Alig indult el a Google TV az Egyesült Államokban, máris meggyűlt a baja a legnagyobb televíziós csatornákkal. Az ABC, a CBS és az NBC ugyanis úgy döntött, hogy blokkolja a hozzáférést programjaihoz intenetes oldalain a Google TV számára, adta hírül a Financial Times Deutschland.
Pénzüket féltik
A német gazdasági napilap szerint a tévécsatornák attól tartanak, hogy a keresőóriás nem téríti meg majd azokat a károkat, amelyeket az új szolgáltatás elindítása esetlegesen okozni fog számukra. Ezt szem előtt tartva szeretnék azt is bebiztosítani, hogy a jövőben minden olyan reklámbevételből részesüljenek, amelyek az általuk sugárzott tartalmakkal összefüggésben keletkeznek.
Potenciális bevételi források lehetnek például azok a kis szöveges hirdetések, amelyek a Google által birtokolt Youtube videó-megosztó portál videóin láthatók, illetve az új szolgáltatás keretében elért műsorok előtt és után sugárzott reklámok.
A Google a hírre hivatalosan annyit reagált, hogy végsősoron a tartalomszolgáltatók joga eldönteni, engedélyezik-e a hozzáférést műsoraikhoz platformjaikon. A Reuters értesülései szerint a cég már keresi a megegyezés lehetőségét az ABC-vel és társaival.
Ez még csak izmozás
Elemzők szerint egyébként a három csatorna biztosan nem kívánja örökre fenntartani a blokádot, inkább csak jelzésnek szánja azt. Ily módon szeretnék ugyanis erősíteni pozícióikat annak érdekében, hogy később egy számukra is előnyös üzleti modellben tudjanak megegyezni a keresőóriással.
Másoknak ez már sikerült: a HBO, a CNBC, a CNN és a Cartoon Network például optimalizálta videói egy részét a Google TV számára, emellett az Amazont és a Netflix online videotéka-hálózatot is a partnerei között tudhatja a Larry Page és Sergej Brin alapította cég.
A Google TV lényege, hogy egy tv-készüléken jeleníti meg azokat a rögzített televíziós programokat vagy egyéb tartalmakat, amelyekre a felhasználók a világhálón keresőjük segítségével rábukkantak. A szolgáltatás igénybe vételéhez azonban kell egy Logitech set-top box vagy egy olyan Sony televízió, amelyre telepítették a szükséges alkalmazást.
Az új fejlesztés, amely az Apple TV-vel ellentétben ingyenes hozzáférést biztosít a tartalmakhoz, egyelőre csak az Egyesült Államokban indult el, jövőre azonban már Európában is elérhető lesz.
Kétmilliárdra hízott a profit
A világ legnagyobb internetes kereső, illetve tartalomszolgáltató cége egyébként a vártnál jobb eredményekről számolt be nemrég a harmadik negyedévről szóló gyorsjelentésében. A nyereség 2,17 milliárd dollárt (részvényenként 6,72 dollárt) tett ki július-szeptemberben, szemben az egy évvel korábbi 1,6 milliárd ( 5,13) dollárral.
A kaliforniai székhelyű vállalat összbevételei 7,3 milliárd dollárra rúgtak a 2009. július-szeptemberi 5,9 milliárd dollár után, a nettó bevétel pedig - amely már nem tartalmazza a partnerweboldalaknak kifizetett jogdíjakat - 5,48 milliárd dollár volt az egy évvel korábbi 4,38 milliárd dollárral szemben.
W. B.