4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jelenleg is folyamatban van annak a tendernek az értékelése, amelyet a ferihegyi kettes terminál átépítésére írtak ki, tudta meg az mfor.hu. A fejlesztés keretében a 2A és a 2B közötti részt lebontják, funkcióit ideiglenesen az épületen kívülre helyezik át. A helyén létesülő Égi Udvar 2009 végére – tehát az eredeti tervekhez képest fél év késéssel - készül majd el.

"A 2A-t és a 2B-t összekötő SkyCourt (Égi Udvar) nevű terminálrész építésére kiírt tender már folyamatban van, jelenleg a beérkezett ajánlatok értékelése zajlik" - mondta el az mfor.hu-nak Szollár Domokos.

Bár a Budapest Airport (BA) szóvivője a pályázatról további részleteket egyelőre nem kívánt közölni, korábbi hírekből annyit már tudni lehet, hogy a repülőtér fejlesztésének a kettes terminálhoz kapcsolódó beruházások jelentik a legköltségesebb részét.

2009 végére lehet kész az Égi Udvar

A BA szóvivője szerint az épületrészt október közepén már el kell kezdeni kiüríteni, így az ott található funkciókat ideiglenesen új helyre, egy 240 tonnás acélszerkezetbe költöztetik.

Ennek felállítása már megtörtént, így az november elsejétől ideiglenes poggyászosztályozó csarnokként és átszállófolyosóként szolgálja majd a kettes terminált. Az acélszerkezet megépítésére kiírt pályázatot még májusban nyerte el a Weinberg'93 Kft., a megbízás összértéke mintegy 1,5 millió euró (közel 400 millió forint).

A kettes terminál középső részének tényleges bontása a kivitelező kiválasztását követően kezdődhet meg, az új rész építése pedig - a jelenlegi tervek szerint - 2009 végére fejeződik be, tette hozzá Szollár Domokos. Ez a korábbi, 2008 eleji tervekhez képest mintegy fél éves csúszást jelent.

4,2 milliárdból bővül a forgalmi előtér

A 2011-ig mintegy 65 milliárd forintot felemésztő repülőtér-fejlesztés egy másik fontos része, a kettes terminál forgalmi előterének bővítése nyár közepén már el is kezdődött. Az észak-nyugati részt mintegy 76 ezer négyzetméterrel toldják majd meg 2009 tavaszáig, a délnyugati rész pedig csaknem 100 ezer négyzetméterrel bővül ki 2010 első negyedévének végére.             

Az összesen tehát mintegy 170 ezer négyzetméteres előtér kiépítésére kiírt tendert a VHS Előtér konzorcium nyerte, amelynek a Vegyépszer Zrt. és a Swietelsky Kft. mellett tagja a repülőteret birtokló német Hochtiefhez tartozó Hochtief Construction AG Magyarország Kft. is. A pályázat összértéke 16,8 millió euró, vagyis 4,2 milliárd forint.

A fejlesztéseknek itt még nincs vége, hiszen - a jelenlegi elképzelések szerint - 2010 végére elkészül a 2B-hez kapcsolódó terminálszárny, 2011-ig pedig a 2A bővül új szárnnyal. A korábbi tervek szerint 2010-ben már állni fog az új cargo-város is, a pontos igényekről azonban még folynak a tárgyalások a szállítmányozó cégekkel, emellett az érintett önkormányzatokkal is egyeztetni kell.

Az utolsó ütemben, várhatóan 2011-2012-re egy mintegy 250 fős négycsillagos szállodának helyet biztosító kereskedelmi központ is létesül Ferihegyen.

Nyitott szívműtét

Ami az aktuális műveletet, az átszállófolyosó és a poggyászosztályozó csarnok átköltöztetését illeti, az Stephan Schattney fejlesztési igazgató szerint leginkább egy nyitott szívműtéthez lesz hasonló. "A csúcsrajáratott terminál talán legfontosabb rendszerét kell bypasszolnunk, hogy aztán megkezdhessük szívének átépítését" – magyarázta a szakember.

Az ígéretek szerint mindez azonban nem fogja zavarni a csak a 2A-t vagy csak a 2B-t igénybe vevő utasokat, mivel mindkét terminálrész hermetikusan el lesz zárva az építkezés elől, tette hozzá Szollár Domokos.

Igaz, az ezeket összekötő átszállófolyosót igénybevevő utasoknak a jelenleginél többet kell majd gyalogolniuk, emellett a terminálok előtti parkolás és az épületen kívüli közlekedés is problémákba ütközhet majd a beruházás idején.  

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!