3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Úgy tűnik házasodhat az Alitalia és az Air France, miután az olaszok megoldották pénzügyi problémáikat. Az olasz cég december 21-én 1 milliárd eurós tőkeemelésével oldotta meg pénzügyi problémáit, minek során az olasz állam elvesztette abszolút többségét a cégben.

Az Air France légitársasággal állítólag küszöbön álló fúzió hírére az Alitalia részvényének árfolyama már jó egy hete erőteljesen emelkedik, egy hét alatt jó húsz százalékos többletre tett szert; szerdán 5,5 százalékkal 1,11 euróra emelkedett. A francia cég már régebben stratégiai szövetségre lépett az olasz légitársaság. Az Alitaliának már 2003-ban szándékában állt részt venni az Air France és a KLM fúziójában, ezt a tervet azonban csőddel fenyegető 2004-es éve miatt el kellett vetnie. Az Air France és az Alitalia kölcsönösen 2-2 százalékos részvénytulajdonnal rendelkeznek egymásban.

A londoni Walter Capital Management befektető társaság lett az Alitalia második legnagyobb részvényese, miután a decemberi egymilliárd eurós tőkeemelő részvénykibocsátás során 8,2 százalékos tulajdonrészre tett szert.

A jelenlegi árfolyamon a pakett értéke 105 millió euró. A legnagyobb részvényes változatlanul az olasz állam. Miután nem élt elővásárlási jogával, pakettje 62,3 százalékról 49,9 százalékra csökkent. A tőkeemeléssel befolyt összeget az Alitalia fennmaradásának finanszírozására, ötven éves történetének legmélyebb krízise átvészelésére fordítja. Négy egymást követő üzemi eredmény szinten veszteséges év után a társaság elnöke, Giancarlo Cimoli négy éven belül a költségek egymilliárd euróval való csökkentését tűzte ki célul.

Az Alitalia megcélozza a diszkont légiközlekedési piacot is. Az egyébként pénzügyi nehézségekkel küszködő társaság 35 millió eurót kínált fel a csődbe ment Volare légitársaság megvásárlására. Az akvizíciónak köszönhetően meg tudná növelni piaci részesedését Olaszországban, és jobb versenyhelyzetbe hozhatná magát a nagy diszkont társaságokkal, például a Ryanairrel szemben.

A Volare megszerzéséért folyó versenyben négy ellenféllel kell szembenéznie. A legkomolyabb ellenfél az olasz Air One diszkont társaság, a német Lufthansa partnere. Az Air One 29 millió eurót ajánlott fel, de kész javítani ajánlatán. Az Alitalia 5,5 millió eurós adózott eredménnyel zárta a harmadik negyedévet. Forgalma tíz százalékkal 1,24 milliárd euróra emelkedett. A növekedés a járatszám növelésének és az utasszám emelkedésének tudható be. A 2002-es év óta ez volt a társaság első nyeresége.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!