan "betűhibás" címek bejegyzése. Az eredeti név tulajdonosának nagy károkat okozhatnak az ilyen oldalakon elhelyezett tartalmak. (A leggyakrabban ezek az eltérítő címek valamelyik versenytárs honlapjára, vagy egy pornó oldalra mutatnak.)
A weblapok eltérítése olyan probléma, melynek kezelésére a hagyományos marketing gépezet általában nem képes. Ennek a piaci űrnek a kitöltésére máris megszülettek azok az "internetes testőrök" melyek védelmet kínálnak a nevek, márkák jogos tulajdonosai számára.
Közülük való az idén februárban alakult My-Reputation.com, mely nemrég nyilvánosságra hozta a rosszindulatú manipulációnak kitett 100 legismertebb cég nevét. Kutatásaik szerint például a British Airways website látogatóinak egy részét egy diszkont repülőjegyeket árusító webhelyre térítették, a Prudential pénzügyi szolgáltatásai helyett sokan egy (illegális) on-line játékkaszinóba jutottak, a Hitachi oldalait keresők közül pedig számosan egy náci honalapon landoltak. A cég szakértői szerint különösen veszélyesek a zenész-sztárok nevével visszaélő nem hivatalos oldalak. Az ezeken forgalmazott illegális hanghordozók értéke a múlt évben elérte a 180.000 dollárt.
A magukat tanácsadóként meghatározó "testőrök" a veszélyforrások feltárása után általában a bűnösök meggyőzésével próbálkoznak, de nem riadnak el a megfelelő fórumokon való hivatalos fellépéstől sem.
Bár tudomásunk szerint a néveltérítés durvább eseteire Magyarországon eddig nem került sor, sokan emlékeznek a www.westel900.hu cím eltérítésére, vagy az "altavizsla" cím különféle variációira.
Eltérített oldalak
Úgy tűnik, nem elég egy cég, vagy egy márka internetes nevét bejegyeztetni, meg is kell tudni védeni azt. A legismertebb cégeknek, hírességeknek egyre több fejtörést okoz a webcímek eltérítése.