Az Audi 2015-ben a dízelbotrány nélkül is elvesztette második helyét a német prémiummárkák között, most pedig - ha a vásárlók valóban büntetni fogják a csoportot – nehéz hónapok elé néz.
A tavalyi évet mind a három márka erős növekedéssel zárta, élen a BMW-vel, amely 9,5 százalékkal több autót 1,81 millió darabot adott el világszerte. Őt követte az Audi 70 ezerrel lemaradva, az 1,74 millió kocsi 10,5 százalékos növekedés eredménye volt. A Mercedes bár 12,9 százalékos növekedést ért el, ez csak a harmadik helyre volt elég 1,65 millió személyautóval.
Az idei első félévben a különbség az Audi és a Mercedes között alig 4-ezerre apadt, a nyár végére pedig már a Mercedes vezetett közel 11 ezerel. Az Audi a botrány kirobbanása előtti hónapig 1,17 millió autó adott el, a Mercedes 1,18-at, a BMW pedig 1,21-et. A helycsere érthető, hiszen a Mercedes a többieket jóval meghaladó 15,1 százalékos növekedést ért el, míg az Audi csak 3,4, a BMW pedig 5,5 százalékosat.
A VW botrány következményei még nem ismertek, már ami a piaci hatásokat jelenti. Vélhetően az egész autópiac lassulhat egy kicsit, nem csak a VW-csoport termékeinek eladásai. Többet az októberi, vagy inkább a novemberi értékesítési statisztikákból tudhatunk meg.
A kérdés, hogy prémium szegmensben - ahol döntést alapvetően az érzelmek határozzák meg - , az emberek inkább Mercedest, vagy BMW-t vesznek az Audi helyett, esetleg az idén elég szépen teljesítő Lexust választják.
Minden a dízelbotrányról egy csokorban
Az Audi számára azért is rossz az időzítés, mert most kezdik értékesíteni a nyugat-európai cégautó-piacon kedvelt A4 új generációját. A botrány miatt az Audi most nem a környezettudatosság megtestesítője, még akkor sem, ha sejtjük, hogy más gyártók sem tudnak megfelelni a szigorú környezetvédelmi előírásoknak.
Ha pedig a "négykarikás" márka növekedése tovább lassul, akkor igen nehéz lesz újra felzárkóznia két nagy riválisához.
Szász Péter
mfor.hu