A GVH 2014 végén piaci jelzés és nyilvános információk alapján észlelte, hogy az országos televíziós reklámpiac meghatározó szereplőjének számító M-RTL 2015-től csomagban, ún. közös csatorna-átlagáron (SAP+) értékesíti a hirdetőknek az RTL Klub és az RTL3 (Cool, Film+, RTL II) csatornákat. Mindemellett részesedésvállalások elfogadásához köti a kedvezőbb hirdetői pozíciót, ami alkalmas lehet arra, hogy erőfölényes helyzetével visszaélve torzítsa a versenyt az országos televíziós reklámpiacon, áll a GVH közleményében.
Ők a legjobban kereső celebek
Részben hasonló aggályok fogalmazódtak meg korábban, a Magyar RTL Televízió Zrt. és az IKO Televisions Kft. összefonódása tárgyában lefolytatott vizsgálat során. Akkor az érintett csatornák reklámidejének elkülönült értékesítésére vonatkozó kötelezettségvállalás mellett engedélyezte az M-RTL irányításszerzését az IKO Televisions Kft. felett.
A GVH döntése szerint a vállalás kétéves, 2013 végéig tartó időtartama kellő időt biztosít a piaci szereplőknek arra, hogy megfelelően felkészüljenek az M-RTL-csoport portfolió-bővüléséből eredő változásokra, például egyes csatornák értékesítési együttműködése által.
A kétéves időtáv a GVH álláspontja szerint arra is lehetőséget teremt, hogy egyes csatornák hirdetési szempontból megerősödjenek, még hatásosabb versenykényszert eredményezve ez által a fenti összefonódással létrejövő vállalkozáscsoportnak. A 2014-es üzleti év lezárását követően és a folyamatban lévő szerződéses tárgyalások várható lezárása után a GVH által is nyomon követhetővé válhattak az RTL magatartásának lehetséges hatásai.
A GVH 2015. június 15-én indította meg az eljárást gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmának feltételezett megsértése miatt. dőközben átrendeződött a piac elsősorban az atmedia Kft. (ez a vállalakozás értékesíti a TV2 és a közmédia reklámidejét is – szerk.) csatorna portfóliójának 2016-ra megvalósult jelentős bővülése miatt. Ilyen körülmények között a feltételezett erőfölényes helyzet nem volt megállapítható, ezért a GVH megszüntette.
mfor.hu