4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A VW-botrány és egy korábbi kormányzati bejelentés miatt lehet, hogy érdemes pár hónappal elhalasztani az autóvásárlást, legyen szó új vagy akár használt kocsiról.

A használtautó.hu nemrég tette közzé az idei harmadik negyedéves becslését a Használtautó-indexről, amely nagyon leegyszerűsítve azt mutatta meg, hogy a válság óta tovább nőtt az adás-vételek száma és értéke a használt-piacon.

Azonban a negyedik negyedév komoly változásokat hozhat. Itt van a VW-botrány, amelynek hatásai kihatnak a globális használtautó és rajta keresztül az újautó piacra. A tünetek ugyanis messze nem állnak meg a VW csoportnál, ha az egyes kocsik értéke csökken, az nyilvánvalóan befolyással bír más márkákra is.

Kattintásra galéria nyílik!

Az egészen biztos, hogy azok számára, akiknek fontos a környezetvédelem, a VW autói nem jelentenek majd vonzó alternatívát. Azon lehet vitatkozni, hogy ez mekkora csoport, de az biztos, hogy a cég mind az új, mind pedig a használtpiacon vevőket veszít, amely egészen biztosan az árcsökkenés irányába hat.

Tudjuk azt is, hogy egyes modellek a visszahívást követően némi teljesítményromlást szenvedhetnek el. Azok száma, akiket ez elrettenthet egy VW megvételétől egészen biztosan nagyobb azokénál, akik zöld megfontolásból fordulnak el a márkától. Felröppentek ugyan olyan hírek, hogy sokan éppen ezért el sem végeztetik a szükséges javításokat, inkább kipöfögik a megengedett károsanyagkibocsátási-érték negyvenszeresét.

A harmadik tényező, amely visszatarthatja az embereket a vásárlástól, az az a tény, hogy a VW jelenleg mint az ügyfeleket átverő cég jelenik meg a köztudatban.

Kattintásra galéria nyílik!

Hogy ezek mennyivel vágják majd meg a csoport autóinak használtpiaci értékét, azt nyilván még nem lehet tudni, de hogy vágnak valamennyit, az nehezen vitatható.

Ha pedig a csoport használtautói olcsóbbak lesznek, az azt jelenti, hogy ár-érték arányuk javul az új autókhoz képest. Még akkor is, ha az érintett autók Euro 5-ös motorral futnak, most pedig már Euro 6-osok gördülnek le a futószalagokról.

Emellett tudjuk, hogy azoknak az érintett kocsiknak az értékesítését, amelyek még raktáron várták vevőiket, a legtöbb országban felfüggesztették. Ezeket pedig – a szükséges javítások elvégzése után – egészen biztosan komoly kedvezményekkel lehet csak eladni. Ha pedig a WV-csoport komoly kedvezményekkel csábít, akkor nyilván piacot vesznek el a Fordtól, vagy a GM-től, akik nyilván maguk sem szeretnék, hogy rajtuk maradjanak a kocsik ezért inkább ők is kedvezményekkel pörgetnék az eladásokat.

A fent leírtak igazak valamennyi ország autópiacára, így a magyarra is, nekünk azonban jutott még valami.

Lázár János október elején bejelentette, hogy csökkennek az autó üzembe-helyezésének költségei. Az MTI tudósítása szerint a törzskönyv és a forgalmi engedély kiadásának  - egyenként 6 ezer forintos díját – megspórolhatják az autósok, de elhangzott az üzembe helyezés is. Mivel ez így igen tágan értelmezhető, megkérdeztük a Miniszterelnökséget, hogy mit értett ezalatt Lázár János? Esetleg tervezik-e az átírási illeték eltörlését is? Ez az összeg egy nagyobb teljesítményű új autó esetén bőven 100 ezer forint felett van.

A tárca arra hivatkozva, hogy a törvényjavaslat még előkészítés alatt van, nem válaszolt a kérdésre, amellyel nyilván nyitva is hagyta azt. Annyit lehet tudni csupán, hogy Parlament általi jóváhagyást követően a törvénymódosítások 2016. január 1-jével lépnek majd hatályba.

Ha csak kisebb, párezer forintos tételek eltörléséről lesz szó, akkor a nagyobb értékű autók piacát aligha mozgatja meg. Egy pár százezer forintos kocsi esetében ugyanakkor számíthat 15-20 ezer forint is.

Jöhetnek a plug-in hibridek?

Bár nem valószínű, hogy a botrány hatására tömegesen rohannak az ember elektromos és plug-in hibrid autókért a szalonokba, az elmúlt hetekben itthon is fontos lépések történtek az elterjesztésük érdekében.

Az egyik, hogy a múlt héten átadták az első zöld rendszámot, amellyel a tervek szerint számos kedvezmény vehető majd igénybe a közlekedésben, illetve több díj megspórolható.

A másik fontos egy törvényjavaslat, amelyet Varga Mihály nyújtott be nemrég. Ez alapján a tisztán elektromos, a plug-in hibrid és a növelt hatótávolságú hibrid járművek mentesülnének a gépjárműadó és cégautóadó alól.

A következő hetek nagyon érdekesek lehetnek a globális és a hazai új- illetve használtautó piacon és lehet, hogy érdemes várni egy kicsit, hátha lefelé indulnak az árak.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!