A használtautó.hu nemrég tette közzé az idei harmadik negyedéves becslését a Használtautó-indexről, amely nagyon leegyszerűsítve azt mutatta meg, hogy a válság óta tovább nőtt az adás-vételek száma és értéke a használt-piacon.
Azonban a negyedik negyedév komoly változásokat hozhat. Itt van a VW-botrány, amelynek hatásai kihatnak a globális használtautó és rajta keresztül az újautó piacra. A tünetek ugyanis messze nem állnak meg a VW csoportnál, ha az egyes kocsik értéke csökken, az nyilvánvalóan befolyással bír más márkákra is.
Az egészen biztos, hogy azok számára, akiknek fontos a környezetvédelem, a VW autói nem jelentenek majd vonzó alternatívát. Azon lehet vitatkozni, hogy ez mekkora csoport, de az biztos, hogy a cég mind az új, mind pedig a használtpiacon vevőket veszít, amely egészen biztosan az árcsökkenés irányába hat.
Tudjuk azt is, hogy egyes modellek a visszahívást követően némi teljesítményromlást szenvedhetnek el. Azok száma, akiket ez elrettenthet egy VW megvételétől egészen biztosan nagyobb azokénál, akik zöld megfontolásból fordulnak el a márkától. Felröppentek ugyan olyan hírek, hogy sokan éppen ezért el sem végeztetik a szükséges javításokat, inkább kipöfögik a megengedett károsanyagkibocsátási-érték negyvenszeresét.
A harmadik tényező, amely visszatarthatja az embereket a vásárlástól, az az a tény, hogy a VW jelenleg mint az ügyfeleket átverő cég jelenik meg a köztudatban.
Hogy ezek mennyivel vágják majd meg a csoport autóinak használtpiaci értékét, azt nyilván még nem lehet tudni, de hogy vágnak valamennyit, az nehezen vitatható.
Ha pedig a csoport használtautói olcsóbbak lesznek, az azt jelenti, hogy ár-érték arányuk javul az új autókhoz képest. Még akkor is, ha az érintett autók Euro 5-ös motorral futnak, most pedig már Euro 6-osok gördülnek le a futószalagokról.
Emellett tudjuk, hogy azoknak az érintett kocsiknak az értékesítését, amelyek még raktáron várták vevőiket, a legtöbb országban felfüggesztették. Ezeket pedig – a szükséges javítások elvégzése után – egészen biztosan komoly kedvezményekkel lehet csak eladni. Ha pedig a WV-csoport komoly kedvezményekkel csábít, akkor nyilván piacot vesznek el a Fordtól, vagy a GM-től, akik nyilván maguk sem szeretnék, hogy rajtuk maradjanak a kocsik ezért inkább ők is kedvezményekkel pörgetnék az eladásokat.
A fent leírtak igazak valamennyi ország autópiacára, így a magyarra is, nekünk azonban jutott még valami.
Lázár János október elején bejelentette, hogy csökkennek az autó üzembe-helyezésének költségei. Az MTI tudósítása szerint a törzskönyv és a forgalmi engedély kiadásának - egyenként 6 ezer forintos díját – megspórolhatják az autósok, de elhangzott az üzembe helyezés is. Mivel ez így igen tágan értelmezhető, megkérdeztük a Miniszterelnökséget, hogy mit értett ezalatt Lázár János? Esetleg tervezik-e az átírási illeték eltörlését is? Ez az összeg egy nagyobb teljesítményű új autó esetén bőven 100 ezer forint felett van.
A tárca arra hivatkozva, hogy a törvényjavaslat még előkészítés alatt van, nem válaszolt a kérdésre, amellyel nyilván nyitva is hagyta azt. Annyit lehet tudni csupán, hogy Parlament általi jóváhagyást követően a törvénymódosítások 2016. január 1-jével lépnek majd hatályba.
Ha csak kisebb, párezer forintos tételek eltörléséről lesz szó, akkor a nagyobb értékű autók piacát aligha mozgatja meg. Egy pár százezer forintos kocsi esetében ugyanakkor számíthat 15-20 ezer forint is.
Jöhetnek a plug-in hibridek?
Bár nem valószínű, hogy a botrány hatására tömegesen rohannak az ember elektromos és plug-in hibrid autókért a szalonokba, az elmúlt hetekben itthon is fontos lépések történtek az elterjesztésük érdekében.
Az egyik, hogy a múlt héten átadták az első zöld rendszámot, amellyel a tervek szerint számos kedvezmény vehető majd igénybe a közlekedésben, illetve több díj megspórolható.
A másik fontos egy törvényjavaslat, amelyet Varga Mihály nyújtott be nemrég. Ez alapján a tisztán elektromos, a plug-in hibrid és a növelt hatótávolságú hibrid járművek mentesülnének a gépjárműadó és cégautóadó alól.
A következő hetek nagyon érdekesek lehetnek a globális és a hazai új- illetve használtautó piacon és lehet, hogy érdemes várni egy kicsit, hátha lefelé indulnak az árak.
mfor.hu