A General Motors (GM) eladja leányvállalatát, a svéd Saab autógyártót a holland Spyker sportkocsigyártó vállalatnak, a tárgyalások ugyanis sikeresen lezárultak, erősítette meg kedd este a késő délutáni sajtóhíreket az amerikai autóipari konszern. A GM szerint a Spykerral és a svéd kormánnyal közösen sikerült megoldást találni.
Jön a Saab Spyker
A holland cég összesen mintegy 400 millió dollárt - 74 millió dollárt készpénzben, 326 millió dollárt pedig részvények formájában - fizet a GM-nek, ezen felül az Európai Befektetési Bank több mint 400 millió euró hitelt nyújt a Saabnak. Az új céget Saab Spyker Automobiles-nak fogják hívni.
Az Európai Befektetési Bank hitelére a svéd kormány garanciát vállal - erről kedden született döntés. A Reuters szerint ezt Maud Olofsson vállalkozásokért felelős miniszter közölte kevesebb mint egy órával azután, hogy a GM megerősítette az eladás hírét. Ezzel az utolsó akadály is elhárult az üzlet létrejötte elől.
A bejelentés közeledtét jelezte, hogy kedd kora délután felfüggesztették a kereskedést a Spyker részvényeivel az amszterdami tőzsdén. Hétfőn - a korábban kiszivárgott információk hatására - a holland cég részvényei 77 százalékos pluszt produkálva 3,8 euróra ugrottak - ez rekordnak számít a cég 2004-es tőzsdei bevezetése óta.
Nyolcezer munkahely menekült meg
A Saab svédországi központjában, Trollhättanban 3400 fő dolgozik, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely függ az autógyártótól.
Mint ismert, a GM decemberben még azt közölte, hogy megfelelő vevő híján felszámolja svéd leányvállalatát, január elején pedig hozzá is kezdett ehhez. Ezzel párhuzamosan azonban tovább folytatta a tárgyalásokat a vevőjelöltekkel, és így egy utolsó utáni esélyt adott a svéd cégnek - mint most kiderült, jól tette.
Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.
2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő.
W. B.