5p

Bár sokan már most úgy gondolják, hogy telített a hazai barkácsáruház-piac, több lánc is tervezi a további terjeszkedést Magyarországon. A Bauhaus hamarosan a Ferihegyi repülőtértől nem messze fog építkezésbe, míg a Praktiker – amely idén nyitott itt szakáruházat – Békéscsabán és Székesfehérváron jelentkezik új egységgel. Mfor.hu háttér.

Célkeresztben Ferihegy környéke (mfor montázs)

Békéscsabán nyitja meg következő áruházát a Praktiker a tervek szerint késő ősszel, illetve Székesfehérváron is újabb egységgel jelentkezik a cég – jelentette be Karl-Heinz Keth ügyvezető igazgató sajtótájékoztatón kedden. A békéscsabai üzletegység 6600 négyzetméteres lesz, és hetven embernek ad majd munkát. A társaság elemzései szerint a térségben jelentősen fejlődik a vásárlóerő - egyebek között Románia 2007-es EU-csatlakozása miatt. 

A Praktiker – amely jelenleg 17 egységet működtet hazánkban - az említetteken kívül további két-három áruház megnyitását tervezi középtávon Magyarországon, további terjeszkedésre nem látnak lehetőséget a piac telítettsége miatt.

További terjeszkedési tervek

Ferihegy környéke igen népszerű lett a barkácsáruház-láncok körében. Míg a Praktiker tavaly Vecsésen nyitotta meg hazai legnagyobb egységét 1,6 milliárd forintos beruházással, egy hazánkban még jóval kisebb szereplő, a jelenleg két egységgel működő Bauhaus is ezt a helyszínt szemelte ki következő szakáruháza helyszínének. "Remélhetőleg hamarosan megtörténik az első kapavágás" - tájékoztatta lapunkat Mezei Zsuzsanna. A Bauhaus Szakáruházak Kereskedelmi Bt. marketingvezetője a nyitás időpontjáról egyelőre nem tudott nyilatkozni.

A bauMax - amely egyedül Magyarországon nem piacvezető azon országok közül, ahol hagyományosan jelen van - néhány éven belül 20-25-re kívánja növelni áruházai számát Magyarországon. A múlt hónapban Győrött nyitott egy 11 600 négyzetméteres vásárlótérrel rendelkező üzletet. A zöldmezős beruházás tízmillió euróba került. Ezt nyáron a pécsi áruház megnyitása követi, amely az eddigi legnagyobb magyarországi egység lesz 13 ezer négyzetméteres területével.

Különleges szolgáltatásokat vetnek be

A fejlett és koncentrálódó magyar piacon egyre nagyobb a verseny, ezért a cégek új, különleges szolgáltatásokkal, emellett szaktanácsadással, szervizzel próbálják megfogni a vevőket. A Praktiker például nemrégen vezette be – hazánkban elsőként - az úgynevezett self-scanning rendszert, amely során a vásárlók úgymond "kézbe vehetik" az információt. Ezzel az eszközzel a törzsvásárlók különböző, a termékre vonatkozó adatokat nézhetnek meg egy képernyőn, illetve az áruk vonalkódját is be tudja olvasni ez a szerkezet, amivel egyszerűbbé és gyorsabbá válik a fizetés.

Jelenleg a vecsési áruházban áll a vásárlók rendelkezésére ez a lehetőség. Ónody Sándor, a cég gazdasági igazgatója újságírói kérdésre a sajtótájékoztatón elmondta, hogy egyelőre három hónapos engedélyt kaptak az eszköz használatára az APEH-től, de ha nem lesz semmi probléma, akkor a rendszert kiterjesztik elsőként a budapesti áruházakra, majd az összes többi egységre. Bár még csak egy hete jelentkeztek az újítással, Ónody szerint pozitívak a visszajelzések: a vevők szerint jelentősen megkönnyíti a vásárlást ez az új eszköz.

A Bauhaus – amely tavaly jelent meg a magyarországi piacon – elsősorban óriási eladóterű (húszezer négyzetméteres) szakáruházaival próbál kitűnni a versenytársak közül. Emellett egy olyan praktikus megoldással is jelentkezett, mint az autós vásárlást megkönnyítő drive-in részleg. Ez annyit jelent, hogy az eladótér egyik, ötezer négyzetméteres részébe autóval is be lehet hajtani, egyszerűbbé téve a vásárlást és a fizetést.

Újabb áruházakat nyitnának a forgalom növeléséért

Bár a szakemberek már régóta a piac telítettségéről beszélnek, az általunk megkeresett láncok mindegyike tervezi a terjeszkedést. A Praktiker hazai áruházainak jelenleg 143 ezer négyzetméter az összterülete. A Magyarországon éppen tíz éve jelen lévő láncnál az elmúlt években több mint 41 millió vásárló fordult meg. A cég 2007-ben bruttó 47,6 milliárd forintos árbevételt ért el, míg 2006-ban ez az érték 46,3 milliárd volt. A vállalat ügyvezető igazgatója szerint még lesz fejlődés a magyarországi piacon, így újabb nyitásokat terveznek. Ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetnek a fejlesztésekre és szolgáltatásaik bővítésére.

2007-ben a bauMax vállalatcsoport összforgalmának növekedése 10,3 százalék volt, ami 329,3 milliárd forintot jelent globálisan. Forgalomnövekedést értek el a közép- és dél-kelet-európai országokban is,  amelyek forgalma az összforgalom 53 százalékát teszi ki. Ausztrián kívül a bauMax összforgalmának több mint a fele ezen államokból származik, ezen belül Magyarország 11,8 százalékos részt mondhat magáénak.

A 2008/2009-es évben a már meglevő áruházak bővítése és átépítése mellett 33 új áruházat terveznek nyitni, így az eddigi eladótér várakozásaik szerint háromszázezer négyzetméterrel bővül. A bauMax ötéves tervei között szerepel, hogy forgalmát megduplázza, azaz 2,5 milliárd eurós összforgalmat realizáljon.

A Bauhaus jelenleg két szakáruházat üzemeltet: Dunakeszin és Szigetszentmiklóson. Mindkét szakáruházuk eladóterülete húszezer négyzetméter, ahol összesen háromszáz munkatárs dolgozik.

Bár a cég marketingvezetője konkrét számokat nem árult el a tervezett beruházásokkal kapcsolatban, azt elmondta, hogy már nagyon sok területet megvizsgáltak Magyarországon a terjeszkedés céljából, és jelenleg is tárgyalnak további szakáruházak építéséről.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!