Tavaly tovább nőttek a tengeri szállítási kapacitások, miközben – nem utolsósorban a világgazdasági növekedés jelentős lassulása miatt – évi 5,4 millió tonna körüli forgalommal stagnál a tengeri hajózás, sőt a tonnakilométer 1,5 százalékkal csökkent is. Mindez azonban nem szegi kedvét a hajó-gyártóknak, akik kapacitásukat folyamatosan növelik. Hiába próbálják csökkenteni a kapacitásokat régebbi hajóknak a fogalomból való kivonásával, és átalakításával, ez a jelek szerint nem sokat segít. A vevők elhalasztják megrendeléseiket, vagy későbbi időpontra kérik a szállítást, hogy később kelljen fizetniük. Csökkennek az árak, s csak lassan érkeznek a megrendelések - számolt be a Világgazdaság.
A hajógyárak így a közeljövőben félárbocra ereszthetik beruházásaikat, de van kivétel: előrejelzések szerint a jelenlegi világelső, Dél-Korea bővíti a leginkább kapacitásait, érezhető lesz a bővítés Kínában is, miközben az EU-ban szerény. Részesedésük a világ hajógyártásában az OECD adatai szerint 2005-ben 17 százalékra csökken a jelenlegi 19 százalékról. A gyártók politikai beavatkozást sürgetnek, mert például a dél-koreai kormány erőteljesen támogatja gyártóit, így az európaiak jószerivel labdába sem rúghatnak Ázsiában. Az ügy hamarosan a Kereskedelmi világszervezet elé kerül, gyors megoldás azonban nem várható. Az OECD szakértői szerint a nemzetközi hajógyártási megállapodást csak közép- vagy hosszú távon lehet tető alá hozni.
Felesleges kapacitások a tengeri hajózásban
Tavaly tovább nőttek a tengeri szállítási kapacitások, miközben - nem utolsósorban a világgazdasági növekedés jelentős lassulása miatt - évi 5,4 millió tonna körüli forgalommal stagnál a tengeri hajózás, sőt a tonnakilométer 1,5 százalékkal csökkent is.