"A 2A-t és a 2B-t összekötő SkyCourt (Égi Udvar) nevű terminálrész építésére kiírt tender már folyamatban van, jelenleg a beérkezett ajánlatok értékelése zajlik" - mondta el az mfor.hu-nak Szollár Domokos.
Bár a Budapest Airport (BA) szóvivője a pályázatról további részleteket egyelőre nem kívánt közölni, korábbi hírekből annyit már tudni lehet, hogy a repülőtér fejlesztésének a kettes terminálhoz kapcsolódó beruházások jelentik a legköltségesebb részét.
2009 végére lehet kész az Égi Udvar
A BA szóvivője szerint az épületrészt október közepén már el kell kezdeni kiüríteni, így az ott található funkciókat ideiglenesen új helyre, egy 240 tonnás acélszerkezetbe költöztetik.
Ennek felállítása már megtörtént, így az november elsejétől ideiglenes poggyászosztályozó csarnokként és átszállófolyosóként szolgálja majd a kettes terminált. Az acélszerkezet megépítésére kiírt pályázatot még májusban nyerte el a Weinberg'93 Kft., a megbízás összértéke mintegy 1,5 millió euró (közel 400 millió forint).
A kettes terminál középső részének tényleges bontása a kivitelező kiválasztását követően kezdődhet meg, az új rész építése pedig - a jelenlegi tervek szerint - 2009 végére fejeződik be, tette hozzá Szollár Domokos. Ez a korábbi, 2008 eleji tervekhez képest mintegy fél éves csúszást jelent.
4,2 milliárdból bővül a forgalmi előtér
A 2011-ig mintegy 65 milliárd forintot felemésztő repülőtér-fejlesztés egy másik fontos része, a kettes terminál forgalmi előterének bővítése nyár közepén már el is kezdődött. Az észak-nyugati részt mintegy 76 ezer négyzetméterrel toldják majd meg 2009 tavaszáig, a délnyugati rész pedig csaknem 100 ezer négyzetméterrel bővül ki 2010 első negyedévének végére.
Az összesen tehát mintegy 170 ezer négyzetméteres előtér kiépítésére kiírt tendert a VHS Előtér konzorcium nyerte, amelynek a Vegyépszer Zrt. és a Swietelsky Kft. mellett tagja a repülőteret birtokló német Hochtiefhez tartozó Hochtief Construction AG Magyarország Kft. is. A pályázat összértéke 16,8 millió euró, vagyis 4,2 milliárd forint.
A fejlesztéseknek itt még nincs vége, hiszen - a jelenlegi elképzelések szerint - 2010 végére elkészül a 2B-hez kapcsolódó terminálszárny, 2011-ig pedig a 2A bővül új szárnnyal. A korábbi tervek szerint 2010-ben már állni fog az új cargo-város is, a pontos igényekről azonban még folynak a tárgyalások a szállítmányozó cégekkel, emellett az érintett önkormányzatokkal is egyeztetni kell.
Az utolsó ütemben, várhatóan 2011-2012-re egy mintegy 250 fős négycsillagos szállodának helyet biztosító kereskedelmi központ is létesül Ferihegyen.
Nyitott szívműtét
Ami az aktuális műveletet, az átszállófolyosó és a poggyászosztályozó csarnok átköltöztetését illeti, az Stephan Schattney fejlesztési igazgató szerint leginkább egy nyitott szívműtéthez lesz hasonló. "A csúcsrajáratott terminál talán legfontosabb rendszerét kell bypasszolnunk, hogy aztán megkezdhessük szívének átépítését" – magyarázta a szakember.
Az ígéretek szerint mindez azonban nem fogja zavarni a csak a 2A-t vagy csak a 2B-t igénybe vevő utasokat, mivel mindkét terminálrész hermetikusan el lesz zárva az építkezés elől, tette hozzá Szollár Domokos.
Igaz, az ezeket összekötő átszállófolyosót igénybevevő utasoknak a jelenleginél többet kell majd gyalogolniuk, emellett a terminálok előtti parkolás és az épületen kívüli közlekedés is problémákba ütközhet majd a beruházás idején.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum