Békéscsabán nyitja meg következő áruházát a Praktiker a tervek szerint késő ősszel, illetve Székesfehérváron is újabb egységgel jelentkezik a cég – jelentette be Karl-Heinz Keth ügyvezető igazgató sajtótájékoztatón kedden. A békéscsabai üzletegység 6600 négyzetméteres lesz, és hetven embernek ad majd munkát. A társaság elemzései szerint a térségben jelentősen fejlődik a vásárlóerő - egyebek között Románia 2007-es EU-csatlakozása miatt.
A Praktiker – amely jelenleg 17 egységet működtet hazánkban - az említetteken kívül további két-három áruház megnyitását tervezi középtávon Magyarországon, további terjeszkedésre nem látnak lehetőséget a piac telítettsége miatt.
További terjeszkedési tervek
Ferihegy környéke igen népszerű lett a barkácsáruház-láncok körében. Míg a Praktiker tavaly Vecsésen nyitotta meg hazai legnagyobb egységét 1,6 milliárd forintos beruházással, egy hazánkban még jóval kisebb szereplő, a jelenleg két egységgel működő Bauhaus is ezt a helyszínt szemelte ki következő szakáruháza helyszínének. "Remélhetőleg hamarosan megtörténik az első kapavágás" - tájékoztatta lapunkat Mezei Zsuzsanna. A Bauhaus Szakáruházak Kereskedelmi Bt. marketingvezetője a nyitás időpontjáról egyelőre nem tudott nyilatkozni.
A bauMax - amely egyedül Magyarországon nem piacvezető azon országok közül, ahol hagyományosan jelen van - néhány éven belül 20-25-re kívánja növelni áruházai számát Magyarországon. A múlt hónapban Győrött nyitott egy 11 600 négyzetméteres vásárlótérrel rendelkező üzletet. A zöldmezős beruházás tízmillió euróba került. Ezt nyáron a pécsi áruház megnyitása követi, amely az eddigi legnagyobb magyarországi egység lesz 13 ezer négyzetméteres területével.
Különleges szolgáltatásokat vetnek be
A fejlett és koncentrálódó magyar piacon egyre nagyobb a verseny, ezért a cégek új, különleges szolgáltatásokkal, emellett szaktanácsadással, szervizzel próbálják megfogni a vevőket. A Praktiker például nemrégen vezette be – hazánkban elsőként - az úgynevezett self-scanning rendszert, amely során a vásárlók úgymond "kézbe vehetik" az információt. Ezzel az eszközzel a törzsvásárlók különböző, a termékre vonatkozó adatokat nézhetnek meg egy képernyőn, illetve az áruk vonalkódját is be tudja olvasni ez a szerkezet, amivel egyszerűbbé és gyorsabbá válik a fizetés.
Jelenleg a vecsési áruházban áll a vásárlók rendelkezésére ez a lehetőség. Ónody Sándor, a cég gazdasági igazgatója újságírói kérdésre a sajtótájékoztatón elmondta, hogy egyelőre három hónapos engedélyt kaptak az eszköz használatára az APEH-től, de ha nem lesz semmi probléma, akkor a rendszert kiterjesztik elsőként a budapesti áruházakra, majd az összes többi egységre. Bár még csak egy hete jelentkeztek az újítással, Ónody szerint pozitívak a visszajelzések: a vevők szerint jelentősen megkönnyíti a vásárlást ez az új eszköz.
A Bauhaus – amely tavaly jelent meg a magyarországi piacon – elsősorban óriási eladóterű (húszezer négyzetméteres) szakáruházaival próbál kitűnni a versenytársak közül. Emellett egy olyan praktikus megoldással is jelentkezett, mint az autós vásárlást megkönnyítő drive-in részleg. Ez annyit jelent, hogy az eladótér egyik, ötezer négyzetméteres részébe autóval is be lehet hajtani, egyszerűbbé téve a vásárlást és a fizetést.
Újabb áruházakat nyitnának a forgalom növeléséért
Bár a szakemberek már régóta a piac telítettségéről beszélnek, az általunk megkeresett láncok mindegyike tervezi a terjeszkedést. A Praktiker hazai áruházainak jelenleg 143 ezer négyzetméter az összterülete. A Magyarországon éppen tíz éve jelen lévő láncnál az elmúlt években több mint 41 millió vásárló fordult meg. A cég 2007-ben bruttó 47,6 milliárd forintos árbevételt ért el, míg 2006-ban ez az érték 46,3 milliárd volt. A vállalat ügyvezető igazgatója szerint még lesz fejlődés a magyarországi piacon, így újabb nyitásokat terveznek. Ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetnek a fejlesztésekre és szolgáltatásaik bővítésére.
2007-ben a bauMax vállalatcsoport összforgalmának növekedése 10,3 százalék volt, ami 329,3 milliárd forintot jelent globálisan. Forgalomnövekedést értek el a közép- és dél-kelet-európai országokban is, amelyek forgalma az összforgalom 53 százalékát teszi ki. Ausztrián kívül a bauMax összforgalmának több mint a fele ezen államokból származik, ezen belül Magyarország 11,8 százalékos részt mondhat magáénak.
A 2008/2009-es évben a már meglevő áruházak bővítése és átépítése mellett 33 új áruházat terveznek nyitni, így az eddigi eladótér várakozásaik szerint háromszázezer négyzetméterrel bővül. A bauMax ötéves tervei között szerepel, hogy forgalmát megduplázza, azaz 2,5 milliárd eurós összforgalmat realizáljon.
A Bauhaus jelenleg két szakáruházat üzemeltet: Dunakeszin és Szigetszentmiklóson. Mindkét szakáruházuk eladóterülete húszezer négyzetméter, ahol összesen háromszáz munkatárs dolgozik.
Bár a cég marketingvezetője konkrét számokat nem árult el a tervezett beruházásokkal kapcsolatban, azt elmondta, hogy már nagyon sok területet megvizsgáltak Magyarországon a terjeszkedés céljából, és jelenleg is tárgyalnak további szakáruházak építéséről.
Kovács Zita