Jó kiválasztás, többmilliós megtakarítás
Ezen arányok ismeretében kiszámíthatjuk, mennyit veszítünk, ha - a fenti példánál maradva - öt új munkatársunk közül egy már az első, egy másik pedig a negyedik hónap után feláll. Ilyenkor nem csak az addigi energiáink bizonyultak hiábavalónak, hanem az egész felvételi folyamatot kezdhetjük elölről.
A fluktuáció költségei: milliós nagyságrendA fluktuáció nyomán elveszett összegek a kárba veszett felvétellel-betanítással járó költségekből és az újabb munkatárs felvételéből tevődnek össze:
2. ábra (az összegek forintban értendők)
Profi fejvadászok: csökkenhet a fluktuáció
Egy külső kiválasztó cégnél a hirdetési költség nem a call centert működtető válllalatnál jelentkezik, hiszen a megbízási (siker)díj ezt tartalmazza. Az önéletrajzok válogatása, a telefonos interjúk lebonyolítása, a személyes szűrés nem a supervisorok feladata, ők már csak a legjobb jelöltekkel találkoznak. A betanítás és betanulás költsége persze ebben az esetben is a supervisorokat terheli, amely - mint fent láthattuk - az összköltség legnagyobb hányadát teszi ki. Összességében a profi kiválasztással - ideális esetben - csökkenthető a fluktuáció, az esetlegesen mégis kilépő jelöltek pótlása pedig ingyenes.
Milyen költségekkel kellett volna számolnia a fenti példában szereplő cégnek (amelynél öt új munkatárs közül kettő távozott), ha szakembert alkalmaz erre a feladatra?
A kék mezőben szereplő összeg a két felmondott új kolléga kiválasztási és betanítási költségeit jelöli az első, illetve a negyedik hónapig; a zöld mező a pótlásuk összegét (kiválasztás, betanítás-betanulás a hatodik hónapig). A sárga mező ezzel szemben azt az állapotot jelöli, amikor - megfelelő kiválasztás esetén - minimális fluktuációval kell számolni.
A költségkalkulátor segítségével Ön is személyre szabottan kiszámolhatja, milyen költségeket jelent cégénél a fluktuáció.
Krista Zita - Körösi Márta
Humánmanufaktúra
Emberi Erőforrás Tanácsadó Iroda
Kapcsolódó anyagok:
Hazai call centerek: az ideális kolléga ismérvei
Hazai call centerek: tippek a kiégés idejének kitolására (3. rész)
Hazai call centerek: tippek a dolgozók megtartásához (2. rész)
Hazai call centerek: tippek a dolgozók kiválasztásához