2p

A személyautók számára 2010-ig fennmarad a matricás rendszer, ezt követően vezetik be az elektronikus díjfizetést - mondta Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára sajtótájékoztatón pénteken Budapesten. Közölte azt is, hogy a díjfizetést 2007. április 1-jével az autópályák mellett kiterjesztik az olyan autóutakra, amelyekkel van párhuzamos alternatív alsóbbrendű út.

Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára közölte: a jelenlegi kormányelőterjesztés egy keretszabály, és egy GKM-PM közös rendelet módosításával kell tisztázni, hogy mely autóutak kerülnek majd a matricás rendszerbe, ez a hétfőn kezdődő szakmai egyeztetéseken alakul ki. A szakállamtitkár hozzátette, hogy az elektronikus díjfizetés rendszeréről szóló előterjesztést is egy hónapon belül a kormány elé viszi a GKM. Ez egy bérleti konstrukcióról szól, amelyben a rendszert magánbefektetők üzemeltetik.

A nehéz tehergépjárművekre ez év áprilisától már mintegy ezer kilométer hosszúságú főútra is kiterjed a matricás rendszer, ami az idén 1,7 milliárd forintos díjbevétel-növekedést eredményez. A jövő héttől induló szakmai, társadalmi egyeztetés feladata lesz, hogy e főutak körét meghatározza.

A teherautóknál a díjfizetés kiterjesztése azt a célt is szolgálja, hogy a 12 tonna összsúlyú teherautók esetében 2008-tól fokozatosan bevezetendő elektronikus díjfizetéssel járó magasabb ráfordítások ne okozzanak egyszeri drasztikus kiadásemelkedést a közúti fuvarozóknak. Felsmann Balázs szerint a fokozatosság egyrészt azt jelenti, hogy először a D4-es, majd a D3-as, a D2-es és legvégül a D1-es személyautó járműkategóriában vezetik be az e-díjfizetést, másrészt elképzelhető területi fokozatosság is, ami jelentheti, hogy először csak a legfontosabb tranzit utakra vezetik be, ám ez a tenderen indulókkal folytatandó tárgyalásokon alakul ki.

Felsmann Balázs elmondta, hogy már felvették a kapcsolatot a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (volt Közlekedési Főfelügyelet), hogy a 3-ad, 4-ed rendű utakra dolgozza ki a nehéz tehergépjárművek korlátozásának rendszerét, ezzel megakadályozva azt, hogy a fizetőssé váló főutakról ezekre terelődjön a forgalom. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. várhatóan a mobil ellenőrző egységeinek egy részét áttereli a teherautók számára fizetőssé váló főutakra, a matricaellenőrzések elvégzésére.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!