5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A közösségi közlekedés komoly átstrukturálására készül a kormány, amely érintené a MÁV-ot, a Volán-cégeket és a GYSEV-et is - mondta el a fejlesztési miniszter egy csütörtöki üzleti fórumon Budapesten. A tervek szerint a kötött pályás közlekedés irányába mozdulna el az új rendszer, mely még az idén jelentős változtatásokat hozhat az állami vasúttársaságnál. Mfor.hu-tudósítás.

"A kormány nem törekszik államvezérelt gazdaságra, de a korábbinál nagyobb állami szerepvállalásra igen" - mondta el Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter egy csütörtöki üzleti fórumon. A miniszter szerint hazánk sok tekintetben megelőzte Európát, hiszen például a bankadót és a gázárak befagyasztását is Magyarországon kezdeményezték elsőként.

Gyökeresen átalakulhat a MÁV

"A MÁV és a Malév problémái ebben a formában és mértékben váratlanul érték a kormányt. A problémák drasztikus lépéseket tesznek szükségessé mindkét cégnél" - vázolta fel a nemzeti fejlesztési miniszter. A Malévvel kapcsolatban Fellegi megerősítette azokat a sajtóhíreket, melyek szerint a fő problémát az okozza, hogy az orosz tulajdonos (a VEB) 5 százalékos részesedésével blokkolni tudja a stratégiai döntéseket. "Gúzsba kötve nehéz táncolni, de meg fogjuk próbálni" - mondta ezzel kapcsolatban a miniszter. A légitársaság esetében további problémát jelent, hogy a döntésekbe be kell vonni az Európai Uniót is.

Fellegi szerint a MÁV esetében a hagyományos logikával nem lehet eredményt elérni, nem lehet pénzügyileg sikeressé tenni a céget, csak akkor, ha bevonják a közösségi közlekedés stratégiájába. "A menedzsment cseréje már megtörtént a cégnél, a következő fél évben további jelentős változások várhatók. Ezek a jelenleg is zajló IMF-tárgyalások egyik fontos alkérdését alkotják, melyről egyelőre nem zárult le az egyeztetés" - mondta.

A tervezett változásokról részleteket nem kívánt elárulni a miniszter, csak annyit mondott, hogy az átfogó reform a MÁV mellett a Volán-társaságokat és a GYSEV-et is érinti majd. Az elvek alapján a kormány arra törekszik majd, hogy a közösségi közlekedést a kötött pálya irányába terelje. "Ez a kérdés mindenkinek szem előtt lesz, mindenki eldöntheti majd két év múlva, hogy jobban működik-e a MÁV, mint most" - emelte ki Fellegi.

Nem államvezérelt gazdaságra törekszik a kormány

Fellegi Tamás szerint 2008-ban a válság kitörésekor a világ és a gazdaság megváltozott, az eddigi gazdasági rendszer csődöt mondott. A gazdaság és az államháztartás problémái miatt a jelenlegi kormány nem volt abban a helyzetben, hogy tétlenkedjen.

"A kormány nem törekszik államvezérelt gazdaságra, de nagyobb állami szerepet szeretne elérni" - szögezte le a miniszter. A bankadóval kapcsolatban Fellegi elmondta, annak három fő célja van: a költségvetési egyenleg javítása, a strukturális reformok előkészítése és a pénzügyi rendszer problémáinak kiküszöbölése.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium már felülvizsgált 700 állami nagyprojektet, az ezekkel kapcsolatos javaslatokat elküldte a kormánynak, mely várhatóan jövő szerdán dönt róluk. "A minisztérium javaslatai alapján több százmilliárd forint visszavonásáról és átcsoportosításáról születhet döntés" - mondta Fellegi Tamás. A miniszter azonban hozzátette: a hatékony, munkahelyteremtő projekteket nem fenyegeti veszély, azokat nem fogják leállítani. "Hagymázas álmokra, presztízsberuházásokra viszont nem költünk, mert azok nem szolgálják az ország érdekeit" - szögezte le.

Fellegi szerint az elmúlt években a közérdekekkel szemben egyéni és csoportérdekek érvényesültek, egyértelműen kijelenthető, hogy az állami vagyont elherdálták. Ez többek között az elhibázott privatizációk során történt meg. "Mi a hatékony működtetés, nem pedig a további privatizáció pártján állunk, ugyanakkor fenntartjuk további vagyonelemek értékesítésének lehetőségét, de cél a vagyon növelése" - mondta a miniszter.

Fellegi kiemelte: 2011-ben várhatóan meghirdeti a kormány a Nemzeti Vagyongazdálkodási Programot, illetve addigra elkészül az átfogó vagyonmérleg is.

Infokommunikáció: "elképesztő disznóságok történtek"


A fejlesztési miniszter előadásában kiemelte, hogy a kormányváltás után az infokommunikáció okozta az egyik legnagyobb csalódást a kormánynak, mivel a korrupció átlagon felüli a szektorban, illetve rengeteg volt a felesleges beruházás. "Elképesztő disznóságok történtek azon a területen, minden bizonnyal lesz dolga az elszámoltatási kormánybiztosnak" - mondta Fellegi.

A miniszter szerint komoly problémát okoz, hogy olyan tulajdonok vannak magánkézben, melyeket az államnak kellene kezelnie, emellett komoly a digitális szakadék az országon belül. Példaként említette az elektronikus számlázást, mely az Európai Unióban átlagosan 9 százalékot tesz ki, itthon viszont a 2 százalékot sem éri el a részaránya.

"A piac bevonásával készül egy új stratégia, melyhez konkrét cselekvési terv is társul majd, hogy mit mikor akarunk megvalósítani. Ez mindenki számára nyilvános, számonkérhető lesz" - mondta a miniszter.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!