3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hét nap sztrájk után hétfő reggel munkába álltak a teherautósofőrök Görögországban, ahol súlyos üzemanyaghiányt okozott a munkabeszüntetés.

Az idegenforgalmi főszezon közepén kezdett sztrájk miatt majdnem megbénult az ország; napokig szinte sehol nem lehetett tankolni, és lassan az élelmiszer is elfogyott az üzletek polcairól. Vasárnap végül a sofőrök szakszervezete egy maratoni, hat órás tárgyalás végén tartott szavazáson szűk többséggel úgy határozott, hogy felfüggesztik a sztrájkot, és hétfő reggel 7 órakor valamennyi szakszervezeti tag munkába áll.

Vasárnap már többen a volán mögött voltak, engedelmeskedve a kormány korábban hozott rendeletének, amellyel munkavégzésre kötelezte a romlandó élelmiszert és üzemanyagot szállító fuvarozókat. A hétvégén az athéni vezetés a hadsereget is bevetette, hogy biztosítsa egyebek között a kórházak, repülőterek és kikötők üzemanyag-ellátását, a rendőrség közreműködésével pedig a töltőállomások közel felében sikerült helyreállítani az ellátást a fővárosban és Szalonikiben, az ország második legnagyobb városában.

A kormány és a szakszervezet között egy törvénytervezet miatt alakult ki konfliktus. A javaslat értelmében a teherautóra érvényes jogosítvánnyal rendelkezők szabadon juthatnak közúti fuvarozási engedélyhez. Az egymást követő görög kormányok az ötvenes évektől kezdve jutalomként osztogatták az iparűzési engedélyt erre a tevékenységre híveiknek. 1971-től azonban a hatóságok egyetlen új engedélyt sem adtak ki, a vállalakozók így egymás között kezdtek kereskedni az engedélyekkel, amelyek ára a teherautó méretétől függően a 300 ezer eurót is elérheti.

A reformot az Európai Unió (EU) és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) nyomására határozta el Athén, a fuvarozók pedig attól tartanak, hogy egy csapásra értékét veszti a százezer eurós nagyságrendű befektetés, amellyel beléptek az ágazatba. A kormány vasárnap hangsúlyozta, hogy a szakma liberalizálásából nem enged, és hasonlóan kemény fellépés várható, ha a szakszervezet folytatja a munkabeszüntetést. A szocialista vezetésű kormány ugyanakkor kompenzációt helyezett kilátásba a fuvarozók számára.

A súlyos adósságválsággal küzdő országot 110 milliárd eurós hitellel támogató EU és IMF az úgynevezett zárt szakmák megnyitását várja el a görög vezetéstől. A teherautósofőr mellett ilyen foglalkozás még a taxisofőr, az építész és a könyvelő is. A kormány várhatóan szeptemberben terjeszti javaslatát a törvényhozás elé.

Az előző hétfőn kezdett sztrájk miatt turisták tízezrei - köztük magyarok is - az országban rekedtek. A több mint ezer görög sziget és a külvilág közti kapcsolatot jelentő kompok közül sok napokig a kikötőkben vesztegelt, több száz turista egyszerűen az út mentén hagyta bérelt autóját, amikor kifogyott a benzin, nyaralók tömegei pedig kempingekben, szállodákban, motelekben várták, hogy kinyissanak a benzinkutak és tovább tudjanak utazni saját kocsijukkal, lakóautójukkal.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!